بلوغ و صفات ثانویه جنسی در جنس مذکر

 بلوغ و صفات ثانویه جنسی در جنس مذکر

بلوغ در جنس مذکر

بلوغ دوره ای از زندگی است که فرد تکامل جنسی و قابلیت باروری پیدا میکند.این دوره با پیدایش صفات ثانویه جنسی شروع می شود و تا تکمیل بلوغ جسمانی ادامه می یابد. ما در مجله اینترنتی زیگیل در مورد بلوغ و صفات ثانویه جنسی در جنس مذکر بیشتر توضیح خواهیم داد.

صفات ثانویه جنسی را بشناسیم

در جنس مذکر عبارتست از: رشد دستگاه تناسلی خارجی و پیدایش موهای ناحیهٔ شرمگاهی، در ۹۵٪ موارد شروع بلوغ در پسرها با افزایش رشد بیضه ها مشخص می شود.

رشد موهای شرمگاهی زمان کوتاهی پس از شروع رشد دستگاه تناسلی خارجی اتفاق می افتد. رشد بیضه ها و آلت تناسلی معمولاً از سنین ۱۱ سالگی شروع می شود و تا سنین ۱۶ سالگی به اندازهٔ بالغین می رسد.

صفات ثانویه جنسی دیگر : رشد موهای ناحیهٔ شرمگاهی مدتی بعد از شروع بیضه ها آغاز می گردد.

در زمان بلوغ و صفات ثانویه جنسی تغییر صدا در پسران ایجاد شده و اندازه پستان ها تا حدی بزرگ می شود که ممکن است قدری دردناک گردد که جای هیچگونه نگرانی نیست و پس از ۱۲ تا ۱۸ ماه خودبخود بر طرف میشود.

دستگاه تناسلی مرد

بیضه

سلول های ژرمینال بدوی در جنینی که از نظر ژنتیکی قرار است مذکر باشد دارای ترکیب کروموزوم های جنسی XY می باشد.

تحت تأثیر کروموزوم Y که عامل تعیین کننده بیضهTDF  (Testis Determimimg Factor) روی آن کد شده است، طنابهای جنسی اولیه به افزایش رشد خود ادامه داده و عمیقاً بداخل قسمت مرکزی نفوذ می کند تا طنابهای بیضه (Tesstiscords) یا طنابهای مرکزی (medullaycords) را بسازند.

طناب های سلول های پوششی در جهت ناف غده جنسی به شبکه ای شامل رشته های سلولی ظریف شکسته می شود که بعدها این لوله های کوچک شبکه بیضه ای (Retetetis) را می سازند. در طی تکامل بیشتر، طنابهای بیضه ای ارتباط خود را با اپی تلیوم سطحی از دست می دهند.

سپس پوششی مزبور توسط ورق های تراکم از بافت همبندی پر رشته جدا می شود که تونیکا آلبوژنیه (Tunicidal bugined) نام دارد.

که از ویژگی های مشخص بیضه می باشد. در چهارمین ماه طناب های بیضه ای ظاهر نعل اسبی بخود گرفته و آنها به شبکه بیضه (Rete Testis) ادامه می یابد.

در این زمان طناب های بیضه ای از سلول های ژرمینال بدوی و سلولهای نگهدارنده سروتونی  (Serton sustentaculrcellsor) که از سطح غدد جنسی مشتق شده اند تشکیل شده است.

سلول های بینابینی لیدیک از مزانشیم اصلی ستیغ گنادی شده اند که این سلول ها در بین طنابهای منی ساز قرار گرفته و مدت کوتاهی بعد از تمایز این طنابها به وجود می آیند.

در هفته هشتم رشد، سلولهای لیدیک تستوسترون ترشح می کنند و از این زمان بیضه قدرت دارد که تمایز جنسی مجاری تناسلی و دستگاه تناسلی خارجی را متأثر سازد.

به عبارت دیگر می توان گفت که در مردها ژنتیک قسمت مرکزی در هفته های هفتم و هشتم به صورت یک بیضه تکامل می یابد و قسمت قشر تحلیل میرود و حال آنکه در زنان ژنتیکی رشد بافت قشری به صورت یک تخمدان، تکامل یافته و قسمت مرکزی آن است که تحلیل می رود.

طناب ها تا هنگام بلوغ توپر باقی می مانند وقتی که دارای مجرا شدند لوله های سمنیفر (SemniferouS-Tubles) را می سازند هنگامی که این لوله ها دارای مجرا شدند به لوله های شبکه بیضه ای متصل شده و سپس این لوله ها وارد مجاری کوچک و ابران (Ductuli effernts) می شوند.

این مجاری کوچک و ابران قسمتهای باقی مانده از مجاری برون ریز دستگاه تزونفریک می باشد.

دستگاه تناسلی خارجی مردان

در طی رشد طبیعی جنس مذکر، تو بر کل ژنتیال (تکمه تناسلی) به مقدار زیادی طویل می شود و فالوس (Phallius) نامیده می شود در طی این طویل شدن، فالوس چین های پیشابراهی (Vreth rallolds) را می سازند این شکاف یا ناودان در طول سطح دمی فالوس طویل می شود، پوششی اپی تلیال ناودان منشاء اندودرمی داشته و تشکیل صفحه پیشابراهی(Vrethral plate ) را می دهد.

در انتهای ماه سوم در چین پیشابراهی روی صفحهٔ پیشابراهی را می پوشاند و پیشابره آلتی (Penil urethra) را می سازد این مجرا تا نوک فانوس ادامه نمی یابد در طی ماه چهارم سلولهای اکتودری به داخل مجرا نفوذ کرده و طناب اپی تلیوم کوتاهی را تشکیل می دهد که بعداً تو خالی شده و ماسهٔ پیشابراه خارجی قطعی (Exlernal Arethral meatu Definitive) را می سازد.

تفکیک آناتومیکی ساختمانهای فوق در جنس مذکر وابسته به حضور آنزیم ۵ – آلفاردوکتاز reduetaSe) L5a) است که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون (DHT) احیاء می نماید در غیاب این آنزیم، ساختمان هایی که از سینوس اورژنیتال رشد میکنند طبیعت مؤنث می یابند.

در حالیکه بخش هایی که از مجاری ولفین مشتق می شود در مسیر مذکر رشد طبیعی خود را خواهد داشت (وابسته به تستوسترون).

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *