بانوان باردار و دردهای کمر

معمولا به نظر می رسد که دردهای کمری بانوان باردار مسئله ای است که در بارداری پیش می آید و کاری برایش نمی توان کرد و جزو عوارض بارداری است. ولی امروزه می دانیم که اکثر این دردها را می توان آرام کرد و حتی با یک درمان  درست آن را از بین برد. باید دانست که دردهای کمری مقاوم درمان نشده در هنگام بارداری باعث می شوند که دردها پس از زایمان هم ادامه یابند و احتمالا مزمن هم بشوند.

لومبالژی

پس از چند ماه وزن بدن اضافه شده و رحم برجسته تر (بزرگتر) می شود، در نتیجه مرکز ثقل بدن به طرف جلو تغییر مکان می دهد و باعث فشار به پشت می شود و باعث خستگی زودتر از معمول و در نتیجه قوس کمری به شدت زیاد شده که این حالت فشار شدید به مفاصل وارد می کند.

دردها به طور کلی در ناحیه کمری در محل قوس کمر وجود دارند  که در بعضی مواقع ممکن است که تا ساق پا تیر بکشد. این نوع دردها در حالت ایستادن یا نشستن طولانی، شدیدتر می شوند. همین طور با راه رفتن طولانی و حمل اشیاء سنگین شدت می یابند..

عوامل مختلفی می توانند در تولید دردهای کمری نقش داشته باشند مثل:

– وجود یک اسکولیوز

– اضافه شدن وزن

– ورزش نکردن  قبل و در زمان بارداری

– فعالیت های شغلی طولانی و استرس زا

– کمبود منیزیم

چکار باید کرد؟

گرما درمانی و سرمادرمانی- استفاده از گرما و سرما برای کاهش دردها و آرامش عضلات مفید است.

ورزش های حرکتی کمر و باسن

نرمش و کشش برای نرمی عضلات

یادگیری تکنیک های محافظت کننده از کمر و تصحیح کننده ستون مهر ها.

مطالعات نشان داده بانوانی که قبل از بارداری فعالیت های ورزشی داشته اند و پس از بارداری نیز فعالیت هایشان را ادامه داده اند، به میزان خیلی کمتری به این دردها دچار می شوند و عضلاتشان مقاومت بیشتری دارند و از پشت و قوس کمر بهتر محافظت می کنند.

دردهای ساکر و ایلیاک

این دردها خیلی بیشتر از دردهای کمری ساده دیده می شوند، و در پائین ترین قسمت کمر و اول برجستگی باسن وجود دارند و امکان دارد که فقط در یک طرف تولید شوند.

دردها در هنگام بالا رفتن از پله ها- هنگام راه رفتن و دویدن- عوض کردن جهت بدن در تختخواب- هنگام حمل اشیاء و هنگام عوض کردن وضع بدن مثل ورود و خروج از اتوموبیل یا هنگام حمام کردن شدیدتر می شوند.

بعضی از شغل ها که باعث می شوند شخص مدت طولانی بنشیند یا بایستد، احتمال تولید دردهای کمری را زیاد می کند. دردهای مربوط به ساکر و ایلیاک با استراحت کمتر می شوند و به نظر می رسد که فعالیت های حرکتی و ورزشی مرتب هم روی ایجاد و فرکانس آنها اثر ندارند و علت آن میزان بالای هورمون ها در دوران بارداری است که باعث می شوند مفاصل حرکاتشان برای زایمان نرم تر و راحت تر بشود. و این نرمی حرکات به شدت در مفاصل ساکر و ایلیاک و پوبیس اثر می گذارد و تولید درد در هنگام کشش لیگامان ها در حرکات می کند.

چه باید کرد؟

حرکات ورزشی برای این نوع دردها بی اثر هستند، همین طور استراحت کمک نمی کند. استفاده از کمربند غیر الاستیکی در ناحیه ساکر و ایلیاک وقتی که مجبورید مدت طولانی راه بروید، می تواند مفید واقع  شود.

دردهای شبانه

این دردها شب هنگام وقتی که خانم باردار دراز کشیده ایجاد می شوند و دو تئوری برای ایجاد آنها وجود دارد:

بر اثر فعالیت های روزانه خسته کننده و استرس زا سیمپتوم ها در شب شدیدتر می شوند.

جمع شدن آب در بدن هنگام بارداری باعث زیاد شدن حجم خون می شود و در همین هنگام بزرگ شدن جنین بر روی ورید اجوف تحتانی و آئورت فشار وارد می کند و باعث کم شدن جریان خون در عروق کمری و پشتی کمری و… می شود، و وقتی بانوی باردار دراز می کشد شدت جریان خون شدید شده و ایجاد ورم در ساختار عصبی عروقی و طبیعتا ایجاد درد می شود.

چکار باید کرد؟

در کوتاه مدت ماساژ و تخلیه لنفاوی موثر واقع می شوند- برای کم شدن این مشکلات زمان های استراحت مرتب داشته باشید و پاها را از سطح بدن بالاتر ببرید تا به بازگشت خون کمک کند.

اگر شخص گوشه گیری هستید و یا مجبورید تمام روز در حالت نشسته کار کنید، مسلما بارداری این مشکلات شما را تشدید می کند و باید توجه بیشتری داشته باشید، تا کمتر رنج ببرید.

توجه! این سه نوع درد گفته شده نباید با دردهای هنگام زایمان اشتباه شوند که شبیه کرامپ های عضلانی و مقاوم است و شدت و فرکانس آن بیشتر می شود.

چند راهنمایی کمک کننده

– از کفش های راحت بدون پاشنه بلند استفاده کنید که عدم تعادل بدن را بیشتر نکند

– برای خوابیدن روی پهلوی چپ دراز بکشید که روی ورید اجوف تحتانی فشار وارد نکند

– رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا از اضافه وزن زیادی جلوگیری شود

– استراحت کافی داشته باشید

– از تکنیک های آرامش بخش مثل مراقبه- یوگای مخصوص بانوان باردار و تنفس شکمی استفاده کنید

– از ژنیکولوژیست یا پرستار متخصص مامائی کمک بگیرید و هیچ دارویی را بدون مشورت مصرف نکنید

چه موقع با متخصص باید مشورت کرد

ژنیکولوژیست یا نرس ماما می توانند شما را به متخصص کینه زیو تراپی معرفی کنند تا به تغییرات بدنی و آمادگی آن در حالت بدون تحرک و متحرک آشنا شده و ورزش های مخصوص تعادل باسن و مخصوص بارداری را بیاموزید.

اگر خواستید از روش های دیگر طب مکمل استفاده کنید حتما با ژنیکولوژیست یا پزشک خانواده مشورت کنید. مثل ملاقات با استئوپات یا کایروپراکتور و متخصص طب سوزنی که می توانند برای بهتر شدن وضع مفاصل و عضلات و حرکات آنها و در نتیجه کم شدن درد به شما کمک کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *