توصیه‌هایی برای گرفتن عکس پرتره در آتلیه عکاسی

چگونه خوش‌ عکس باشیم

 

عکاسی درون آتلیه عکاسی دقیقا نقطه مقابل عکاسی در فضای بیرون است، به‌ویژه برای عکاسی پرتره. در پرتره‌های عکاسی در فضای آزاد تمام تمرکز بر روی حالت فرد است، اما دیگر عوامل موجود در محیط نیزدر نتیجه‌ی پایانی موثر خواهند بود.

هم‌چنین در آتلیه عکاسی نورپردازی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. مثلا عکاس بدون توجه به نور بیرون و خورشید، باید نور ایجاد کند.

چون تنها کار کردن در آتلیه عکاسی ممکن است کمی ترسناک‌ به‌نظر برسد، بنابراین شاید با داشتن افراد بیشتری بتوان تمامی کارها را بدون مشکل انجام داد. در این‌جا شما را با ۱۰ نکته برای گرفتن عکس پرتره در آتلیه عکاسی آشنا می‌کنیم که واقعا می‌تواند مفید باشد.

به عکاسی درون آتلیه مثل سالن بولینگ نگاه کنید

وقتی مدل در جای خود قرار گرفت، شما مستقیما جلوی او قرار می‌گیرید و فقط می‌توانید رو به جلو یا عقب حرکت کنید و نمی‌توانید به سمت چپ یا راست حرکت کنید و گاهی با توجه به مساحت نورپردازی آتلیه عکاسی، حتی مدل نیز نمی‌تواند حرکت کند. اگر دو قدم به چپ برداشتید باید حتما از مدل بخواهید کمی بچرخد.

به ساعت خود نگاه کنید

البته نه برای پی بردن به زمان؛ بلکه برای جهت دادن به مدل‌تان. وقتی از مدل خود می‌خواهید که به سمت راست یا چپ بچرخند، ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. اما اگر بگویید در جهت عقربه‌های ساعت و یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت، برای شما و مدل‌تان یک معنی واحد دارد و گیج‌کننده نیست.

برای عکاسی پرتره در آتلیه عکاسی و تنظیم حرکت مدل از عنوان سمت راست خودتان استفاده کنید.

سمت راست چه کسی

باوجود این‌که برای چرخیدن مدل می‌توانید عبارت‌های جهت حرکت عقربه‌های ساعت و یا خلاف عقربه‌های ساعت را به‌ کار ببرید، اما گاهی لازم است از مدل بخواهید به سمت راست یا چپ حرکت کند. در این مواقع بهترین کار این است که از عبارت کمی به «سمت راست خودتان» حرکت کنید. به این‌ صورت مدل دیگر گیج نخواهد شد که به کدام سمت حرکت کند. به‌خاطر سپردن این نکته در عکاسی از مدل‌ها، به‌ویژه مدل‌های آماتور بسیار مهم است.

از لنزهای پرایم استفاده کنید

همواره و همیشه بحث درباره استفاده از لنز‌های زوم در آتلیه عکاسی وجود دارد و خواهد داشت، اما اگر می‌توانید از لنزهای پرایم استفاده کنید. این لنزها معمولا سریع‌تر هستند و نیاز به تنظیمات اندکی دارند. لنز استانداردی که اکثر عکاسان پرتره از آن استفاده می‌کند تقریبا بین ۸۰mm و ۲۰۰mm است. اگر از یک دوربین دارای سنسور برش‌خورده (کراپ) استفاده می‌کنید، هنگام انتخاب لنز این ویژگی دوربین را نیز لحاظ کنید. برای دوربین‌های فول-فریم کنون canon، لنزهای ۵۰mm f/1.2 و f/1.4 مناسب هستند. برای دوربین‌های نیکون Nikon نیز لنزهای ۸۵mm f/1.4 مناسب است.

در ارتفاع مناسب قرار بگیرید

ارتفاع شما، همراه با فاصله میان شما و مدل عکاسی و هم‌چنین قد مدل، در تعیین ارتفاع دوربین آتلیه عکاسی نقش اساسی دارند. زیرا اکثر پرتره‌های خوب در ارتفاعی برابر با راستای چشم مدل گرفته می‌شوند و باید خود را با آن تطبیق دهید. گاهی باید کمی خم شوید و یا حتی روی زانو بنشینید. گاهی هم مجبورید از یک پله یا چهارپایه یا نردبان استفاده کنید تا در ارتفاع مناسب قرار بگیرید. زاویه‌ی دید نامناسب واقعا باعث بد و خراب شدن پرتره می‌شود.

 

تنظیم شاتر روی ۱/۱۲۵

تنظیمات دوربین‌های ویژه‌ی آتلیه عکاسی بسیار آسان است. دوربین را روی حالت تنظیمات دستی قرار داده، ISO را روی ۱۰۰ (و اگر ۱۰۰ ندارید، روی ۲۰۰) بگذارید و سرعت شاتر را روی ۱/۱۲۵ تنظیم کنید. به‌خاطر وجود فلش‌های مختلف در محیط آتلیه عکاسی تفاوتی بین عکاسی با سرعت شاتر ۱/۱۰۰، ۱/۱۲۵ ، ۱/۱۶۰ و یا حتی ۱/۲۰۰ام ثانیه وجود ندارد.

از نورسنج استفاده کنید

اندازه‌گیری نور (نورسنجی) با دوربین بسیار عالی است، اما برای تنظیمات چند منبع نور کاربردی ندارد و در ضمن به شما در جهت‌دهی درست به نوردهی در اولین عکس کمک نمی‌کند و نمی‌توانید نور بک‌گراند (background light) و نور روشن‌کننده موهای سوژه (hair light) را به درستی تنظیم کنید. این‌که شما قادر به خواندن هیستوگرام هستید، به این معنی نیست که نباید از نورسنج استفاده کنید. با کاربرد نورسنج تمامی دردسرها و مشکلات تنظیم نور از بین خواهد رفت.

روی چشم‌ها تمرکز کنید

صرف‌ نظر از دریچه‌ی دیافراگمی که به کار می‌برید، برای عمق میدان کم یا زیاد، این چشم‌ها هستند که واقعا داستان یک پرتره را بیان می‌کنند. بنابراین همیشه باید تمرکز و فوکوس شما روی چشم‌ها باشد، جهت نگاه و این‌که هر دو چشم در فوکوس باشند، بسیار اهمیت دارد.

وایت بالانس یا تراز سفیدی همیشگی را انجام دهید

می‌دانیم که همواره بر وایت بالانس/تراز سفیدی تاکید می‌شود، اما دلیل خوبی برای این تاکید وجود دارد. اصلاح‌کننده‌های نوری مختلف در آتلیه عکاسی نظیر چتر، سافت‌باکس، و اسنوت‌ها همگی بر رنگ نور حاصل از فلش‌ها تاثیر می‌گذارند، بنابراین با انجام وایت بالانس/ تراز سفیدی همیشگی و معمول، قبل از هر عکسی می‌توان از رنگ صحیح عکس اطمینان حاصل کرد.

سعی کنید فقط از یک نور استفاده کنید

هلمت نیوتن، عکاس معروف مد و فشن، برای استفاده از یک منبع نور شهرت داشت. با این روش و تغییر زاویه‌ی مدل می‌توان سایه‌های دراماتیک و بی‌نظیری به‌وجود آورد و عکس‌های زیبایی گرفت.

صرف دسترسی شما به انواع فلش‌ها منابع نوری به این معنی نیست که همیشه باید از تمام آن‌ها استفاده کنید. سعی کنید به‌جای استفاده از هر وسیله‌ای که در دسترس دارید، دیدگاه‌های ساده‌تری در رابطه با نورپردازی آتلیه عکاسی و اصلاح نور یک منبع نوری را امتحان کنید.

تنظیمات لازم برای گرفتن پرتره‌های آتلیه‌ای شاید یکی از پیچیده‌ترین عکاسی‌ها باشد، اما در عین حال بسیار لذت‌بخش است. این ده نکته می‌تواند عکاسی شما را تحت تاثیر قرار داده و با به‌کارگیری آن‌ها راه برای دانش و یادگیری بیشتر فراهم می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *