تکثیر و تولید مثل لوچ های کولی (لوچ نواری)

لوچ های کولی که بیشتر در ایران به لوچ نواری یا نیم نوار یا اسامی مشابه معروفند از گونه های صلح طلب و ارام اب شیرین محسوب میشوند. اکثر اکواریوم دارهایی که از گونه های کوچک و صلح جو نگهداری میکنند یک گروه از این لوچ ها را نیز در ترکیب خود قرار میدهند. پیشتر در مورد این گونه از لوچ ها و شناخت و نگهداری از انواع لوچ ها در مطالب اصلی سایت و تالار گفتگو بحث شده بود و هم اکنون نیز میتوانید روش تولید مثل و تکثیر این گونه از لوچ ها(لوچ کولی) را در ادامه مطالعه نمایید.

تولید مثل لوچ های کولی (پانگوی یا پانجیو)

آنچه شما نیاز دارید:

  • تانکر (اکواریوم)
  • ۲ فیلتر اسفنجی و پمپ هوا
  • بخاری
  • ماسه آکواریومی
  • گیاهان شناور دارای ریشه_مانند لوتوس های آبی
  • چند تکه خزه ی جاوا
  • ۸ لوچ کولی بالغ
  • آبی که اندکی اسیدی یا خنثی و سبک باشد
  • سنگ
  • لوله پلاستیکی

مراقبت های کلی

یک سطح کفی شنی نرم برای این آبزیان یک اولویت می باشد. آنها را در گروه های ۶ تایی یا بیشتر نگه دارید. مکان های اختفای زیادی برای آنها ایجاد نمایید. این امر باعث می شود آنها کمتر خجالتی شوند. آنها آبهای سبک و اندکی اسیدی را ترجیح می دهند. اما این امر در صورتی که شرایط آب کاملا تمیز باشد، اجباری نیست. آنها شریط بدون نیتریت، آمونیاک و نیترات کم آب را ترجیح می دهند. لوچ های کولی بسیار اجتماعی هستند و خوی تهاجمی ندارند.

آمادگی جهت تکثیر و تولید مثل

تشخیص جنسیت: نر ها دارای کمر ماهیچه ای تری بوده و جلوی سینه ی آنها اندکی بزرگتر و مانند پدال می باشد. ماده ها اندکی بزرگتر و عمودی تر می باشند.

تانک تولید مثل شما باید با شن های کفی نرم و گیاهان شناور با ریشه های بزرگ، چندین تکه خزه ی جاوا در دور تانک، و سیستم فیلتر اسفنجی تهیه شده باشد. همچنین مخفیگاه های متعدد را برای لوچ ها در نظر گرفته باشید. لوله های پلاستیکی(پی وی سی) که به صورت قطعات ۶ اینچی بریده شده باشند نیز بدین منظور می توانند به کار گرفته شوند. همچنین از سنگ های کوچک و سنگریزه های تیره در اطراف ماسه ها استفاده نمایید این امر باعث ایجاد مخفیگاه های بیشتر و همچنین ایجاد پناهگاه برای تمامی تخم ها می شود.

۸ لوچ کولی خود را در تانک های تکثیر قرار دهید. دما را تا ۸۲ درجه فانهایت(۲۸ درجه سانتیگراد) یا حتی بالاتر ببرید. آنها را تماما با کرم خونی، توبیفکس، کرم سفید و کرم گریندال تغذیه نمایید. سعی کنید آنها را چندین بار در روز تغذیه نمایید.

روزانه ۵% از آب را تعویض کنید. فیلتر های اسفنجی را تحت جریان نگه دارید(به طور مدام روشن نگه دارید). اگر اسفنج ها کثیف شدند، لجن و کثافات اضافه را در یک سطل با آب آکواریومی تمیز کنید تا اندکی خالی شود. همه چیز را از اسفنج تخلیه نکنید و آن را با اب لوله کشی شستشو ندهید. دقت کنید سطح آب باید حدود ۷۵% از ارتفاع مخزن را پر نماید. همچنین گزارش شده اضافه کردن برگ بادام هندی به علت اسید اندکی که برگ آزاد می نماید باعث بهتر شدت شرایط تخم ریزی می شود.

کم کم ماده های دارای تخم خود را نشان می دهند. هنگامی که تقریبا شکم پر به نظر می آیند، مقداری آب خنک و سبک (مانند آب RO یا آب باران) را در یک بعد از ظهر به تانک اضافه نمایید. این امر ممکن است باعث شروع تختم ریزی آنها شود.

تکثیر و تولید مثل

اگر اقدامات آغازکننده ی شما موفقیت آمیز باشد، صبح روز بعد ماهیان به صورت هیجان زده در تمامی طول آکواریم به شنا می پردازند. نر ها و ماده ها جفت شده و در کنار هم و در تمامی سطح اب شنا میکنند. در این هنگام نر ها و ماده ها جفت گیری کرده و در حالی که از سطح اب به پایین حرکت می نمایند به هم می چسبند. هنگامی که به هم می چسبند زمانی است که ماده تخم ها را می گذارد و نر آنها را بارور می نماید.

تخم ها به رنگ سبز روش می باشند و به آرامی غرق شده و خود را به ریشه های شناور گیاهان چسبانده یا روی خزه های جاوه می افتند.

هنگامی که تخم ریزی به پایان رسید، گیاهان شناور و سنگ های جاوا ای را که بر روی آنها تخم ها چسبیده اند را به آکواریم دیگری منتقل کرده و جهت تامین آب آن، از آب تانک جفت گیری استفاده نمایید. فیلتر های اسفنجی را از آکواریم های اصلی به آکواریم جدید انتقال دهید.(روش بهتر این است که برعکس عمل کنید و به جای خروج گیاهان و فیلترها، لوچ های کولی را به اکواریوم دیگری منتقل کنید و تخم ها در اکواریوم اصلی برای باز شدن باقی بمانند)

اولین کشت دهی انفوزوئری را آغاز نمایید. هر روز یک کشت دهی جدید را شروع نمایید. همیشه آنها را با انفوزوئرهایی که ۵ روز از زمان کشتشان گذشته است تغذیه نمایید.

بزرگ کردن نوزادان

تخم ها پس از ۲ روز هچ شده و پس از سه روز دیگر لاروها به آزادی شنا می نمایند. ممکن است تا ۴۰۰ نوزاد وجود داشته باشد. در هفته ی اول آنها را با انفوزوئرها تغذیه نمایید. پس از هفته ی دوم آنها را با میگوی آب شور و میکرو کرم تغذیه کنید. پس از ۶ هفته میتوانید از غذای خشک ماهی استفاده نمایید اما مراقب باشید که هر غذایی که نوزادان پس زده اند و در تانک ته نشین شده است را از تانک خارج کنید

تانک را با انجام ۵% تعویض آب با آب مانده و دیکلره تمیز نگه دارید. پس از دو ماه نوزادان باید به بلندی ۱.۲۵ اینچ رسیده باشند. پس از ۵ ماه آنها به سایز قابل فروش می رسند.

لوچ های کولی همواره متقاضییان بالایی دارند، تکثیر آنها مشکل است، اما اگر توانستید فرمولی بیابید که آنها را به صورت دوره ای تکثیر نمایید می توانید به سود دهی بالایی برسید. جالب است بدانید تکثیر خانگی مداوم باعث افزایش نسل آنها شده و تکثیر آنها را آسان می نماید.

ترجمه مقاله: http://thefishdoctor.co.uk/breeding-kuhli-loaches/

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *