بیگانگان باستانی: فصل دوم – قسمت دوم

اسامی خدایان یونان باستان / نام خدایان اساطیری یونان و روم / نام اساطیر رومی

 خدایان

«زئوس»، «سوریا»، «ثور»، برای هزاران سال، اسطوره‌های باستانی، خدایانی را شرح داده‌اند که از بهشت‌ها نازل شدند.
– همواره کسی هست که از آسمان نازل شده آن هم با صداهایی مهیب. با تندر، با آتش، با دود.
– همیشه از قدرتمندترین و جادویی‌ترین مکان ممکن آمده‌اند. از ستاره‌ها.
اما این موجودات اساطیری که بوده‌اند که قلمرو آسمانها را با قدرتهای ماورایی خود در اختیار داشتند؟
– همیشه این سوال هست که آیا صاعقه «زئوس»، یا چکش «ثور»، سلاح واقعی بوده‌اند؟
آیا پیشینیان ما خدایان را بر اساس تصورات خودشان ساخته‌اند؟ یا اینکه آنها به سادگی اتفاقی را گزارش داده‌اند که برای آنها واقعی بوده است؟
– پیشینیان ما فضایی‌ها را به عنوان خدایان، تعبیر کرده‌اند، چون این تنها راهی بوده که آنها میتوانسته‌اند شرح بدهند که شاهد چه چیزی بوده‌اند.
میلیونها نفر در سراسر جهان بر این باورند که ما در گذشته با موجودات فضایی ملاقات داشته‌ایم. اگر این موضوع حقیقی باشد چه؟ آیا موجودات فضایی حقیقتا در شکل گرفتن تاریخ ما نقش داشته‌اند؟ و آیا خدایان پیشینیان ما در حقیقت میهمانانی از جهانی دیگر بوده‌اند؟
تروا

شهر باستانی تروا در ترکیه

«تروا»، ترکیه . صد و پنجاه سال است که این شهر کوچک، مرکز یکی از بزرگترین یافته‌های باستانشناسی در تاریخ مدرن است: امکان یافتن شهر افسانه‌ای «تروی» .

در ۱۸۶۸ باستانشناس آماتور «هانریش شلیمان»،  مدعی یافتن جایی شد که به باور او شهریست که مکان جنگ تروا بوده است، یکی از بزرگترین قطعات ادبیات کلاسیک شعر حماسی «هومر»: «ایلیاد» .

نگاشته شده در قرن هجدهم پیش از میلاد، «ایلیاد» هومر درباره جنگ بزرگی میگوید که مولود خدایان حسود بوده است . در حالیکه بسیاری از محققان برجسته معتقدند که داستان «جنگ تروا»، تنها یک کار تخیلی است، اما «شلیمان» مصمم به اثبات اسطوره به عنوان یک حقیقت بود.

Richard Rader
کشف «هانریش شلیمان»، دنیای باستانشناسی را تکان داد. با تکیه به یک کپی از «ایلیاد»، او تنها تصمیم گرفت «تروی» را پیدا کند. پس شروع به حفاری گودال بزرگی کرد  و وقتی این کار را کرد، «تروی» واقعی را پیدا کرد .

 

اما اگر داستان «هومر» واقعیت داشته باشد، چه چیزی در باره سایر افسانه‌ها و اساطیر یونان به ما خواهد گفت؟

هومر

هومر

آیا آنها هم ممکن است حقیقی باشند؟ آیا خدایان و الهه‌های قدرتمند واقعا وجود داشته‌اند؟ و اگر اینطور بوده است، از کجا آمده‌اند؟

«هلاس» هم به عنوان «یونان» شناخته میشود. هر روز، هزاران توریست از معابد و بناهایی که به افتخار خدایان باستان ساخته شده‌اند دیدن میکنند.

آکروپولیس ، دلفای ، پارتنون ، معبد آپولو این مکانهای باستانی،  بازتاب دهنده قدرت احترام برانگیز موجوداتی‌ست که بر اساس اساطیر، حکمرانان جهان در هزاران سال پیش بوده‌اند.

David Childress
وقتی به بسیاری از اسطوره‌ها در سراسر دنیا نگاه میکنید، میبینید که همه داستانهایی از «خدایانی» است که از آسمان فرود آمده‌اند.

Richard Rader
توصیفات زیبایی هست از شیوه جابجا شدن خدایان به همان کیفیتی که به زمین فرود آمده‌اند. شما یک احساسی از فرود را از آنها میگیرید اما به شیوه‌ای که انگار در حرکتی فرا بُعد زمان هستند. انگار که فقط اتفاق افتاده.

اگر یونانیان باستان داستانهایی را اختراع کرده‌اند از خدایانی که دست به اقدامی اولیه برای توصیف جهان خودشان زده‌اند، چگونه میتوان پدیده‌هایی مشابه را که در مناطق و و فرهنگهای گوناگون در سراسر جهان وجود دارند را توضیح داد؟  آیا همه اینها یک تصادف محض است؟ یا اینکه منشاء یکسانی برای این خدایانی که ظاهرا از آسمان به زمین سفر کرده‌اند؟

ادامه دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *