تاثیر ماده‌ای ممنوعه بر ابتلا به کرونا ویروس

ماری جوانا

دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان با انجام غربالگری شیمیایی توانسته‌اند ترکیباتی را در ماری‌جوانا کشف کنند که از ورود ویروس کرونا به سلول‌های بدن انسان جلوگیری می‌کند. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Journal of Natural Products منتشر شده است.

ترکیبات شاهدانه که ماده‌ی موثره‌ی ماری‌جوانا محسوب می‌شود، منبع غنی از فیبر، ریزمغذی‌ها و دیگر مواد مفید است. از این ترکیبات برای غذای حیوانات، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوسیون‌های بدن، مکمل‌های غذایی و دیگر کاربردها استفاده می‌شود.

دانشمندان دریافته‌اند که «اسید کانابینوئیک» با پروتئین تهاجمی کرونا ویروس جدید جفت می‌شود و باعث می‌شود یکی از مراحل کلیدی در فرآیند استفاده‌ی ویروس از سلول‌های بدن انسان مختل شود. کاری که این ترکیب می‌کند همان کاری است که واکسن‌های کرونا و درمان‌های کرونا در پی انجام آن هستند.

داروها معمولاً طوری طراحی می‌شوند که مولکول‌های حیاتی در فرآیند پیشروی بیماری را هدف قرار دهند و بدین ترتیب از پیشروی بیماری جلوگیری کنند.

اسید کانابینوئیک در ماری‌جوانا و دیگر محصولات شاهدانه وجود دارد. این اسید باعث بروز حالت‌های توهم ناشی از ماری‌جوانا نمی‌شود و از ایمنی بالایی جهت استفاده‌ی انسانی برخوردار است. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که این ترکیب در برابر سویه‌های آلفا و بتا کرونا ویروس جدید کاملاً موثر است.

برای اینکه یک ویروس بتواند خود را درون بدن بیمار تکثیر کند، باید با گیرنده‌هایی درون سلول‌های بدن بیمار جفت شود. مرحله‌ی جفت شدن ویروس با سلول یکی از مراحل مهم در بروز بیماری در فرد مبتلا است. اگر بتوان ترکیبی پیدا کرد که از این کار جلوگیری کند، می‌توان از بروز بیماری در فرد گیرنده‌ی ویروس جلوگیری کرد.

تا کنون تحقیقات متعددی برای کشف داروهایی که بتوانند از جفت شدن پروتئین تهاجمی کرونا ویروس جدید با گیرنده‌های آن در بدن انسان جلوگیری کنند، انجام شده است که اکثر آن‌ها نتایج ضعیفی داشته‌اند، ولی آزمایش‌های انجام شده در مورد ترکیبات موجود در ماری‌جوانا نشان داده است که می‌توان از این ماده برای جلوگیری از بروز بیماری استفاده کرد.

این ترکیبات را می‌توان به صورت خوراکی استفاده کرد، زیرا از نظر ایمنی برای انسان مطمئن هستند. دانشمندان نشان داده‌اند که از این ترکیبات هم می‌توان برای پیشگیری از بیماری استفاده کرد و هم می‌توان جهت درمان آن‌ها را به بیمار خوراند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *