جاسوسی در ابعاد گسترده تر؛ ترامپ لایحه جدید FISA را امضا کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا لایحه تفویض اختیار مجدد FISA برای سال ۲۰۱۷ را به طور رسمی امضا و ابلاغ نمود. این نسخه از قانون FISA تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی برقرار خواهد بود.

در بیانیه رسمی دونالد ترامپ آمده است که طبق قانون فوق، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا می توانند «اطلاعات حیاتی و حساس را در مورد تروریست های بین المللی، دلالان تسلیحات و دیگر اهداف اطلاعاتی مهم خارجی» خارج از خاک آمریکا جمع آوری کنند. او همچنین اعلام کرد ترجیح می داده به جای این قانون موقت ۵ ساله، قانونی دائمی را امضا می کرده است.

قسمت ۷۰۲ قانون FISA به رؤسای نهادهای امنیتی و دادستان کل ایالات متحده اجازه می دهد هر فردی خارج از آمریکا را مورد بازبینی و نظارت قرار دهند و از همه افراد جاسوسی کنند، که همین موضوع باعث بروز نگرانی هایی شده است. اگرچه طبق این قانون شهروندان آمریکایی از حوزه FISA خارج هستند، اما سازمان های مدافع حقوق شهروندی معتقدند بر اساس بند های فوق، جاسوسی از شهروندان آمریکایی هم ممکن خواهد بود. از جمله بندهای جنجالی در نسخه جدید FISA می توان به حق دسترسی سازمان های اطلاعاتی به مکالمات افراد، فقط به خاطر ذکر نام آنها توسط یکی از افراد مظنون اشاره کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا پس از بحث و گفتگوی فراوان، هفته قبل نسخه جدید FISA را با ۲۵۶ رأی به تصویب رساند و مجلس سنا نیز با ۶۵ رأی موافق آن را تأیید کرد. نهایتاً کاخ سفید امضای نهایی را پای این سند زد تا دست نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در جاسوسی هرچه بیشتر از مردم جهان بازتر شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *