تخصص درماتولوژی یا پوست و مو چیست؟

سیستم پوششی یا پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن، از پوست و ساختارهای مرتبط با آن تشکیل شده و می­تواند دچار بیماری­های مختلفی گردد. بنابراین، تخصص پوست و مو بسیار گسترده­تر از آن است که اکثر مردم تصور می­کنند، و از درمان اختلالات خفیف پوستی و زیبایی تا سرطان­های پوستی با استفاده از روش­های جراحی پیچیده را شامل می­شود.

این تخصص به طرز پیچیده­ای با اصول پزشکی داخلی مرتبط است، زیرا بسیاری از بیماری­های پوستی مظهر مشکلات داخلی و سیستمیک هستند. درماتولوژی یکی از تخصص­هایی است که رقابت زیادی برای آن وجود دارد، چرا که شرایط شغلی رضایت بخشی دارد. در این حرفه شما به یک متخصص تشخیص بیماری­های پیچیده پوست تبدیل خواهید شد، پزشکی و جراحی را تلفیق نموده و از نظر عاطفی و روانی نیز بیماران را حمایت خواهید کرد.

ملانوما، خال­های گوشتی و سایر موارد

تخصص پوست و مو شاخه­ای از پزشکی است که با پوست و تمام بیماری­ها و اختلالات مرتبط با آن درگیر است. این متخصصان کودکان و بزرگسالی را معالجه می­کنند که مبتلا به یکی از انواع بیماری­های (خوش خیم یا بدخیم) پوست، دهان، مو، ناخن، غدد عرق و سباسه، دستگاه تناسلی خارجی و غشاهای مخاطی هستند. پوست، به عنوان پوشش محافظ بدن که ما را از محیط خارجی جدا می­کند، عملکردهای فیزیولوژیکی گسترده­ای همانند تنظیم دما و سنتز ویتامین را دارد.

طیف بیماری­هایی که توسط متخصصین پوست درمان می­شوند بسیار گسترده است. بیمار می­تواند یک نوجوان مبتلا به آکنه ولگاریس شدید، یک زن میانسال مبتلا به درماتومیوزیت، یک کشاورز آفتاب سوخته با ملانومای بدخیم، یک زن جوان مبتلا به پسوریازیس یا یک کودک مبتلا به بثورات ناشی از بستن پوشک باشد.

همه ساله میلیون­ها بیمار به دلیل مشکلات پوستی به متخصص پوست و مو مراجعه می­کنند. سایر مشکلات شایع شامل زردزخم، رشد توده­های خوش خیم، سلولیت، سفلیس، روزاسه، زونا، درماتیت سبوره­ای، جرب، لکه­های مادرزادی عروقی، زگیل و انواع بثورات (معمولاً ناشی از نظر عفونت یا خود ایمنی) می‌باشند. مشابه انواع مشکلاتی که توسط متخصصان داخلی ارزیابی می­شوند، بسیاری از بیماری­های پوستی مزمن بوده و نیاز به درمان طولانی مدت دارند.

اگرچه متخصصان پوست در زمینه اختلالات پوستی تخصص دارند، اما درک کاملی از فرآیندهای بیماری که معمولاً در حیطه پزشکی داخلی است، دارند. دلیل این امر این است که بسیاری از مشکلات پوستی جلوه­های بیرونی بیماری­هایی در داخل بدن هستند. به عنوان مثال، مرحله ثانویه سفلیس (یک بیماری مقاربتی) به صورت بثورات پوستی نمایان می­شود. سرطان­های اندام­های داخلی مانند معده یا روده بزرگ می­تواند باعث ایجاد لکه­های تیره و ضخیم روی پوست، معمولاً در ناحیه زیر بغل (بیماری آکانتوز نیگریکانس) شود. اختلالات غدد درون ریز مانند سندرم کوشینگ، پرکاری و کم­کاری تیروئید و اختلالات روماتیولوژیک مانند درماتومیوزیت، روماتیسم مفصلی و لوپوس اریتماتوز همگی دارای علایم پوستی هستند. از آنجایی که این علائم پوستی می­توانند در تشخیص مشکلات سیستمیک پیش­زمینه­ای مفید باشند، درک کلیه متخصصان پوست از آسیب­شناسی، فیزیولوژی و درمان بیماری­هایی که ممکن است باعث ناهنجاری­های خاص پوستی شوند، مهم است.

برای این که یک متخصص پوست خوبی باشید باید تاریخچه کامل بیمار را بدانید. زیرا ضایعات پوستی می­توانند با گذشت زمان تغییر کنند، و این تفاوت­ها باید مستند شوند. باید سوالات مشروح و با جزئیات پرسیده شوند. یک تاریخچه کامل پوستی با جزئیات دقیق در مورد ضایعه پوستی شامل محل، مدت زمان، نوسان یا ماندگاری، جزئیات گسترش و علائم مرتبط با آن مانند خارش، درد، سوزش و یا ترشحات می‌باشد. از آنجایی که متخصصان پوست برای تشخیص صحیح، فراتر از پوست فکر می­کنند، در مورد سلامت عمومی بیمار، تاریخچه پزشکی، تاریخچه خانوادگی (بیماری­هایی مانند پسوریازیس اغلب ارثی هستند)، استفاده قبلی از داروها و پیشینه‌ی آلرژی سؤال می­کنند.

تخصص پوست و مو، علاوه بر تاریخچه بیمار، بر مهارت­های بسیار عالی معاینه بدنی استوار است، از این رو توانایی­های توصیفی پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. متخصصین پوست در معاینه باید پوست بیماران خود را بدون لباس و زیر نور مناسب معاینه کرده و و از بررسی مو، ناخن و غشاهای مخاطی غافل نشوند. شما باید به ضایعه پوستی نگاه کرده و بتوانید تمام جنبه­های آن را با جزئیات کامل توصیف کنید. باید اصطلاحات صحیح را بدانید (معنی پاپول، ماکول، بولا یا پلاک را بدانید). معاینه فیزیکی یکی از جنبه­های درماتولوژی است که متفاوت از بسیاری از زمینه­های دیگر پزشکی است. متخصصان پوست در معاینات فیزیکی از ابزاری مانند گوشی پزشکی یا چکش معاینه استفاده نمی­کنند. آن­ها به راحتی بیمار را با چشمان خود معاینه می­کنند و از هیچ ابزار کمکی استفاده نمی­کنند، و معمولاً ضایعات را لمس می­کنند. متخصصان پوست خوب، مهارت­های خود را در برخی زمینه­ها افزایش می­دهند؛ به عنوان مثال، این که چه چیزی را باید جستجو کنند، آنچه را که می­بینند درک کنند و از همه مهم­تر اطلاعات خود به طور واضح و دقیق در اختیار سایر پزشکان قرار دهند. انتشار ضایعات در پوست از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می‌تواند در تشخیص کمک کننده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *