تخم‌مرغ‌های خانگی دارای سُرب اضافی هستند!

کسانی که در خانه‌ی خود مرغ محلی پرورش می‌دهند، تخم‌مرغ تازه و خوش‌عطر خودشان را بهترین صبحانه ممکن می‌دانند. متاسفانه همه چیز در خوش‌عطر و خوش‌طعم بودن خلاصه نمی‌شود.

تحقیقاتی که اخیراً در استرالیا انجام شده، نشان داده است که محتوای سُرب تخم‌مرغ‌های محلی ۴۰ برابر بیشتر از تخم‌مرغ‌هایی است که در کارخانه‌های تولیدی تخم‌مرغ تولید شده‌اند. تحقیقات نشان داده است که در سیدنی از هر دو مرغ یکی از آن‌ها دارای سطح خطرناک سُرب در خون خود هستند. به همین ترتیب نصف آن‌ها نیز دارای تخم‌مرغ‌هایی هستند که سطح سُرب در آن‌ها بسیار بالا است و می‌تواند برای مصرف‌کنندگان نگرانی‌های جدی ایجاد کند.

حتی مقادیر کم‌سُرب نیز برای سلامتی انسان مضر است. از بین اثرات منفی که سُرب دارد، می‌توان به بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش سطح آی‌کیو و اختلال در عملکرد کلیه اشاره کرد. سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که هیچ میزانی از وجود سُرب در بدن انسان را نمی‌توان بی‌ضرر و ایمن دانست.

برای اینکه بدانید سُرب در تخم‌مرخ محلی خریداری شده بالا است یا خیر، باید به وضعیت موجودی سُرب در خاک منطقه‌ای که تخم‌مرغ را از آنجا تهیه کرده‌اید توجه کنید. در حقیقت مناطقی که نزدیک به ترافیک‌های شهری هستند و بخارات ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی را دریافت می‌کنند، با احتمال بیشتری دارای خاک آلوده به سُرب هستند.

مرغ‌های خانگی زمانی که در خاک جستجو می‌کنند و دانه‌ای از روی زمین برمی‌دارند، در صورت آلوده بودن خاک در معرض آلودگی سُرب قرار می‌گیرند. دانشمندان استرالیایی از ۵۵ خانه‌ی سیدنی که مرغ نگهداری می‌کردند نمونه‌برداری انجام داده‌اند و آلودگی‌های فلزی را در آن‌ها مورد آنالیز قرار داده‌اند. بررسی‌ها نشان داده است که تنها میزان سُرب نگران‌کننده است و آلودگی‌های ناشی از دیگر فلزات جای نگرانی ندارد.

بررسی‌های دانشمندان نشان داده است که آلودگی خاک به سُرب ارتباط مستقیمی با آلودگی خون و تخم‌مرغ دارد. آنالیز آب و غذای مصرفی این مرغ‌ها نیز نشان داده است که منبع سُرب وارد شده به بدن مرغ‌ها نمی‌تواند از آب و غذای آن‌ها باشد.

بررسی‌هایی که بر روی تخم‌مرغ‌های خریداری شده از شرکت‌های بزرگ انجام شده، نشان داده است که میزان سُرب موجود در آن‌ها به نسبت تخم‌مرغ‌های خانگی بسیار کمتر بوده است.

در استرالیا دولت مردم را تشویق می‌کند تا در منازل خود محصولات مورد نیاز خود را بکارند، ولی اکنون با به‌وجود آمدن مشکلات این‌چنینی باید تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *