با دختر ۱۷ ساله خود چگونه رفتار کنیم؟

 

دختر

روانشناسی دختر ۱۷ ساله

۱۷ سالگی یک دوره ای از زندگی فرزند شما است که تقریباً دوران نوجوانی را گذرانده و آماده وارد شدن به دنیای بزرگ‌سالی است.

در این مسیر دختر ۱۷ ساله به شما کمک خواهد کرد تا آشنایی بیشتری نسبت به این دوران پیدا کنید و بتوانید رفتار درست در مقابل نوجوان خود داشته باشید.با توجه به اهمیت این مسئله در ادامه این مطلب به بررسی نیازهای این دوره سنی و راه حل هایی برای رفتار کردن با فرزند در این سن می پردازیم.

روانشناسی دختر ۱۷ ساله از نظر ذهنی

روانشناسی دختر ۱۷ ساله نشان می دهد که او در این سن ، مثل یک بزرگسال فکر خواهد کرد. وی امکان دارد روی برنامه های خود برای آینده تمرکز کند. اهداف وی قدری واقع بینانه تر خواهد بود ، و او ایده های بهتری نسبت به آن چه که در زندگی می خواهد ، دارد .

 

دختر شما از همیشه مستقل تر خواهد بود ، ولی هنوز نیز احتمالاً بالا و پایین های نوجوانی خواهد داشت. نوجوانان هم مثل بزرگسالان می توانند دچار افسردگی شوند. چنانچه دختر شما بیش از ۲ هفته ناراحت باشد ، این عادی نیست.

 

تصویر دختران ۱۷ ساله از بدنشان:

دختران نوجوان نسبت به ظاهر، به خصوص وزنشان، نگران هستند. اضافه شدن چربی بدن در نوجوانی طبیعی است. ولی برخی از دخترها تلاش می‌کنند به هر شیوه ای شده از شر آن رها شوند. به خصوص نوجوانانی که می‌رقصند (باله و غیره) یا ورزش‌هایی مثل ژیمناستیک انجام می‌دهند در معرض خطر ابتلا به اختلال خوردن قرار دارند چون برای رسیدن به وزن و ظاهر ایده‌آل احساس فشار می‌کنند.

 

شما می‌توانید با حرف زدن درمورد موضوعات زیر از پیدایش اختلال خوردن در دخترتان پیشگیری کنید:

 

– تغذیه ی سالم

– غذا به عنوان سوخت، نه تشویق

– خطر رژیم یا خوردن غذا برای کنترل احساسات

– چیزهایی که در مجله، تلویزیون یا فضای مجازی می‌بیند

– چنانچه متوجه نشانه های اختلال خوردن شدید، با دخترتان حرف بزنید. زمان قبلی بگیرید تا به وسیله پزشک معاینه گردد.

 

دقت کردن به مهارت‌های اجتماعی دختر ۱۷ ساله

با رسیدن دختران به سن ۱۷ سالگی مهارت‌های اجتماعی آن‌ها رشد پیدا می‌کند، به طوری که وارد گروه‌های دوستانه گوناگون می‌شوند و دوستی‌های پایداری تشکیل می‌دهند.

 

اغلب دختران در سن ۱۷ سالگی میل بسیاری برای بودن در گروه‌های دوستانه دارند و دوست یابی و صمیمت برایشان خیلی اهمیت دارد.

میل به داشتن دوستان بیشتر و طی کردن زمان بسیاری با آن‌ها در دختران ۱۷ ساله عادی است، به گونه ای که حتی زمانی که در منزل هستند به جای بودن در کنار خانواده ترجیح می‌دهند با دوستان خود حرف بزنند و این موارد ناشی از حس استقلال طلبی در آن ها می‌باشد.

 

در این شرایط والدین تنها باید سعی کنند به آهستگی و با ملایمت با فرزند خود حرف بزنند و نظارت داشته باشند که دوستی‌های فرزندشان در چهارچوب دوستی‌های سالم انجام بگیرد، برای اینکار می‌توانند با دوستان دخترشان آشنا شوند و آن‌ها را بشناسند.

 

چنانچه از نظر شما دوستان دخترتان مناسب او نبودند، تلاش نکنید با پرخاش و بدگویی از او بخواهید که به دوستی خود با این گروه از افراد پایان بدهد، چون که امکان دارد شرایط را بدتر کند. در هر حال شما باید آرامش خود را حفظ کنید و بر روی رفتارهای خود کنترل داشته باشید و با آرامش و با علت های منطقی او را از دوستی‌های ناسالم بیرون کنید.

 

مهارت های تفکر جدید

به علت افزایش ماده مغزی، مغز نوجوان بیشتر به هم وصل می شود و قدرت پردازش پیدا می کند. نوجوانان با توجه به زمان و دسترسی به اطلاعات، در بزرگسالی شروع به توسعه مهارت های حسابداری و تصمیم گیری می کنند. ولی تصمیم گیری آنها می تواند بیش از اندازه تحت تأثیر احساسات باشد، چون مغز آنها بیشتر به سیستم لیمبیک (محل عاطفی مغز) متکی است تا منطق.

 

به دست آوردن مهارت های جدید

نوجوانان به دنبال یادگیری مهارت های جدید شگفت انگیز هستند، به ویژه در مورد رفتار اجتماعی و تفکر انتزاعی. آنها با حجم عظیمی از اطلاعات اجتماعی، عاطفی و شناختی جدید روبرو هستند و توانایی مدیریت آن را ندارند. در روانشناسی دختر ۱۷ ساله، دختران به والدین خود، این بزرگسالان پایدارتر نیاز دارند که با آرام کردن، گوش دادن و الگوهای خوب بودن به آنها کمک کنند.

 

احساسات شدید

بلوغ آغاز تغییرات اساسی در سیستم لیمبیک، قسمت عاطفی مغز است و همین طور در شکل گیری خاطرات و احساسات خیلی مهم است. اعتقاد بر این است که آمیگدال قسمتی از سیستم لیمبیک است که اطلاعات حسی را به جواب های احساسی متصل می کند. رشد آن، همراه با تغییرات هورمونی، می تواند تجربیات جدید و شدیدی از خشم، ترس، پرخاشگری و کشش جنسی را به دنبال داشته باشد.

 

آخرین صحبت با شما

دختر ۱۷ ساله شما یک نعمت بزرگ و یک چالش است. آرام باشید و بدانید که چطور با یک دختر ۱۷ ساله به درستی رفتار کنید و به او کمک کنید تا از این نقطه عطف مهم در زندگی او و شما عبور کند. با استفاده از روانشناسی یک دختر ۱۷ ساله می توانید رفتار نوجوان را بهتر درک کنید. درمان یک دختر ۱۷ ساله چنانچه صحیح انجام شود، دختر شما قوی خواهد شد و به شما اعتماد خواهد کرد.

 

چنانچه نمی دانید با یک دختر ۱۷ ساله چطور رفتار کنید، می توانید برای آشنایی بیشتر با روانشناسی دختر ۱۷ ساله خود به متخصصان مربوطه مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *