تاثیر روبات‌های توئیتری بر انتخابات آمریکا

روبات‌های توئیتری

روبات‌های توئیتری

یکی از مباحث مورد علاقه طرفداران دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تعداد بیشتر طرفداران وی در شبکه‌های اجتماعی از رقیب دمکراتش، هیلاری کلینتون است.

هفته گذشته یکی از محافظه‌کاران طرفدار ترامپ به شبکه سی ان ان گفته بود که فقط در رسانه‌های قدیمی‌تر (مثل تلویزیون)‌و نظر سنجی‌های تلفنی این طور به نظر می‌رسد که ترامپ طرفداران کمتری از هیلاری دارد. اما اگر به رسانه‌های اجتماعی اینترنتی مثل فیس‌بوک یا توئیتر نگاه کنید، طرفداران ترامپ سه برابر کلینتون هستند. اما آیا این ادعای درستی است؟

به گزارش مجله آتلانتیک، با پررنگ‌تر شدن نقش رسانه‌های اجتماعی در زندگی مردم، حالا کمپین‌های انتخاباتی از ابزارهای دیگری برای جلب مخاطبین در آنها استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها روبات‌های فعال در این شبکه‌ها هستند. این روبات‌ها ترافیک مصنوعی برای این نامزدها در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند.

یک بررسی تازه که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده نشان می‌دهد که در فاصله بین دو مناظره آخر تلوزیونی بین این دو رقیب،‌ بیش از یک سوم تویت‌های که در آنها از دانلد ترامپ طرفداری شده است، توسط روبات‌های توئیتری تولید شده‌اند.

این رقم در کمپین هیلاری کلینتون یک پنجم است. این نتایج با گزارشی که چندی قبل مجله ونیتی فر منتشر کرده بود و در آن ذکر شده بود که بیشتر طرفداران این دو کمپین در رسانه‌های اجتماعی از حساب‌های کاربری خودکار (روباتی) می‌آیند همخوانی دارد.

به گزارش مجله آتلانتیک، با پررنگ‌تر شدن نقش رسانه‌های اجتماعی در زندگی مردم، حالا کمپین‌های انتخاباتی از ابزارهای دیگری برای جلب مخاطبین در آنها استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها روبات‌های فعال در این شبکه‌ها هستند. این روبات‌ها ترافیک مصنوعی برای این نامزدها در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند.

با آنکه طرفداران فن‌آوری و آینده‌پژوهان از فن‌آوری‌هایی که در لحظه می‌توانند صحت سخنان این نمایندگان را بسنجند یا با جستجو در اینترنت به سابقه آنها در خصوص مسائل مختلف دست پیدا کنند، اما نمی‌توان از خطراتی که این فن‌آوری‌ها بر شکل‌گیری افکار عمومی دارد غافل شد.

ساخت یک روبات توئیتری کار بسیار راحتی است و بسیاری از گروه‌های نفرت مانند نژادپرستان طرفدار برتری سفیدپوستان یا مخالفان روابط همجنسگرایان از آنها برای ساخت یک وجه محبوب از خود استفاده می‌کنند. نظرسنجی‌های آنلاین هم می‌توانند بسیار گمراه کننده باشند چرا که یک نفر می‌تواند بارها و بارها به یک گزینه رای دهد. اتفاقی که پس از مناظره‌های انتخاباتی بین کلینتون و ترامپ افتاد و ترامپ بارها و بارها اداعا کرد که نظرسنجی‌های بعد از این مناظرات را برده است.

دی ان‌ای ایندیا در گزارشی که در همین رابطه منتشر کرده است به نقل از مهندسان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید که رشد این روبات‌های توئیتری، در روند مباحث مربوط به انتخابات آمریکا در دنیای آنلاین خلل ایجاد کرده است.

املیو فرارو، یکی از محققان این دانشگاه می‌گوید: «روبات‌های اینترنتی، که با ماسک‌های انسانی در فضای اینترنت حضور دارند به نحو بی‌سابقه‌ای در مباحث مربوط به انتخابات در رسانه‌های اجتماعی تاثیر گذارند.» به عقیده فرارو، این روبات‌ها می‌توانند درستی انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا را به خطر اندازند.

آتلاتیک می‌گوید که حضوربیشتر این روبات‌ها در رسانه‌های اجتماعی در آینده ناگزیز است. اما این وظیفه دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات آموزشی و تحقیقاتی است که روبات‌هایی را طراحی کنند که از قدرت شهروندان دفاع کند نه اینکه آنها را قانع کنند به نفع کاندیدای خاصی رای بدهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *