تصاویر کم‌سابقه‌ای از پلنگ سیاه در کنیا گرفته شد

مشاهده و ردگیری پلنگ سیاه در حیات‌وحش آفریقا به رغم این که نامش این اواخر همه جا بوده (از جمله در فیلمی به همین نام) امر نادری است.

ویل بررارد-لوکاس، عکاس حیات‌وحش توانسته چند عکس از این گونه پلنگ بگیرد. حتی ادعا شده که این نخستین بار است که عکس‌هایی از یک پلنگ با رنگدانه‌های پوستی یکدست سیاه (ملانیسم) در ۱۰۰ سال گذشته در آفریقا گرفته شده است.

تصاویر بسیار اندکی از این حیوانات نمادین و اسرارآمیز در دست است.

ویل، شایعاتی از پلنگ سیاه در اردوگاه حیات‌وحش “لایکیپیا” شنید. به کار بردن عنوان پلنگ سیاه عنوان وسیعی است که لئوپارد سیاه یا جگوار سیاه را در برمی‌گیرد، بسته به آنکه از کجای جهان می‌آید.

ویل همراه با استیو راهنمایش، در مسیرهایی تله‌های دوربین برای عکاسی از این حیوان کار گذاشت.

او می‌گوید: “من اساسا از تله‌های دوربینی استفاده می‌کنم و در عمل چیزی دست آدم را نمی‌گیرد زیرا کارنامطمئنی است. نمی‌دانی حیوانی که قرار است از آن عکاسی کنی، از همان مسیری که دوربین را کار گذاشته‌ای رد می‌شود یا نه.”

آنها مطمئن نبودند آیا مسیرهایی که از آن عبور می‌کنند و دوربین می‌کارند همان مسیرهایی است که پلنگ سیاه رد می‌شود.

ویل می‌افزاید: “اصلا روی این کار حساب نمی‌کردم. بعد از چند شبی که نتوانستم پلنگ را گیر بیندازم، فکر کردم اگر خوش شانس باشم عکسی از پلنگ خال‌دار می‌گرفتم، پلنگ سیاه پیش‌کش.”

در شب چهارم اما اقبال به او رو کرد.

پلنگ سیاهی که ویل گرفته بود، نر بود و برحسب اندازه‌اش به نظر دو ساله می‌آمد.

نیکلاس پیلفورد پژوهشگر ارشد برنامه حفاظت از پلنگ در “کانتی لایکیپیا” گفت: “همیشه درباره پلنگ سیاه شنیده بودیم که در این ناحیه زندگی می‌کند اما این داستان‌ها در نبود تصاویر با کیفیت بالا نمی‌توانست وجودشان را تایید کند.”

او افزود: “این عکس‌ها نخستین تصاویرتایید شده نزدیک به ۱۰۰ سال گذشته در آفریقا هستند و این ناحیه تنها نقطه شناخته شده در کل آفریقاست که پلنگ سیاه دارد.”

منظوردکتر پیلفولد و گروه پژوهشی‌اش از “تایید شده” این است که این عکس‌ها آنقدر واضح و با جزئیات هستند که می‌توان مشخصات پلنگ را دید.

روزنامه “دیلی نشنال” کنیا در سال ۲۰۱۳ از حیوان مشابهی عکاسی کرد اما دکتر پیلفود مدعیست که آن پلنگ وحشی نبود و وقتی توله بود از آمریکا به کنیا آورده شده بود.

چه چیزی باعث می‌شود عنوان پلنگ سیاه به کار بریم؟

می‌توان پلنگ سیاه را به خودی خود گونه‌ای حیوان در نظر گرفت اما ویل می‌گوید مسئله این نیست: “این عنوان که ویژگی رنگ سیاه به پلنگ می‌دهد “ملانیسم” نامیده می‌شود و این همان چیزیست که به یک گربه سیاه خانگی یا هر نوع گربه‌سانی می‌دهد.” ملانیسم در مورد گونه‌هایی به کار می‌رود که رنگدانه‌های پوستی آنها به حد زیادی تیره ویکدست هستند. درست نقطه مقابل زال یا آلبینو.

او اضافه می‌کند: “پلنگ سیاه نوعی زال است اما به شکل دیگری. پلنگ سیاه اساسا یک گربه بزرگ است با رنگدانه پوستی که به حد افراط تیره شده است. در آفریقا و آسیا منظور از این گونه، پلنگ با رنگدانه بسیار تیره است، پلنگ سیاه.

ویل همچنین از پلنگ خالداری عکس گرفته که می‌تواند پدر پلنگ سیاه باشد. پلنگ سیاه، لزوما از دو پلنگ سیاه نیست بلکه والدینش باید دارای ژن نهفته ملانیسم باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *