ابداعی برای یادگیری در خودروهای خودران

کارخانه فیات در صربستان

استارت‌آپِ هوش‌مصنوعی «Wayve» معتقد است که روشی برای آموزش وسایل نقلیه‌ی خودران موسوم به «AV» یافته است که از روش‌های موجود که دارای سخت‌افزار پیچیده و نقشه-های سه بعدی پر جزئیات هستند، بهتر است.
اخیراً این شرکت، ویدیویی را منتشر کرد که در آن رنو توئیزیِ اصلاح شده (وسیله‌ی نقلیه‌ا‌ی الکتریکی که دارای دو صندلی است.) می‌آموزد که به طور خودکار در جاده‌ها حرکت کند. این کار از طریق روشِ تقویت یادگیری که نوعی روش یادگیری برای ماشین‌ها است، انجام شد. در این رویکرد، ماشین برای انجام رفتار مطلوب پاداش دریافت می‌کند و برای انجام رفتار نامطلوب، مجازات می‌شود. آن‌ها، جزئیات آزمایش خود را در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده است، بیان کرده‌اند.

مشکل مربوط به نقشه‌ها

اکثر سیستم‌هایِ در حال توسعه AV برای شروع و ادامه‌ی حرکت به نقشه‌های پُر جزئیات سه بعدی نیاز دارند. تعداد زیادی از شرکت‌ها در سراسر دنیا، برای تولید این نقشه‌ها رقابت می‌کنند. آن‌ها از حسگرهای پیچیده و دوربین‌هایی که شبیه به دوربین‌های موجود در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هستند، استفاده می‌کنند.
وسایل نقلیه‌ی خودران نیز، به نوبه‌ی خود، به سیستم‌های پیچیده‌ای از دوربین‌ها و حسگرها نیاز دارند تا از این نقشه‌ها استفاده کنند. متاسفانه، این نقشه‌های سه بعدی به کارگرهای بسیار و همچنین به-روزرسانی‌های مکرر نیاز دارند. همچنین، شرکت‌هایی که نقشه‌های سه بعدی را تولید می‌کنند، تمرکز خود را بر روی جاده‌های پُر ترافیک قرار داده و از مناطق روستایی غافل شده‌اند.

آموزشِ رنو توئیزی

روش ابداعی Wayve می‌تواند نقشه‌های سه بعدی را منسوخ کند. در این ویدیو، توئیزی تنها یک دوربین دارد که در جلوی آن نصب شده است، در حالی که این عدد در خودروهای خودران دیگر بیشتر است، مثلاً خودروی خودران تسلا داری ۸ دوربین است. دوربین مورد نظر، به طور بی‌وقفه اطلاعاتی را به واحد پردازش گرافیکی یا همان «GPU» که بر روی خودرو قرار دارد، مخابره می‌کند. GPU، الگوریتمِ فرآیند یادگیری تقویت Wayve را که شتاب، ترمز و فرمان خودرو را کنترل می‌کند، اجرا می‌کند. در طول فرآیند یادگیری، یک راننده‌ی انسان، پشت فرمان می‌نشیند، تا هر بار که ماشین از جاده‌ی اصلی منحرف شود، آن‌را متوقف و سیستم را نیز مجازات کند. هرچه سیستم بدون مداخله‌ی انسانی بیشتر‌ رانندگی کند، پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد!
در مدت زمانی به طول حدوداً ۲۰ دقیقه، خودرو متوجه شد که چطور می‌تواند در جاده‌ی بر پیچ و خم به صورت نامحدودی حرکت کند. چناچه رویکرد Wayve در مورد خودروهای خودران به پیش رود، این خودروها دیگر نیازی به نقشه‌های سه بعدی ندارند و این بدین معنا است که هر کسی در هر کجا که باشد، می‌تواند از مزایای وسایل نقلیه‌ی خودگردان بهره‌مند شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *