تاثیر فلفل و سس‌های تند بر طول عمر و سلول‌های سرطانی

فلفل

فلفل

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که به همه غذاهایتان سس تند اضافه می‌کنید، از شنیدن نتایج پژوهش‌های تازه‌ای که درباره نقش فلفل‌های تند در افزایش طول عمر و سلامتی سلول‌های بدن انجام شده، خوشحال خواهید شد.

دانشمندان نیوزیلندی می‌گویند که مصرف فلفل‌های تند نه تنها باعث افزایش طول عمر می‌شود بلکه حتی ممکن است به مبارزه سلول‌های بدن با سرطان هم کمک کند.

به گزارش مجله تایم، دکتر دیوید پوپویچ متخصص تغذیه از دانشگاه مسی در نیوزلند، دریافته ‌است که کپسایسین، که یکی مواد تشکیل‌دهنده فلفل تند است، باعث سلامت سلول‌های بدن می‌شود. دکتر پوپویچ می‌گوید که در هر حال مصرف هرگونه سبزیجات باعث بهتر شدن سلامت فرد می‌شود، اما فلفل تند، اگر بتوانید آن را بخورید،‌ به طور ویژه‌ای مفید است.

در سال ۲۰۰۶ یک تیم تحقیقاتی دریافته بود که میزان بالای کپسایسن باعث کند شدن رشد سلول‌های سرطانی در موش‌ها می‌شود. اما تحقیقات تازه می‌گوید که مصرف این ماده تند می‌تواند به سلول‌های سرطانی بچسبد و طرز کار داخلی آنها را تغییر دهد.

با آنکه هنوز مشخص نیست که کپسایسن چطور با سلول‌های سرطانی ترکیب می‌شود که می‌تواند سرعت رشد آنها را کم کند، اما دانشمندان موفق به مشاهده نحوه چسبیدن این این ماده به سطح سلول‌های سرطانی شده‌اند؛ چسبیدنی که ظاهرا باعث تغییرات شیمیایی در سطح این سلول‌ها می شود. اگر به میزان کافی کپسایسن به این سلول‌ها اضافه شود، (سلول‌های سرطانی)‌از هم می‌پاشند و تجزیه می‌شوند.

دکتر پوپویچ که به اثر کپسایسن بر سلول‌های سرطانی را در آزمایشگاه مطالعه کرده به مجله تایم می‌گوید که با آنکه این نظریه هنوز به طور قطع ثابت نشده، اما یک دلیل برای نابودی سلول‌های سرطانی در مجاورت این ماده موجود در فلفل تند می‌تواند این باشد که کپسایسن باعث سرعت بخشیدن روندی به نام اپوپتوسیس در سلول‌های سرطانی می‌شود. اپوپتوسیس را می‌توان به طور ساده، خودکشی سلولی که دیگر به حضور آن در بدن نیازی نیست، تعریف کرد.

به گزارش ساینس الرت این اولین باری نیست که اثر غذاهای تند بر سلامتی افراد توسط دانشمندان تایید می‌شود. تحقیق دیگری که در سال گذشته توسط یک تیم تحقیقاتی دانشگاه هاروارد بر روی پانصد هزار بزرگسال چینی انجام شده بود نشان می‌داد که درصد طول عمر افرادی که در هفته شش یا هفت وعده غذای تند می‌خورند، چهارده درصد بیشتر از بقیه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *