امیدهای تازه برای درمان ایدز

درمان ایدز

با گذشت سه دهه از تلاش‌ها برای درمان ایدز، سرانجام به نظر می‌رسد دانشمندان موفق شده‌اند با تولید یک واکسن آزمایشی جدید، راهی به سوی درمان قطعی این بیماری و مقابله با ویروس اچ. آی. وی بگشایند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشمندان در ادامه پیگیری‌ها برای پیشرفت در تولید داروهای پیش‌گیرانه، موفق شده‌اند شیوه‌ای بیابند که بدون نیاز به دارو، ویروس اچ. آی. وی را در حالت غیر فعال نگاه دارد.

محققان بر این باورند که یافتن این شیوه به این علت از اهمیت برخوردار است که ویروس اچ. آی. وی همواره قادر بوده است مقاومت خود را در برابر ترکیب متفاوت داروها افزایش دهد.

البته از سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون، سه یا چهار نوع دارو تولید شده که به هرحال بیماری ایدز را از حالت غیرقابل درمان و مرگ بار خارج ساخته است.

لیندا گیل بکر، معاون مرکز مبارزه با ایدز «دسموند توتو» در آفریقای جنوبی، می‌گوید:« لازم است دارویی جدید تولید شود زیرا پاشنه آشیل ما، مقاومت ویروس اچ. آی. وی در برابر داروهاست زیرا این ویروس از سرعتی باورنکردنی در جهش و قدرت تطبیق برخوردار است».

مسابقه برای ساختن دارویی بهتر باعث شده که ایدز تبدیل به عرصه رقابت شرکت‌های عظیم دارویی همچون «گیلیاد ساینس» و «گلاکسو اسمیت کلاین» شود که میلیاردها دلار از راه تولید دارو برای درمان‌های مدرن به دست می‌آورند.

آخرین اطلاعات بالینی نشان‌دهنده آن است که Bictegravir داروی جدید شرکت «گیلیاد» در قیاس با داروهای قدیمی پیش‌گیری به همان کارآمدی داروی Dolutegravir ساخته شرکت «گلاکسو اسمیت کلاین» است و هر دو از عوارض جانبی مشابهی برخوردارند.

هردو دارو، همچنین توان بالایی در متوقف کردن روند پیشروی ویروس ایدز دارند.

شرکت «گلاکسو اسمیت کلاین» حتی نتایج یک تحقیق ۹۶ هفته‌ای را منتشر کرده که درباره دو داروی تزریقی‌ است. به این ترتیب که هر چهار هفته یا هشت هفته تزریق می‌شوند و شاید نتیجه بهتری از قرص‌های روزانه فعلی داشته باشند.

«گلاکسو اسمیت کلاین» معتقد است این دو دارو نمایانگر آینده درمان ایدز است به‌خصوص برای آن دسته از بیماران سالخورده‌ای که در برابر تاثیر عوارض جانبی استفاده از چند دارو به‌طور هم‌زمان ضعیف هستند.

در همین حال شرکت دیگری به نام «مِرک اند کو» در حال مطالعه بر روی دارویی‌ست که حتی از تاثیر طولانی‌تری برخوردار باشد و به این ترتیب امکان دارد این دارو در آینده جایگزین سایر داروهای موجود در بازار شود.

با این حال بسیاری از متخصصان معتقدند چاره نهایی برای خلاصی از بیماری ایدز، ساختن یک واکسن است. ولی تمام تلاش‌های قبلی در این زمینه تا کنون ناامیدکننده بوده است.

اما دانشمندان دلسرد نشده‌اند. یکی از شیوه‌های درمانی جدید حاصل همکاری شرکت «جانسون و جانسون» با متخصصان دولت آمریکا تا اواخر سال‌جاری میلادی به مرحله آزمایشی می‌رسد.

واکسن‌هایی که سال ۲۰۰۹ در تایلند مورد استفاده قرار گرفت تا حدود ۳۱ درصد کاهش این بیماری عفونی را نشان داد. برخی کشورهای آفریقایی در حال حاضر مشغول استفاده از نسخه پیشرفته‌ترهمین واکسن هستند.

متخصصان می‌کوشند در هر دو نسخه، به کاهش ۵۰ درصدی (و چه بسا بیشتر) بیماری دست یابند.

هم اکنون ۳۶ میلیون و هفتصد هزار بیمار مبتلا به ایدز در سراسر جهان وجود دارند که بیش از نیمی از آن‌ها تحت درمان مادام‌العمر قرار دارند.

پل استافلز رییس بخش علمی شرکت «جانسون و جانسون» با وجود آن که معتقد است پیشرفت‌های موازی در هر دو زمینه تولید واکسن و داروی ایدز وجود دارد اما در عین حال می‌گوید: «هنوز نمی‌توانیم بگوییم بر ویروس اچ. آی. وی پیروز شده‌ایم. زیرا کسانی که امروز به این ویروس مبتلا می‌شوند برای ۳۰ تا ۵۰ سال آینده به مراقبت‌های پزشکی نیازمندند. بنابراین دانش درمان و دانش پیش‌گیری باید تکامل یابد تا از روند افزایش تعداد بیماران کاسته شود».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *