ارتباط با حیوانات استرس را کاهش می‌دهد

حیوان خانگی‌ برای کودکان
۱۰ دقیقه ارتباط با حیواناتی مانند سگ و گربه می‌تواند استرس‌های لحظه‌ای را آزاد کند. این واقعیت طی مطالعاتی که در مجله‌ی AERA Open چاپ شده است، توسط دانشمندان آمریکایی گزارش شده است. دکتر «پاتریشا پندری» از دانشگاه ایالتی واشینگتن، می‌گوید: «حتی ۱۰ دقیقه نیز می‌تواند تاثیرات مهمی داشته باشد. دانش‌آموزانی که در مطالعه‌ی ما با سگ‌ها و گربه‌ها ارتباط داشته‌اند، دارای سطوح بسیار پایین‌تری از «کورتیزول» بوده‌اند. کورتیزول مهمترین هورمون استرس است.»
در این مطالعه ۲۴۹ دانش‌آموز مشارکت داشته‌اند که به چهار گروه تقسیم شده‌اند. گروه اول به مدت ۱۰ دقیقه دارای ارتباطات جسمی با سگ‌ها و گربه‌ها بوده‌اند و می‌توانستند با آن‌ها بازی کنند. برای مقایسه‌ی اثر قرار گرفتن در معرض ارتباط با حیوانات، گروه دوم نگاه می‌کردند که افراد دیگر در حال بازی کردن با حیوانات هستند. گروه سوم عکس‌های پشت سر هم از همان حیوانات را مشاهده می‌کردند و گروه چهارم منتظر دیدن این عکس‌ها در خارج از محیط ایستاده بودند. گروهی که منتظر بازی کردن با حیوانات بودند به موبایل‌های‌شان دسترسی نداشتند، کتاب در دسترس آن‌ها نبود و به‌طور کل هیچ چیز تحریک‌آمیزی در دسترس نداشتند. به آن‌ها گفته شده بود که به زودی می‌توانند با حیوانات بازی کنند.
دکتر پندری و همکارانش از بزاق همه‌ی شرکت‌کنندگان از صبح روز آزمایش تا پایان روز نمونه‌ی کورتیزول گرفتند. وقتی که همه‌ی داده‌ها جمع‌آوری شد، مشخص شد که دانش‌آموزانی که ارتباط مستقیم با حیوانات داشته‌اند سطوح پایین‌تری از کورتیزول در بزاق خود داشته‌اند.
دکتر پندری می‌گوید: «ما اکنون می‌دانیم که دانش‌آموزان از ارتباط داشتن با حیوانات لذت می‌برند و این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا احساسات مثبت بیشتری داشته باشند. ما می‌خواستیم بدانیم که آیا این کار می‌تواند به کاهش استرس ذهنی دانش‌آموزان کمک کند یا خیر؟ ما فهمیدیم که این اتفاق می‌افتد. این یافته بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا کاهش هورمون‌های استرس در درازمدت مزایای فیزیکی و ذهنی زیادی برای بدن دارد.»

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. پارس گفت:

    ممنون از مطالب شما . حیوانات دنیای بزرگی دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *