رسانه های گروهی, سلاحی نظامی در خدمت مهندسی اجتماع و جنگ-بخش دوم

بخش دوم ازسخنرانی والدمار پرز در ماه می ۲۰۱۵ در کالج کامیونیتی پرتلند

مهندسی اجتماع

والدمار پرز

عملیات روانی

به دسته ای از عملیات که به منظور انتقال اطلاعات و شاخصهای گزینش شده به مخاطب با هدف تحت تاثیر قرار دادن احساسات, انگیزه ها, تفکر منطقی, و در نهایت رفتار دولتها, سازمانها, گروهها و افراد انجام میشود عملیات روانی گفته میشود.

در ماجرای کارورزان سی ان ان و ان پی آر-رادیوی ملی- در سال ۱۹۹۰ آشکار شد که سربازان گروه عملیات روانی شماره چهار در سی.ان.ان و ان.پی.آر کارآموزی کرده اند. این برنامه به منظور آموزش تخصصی کارمندان عملیات روانی توسط بخش خصوصی و زیر عنوان برنامه «آموزش مرتبط با خبرگزاری» طراحی شده بود. این برنامه باعث ایجاد نگرانی درباره تاثیر سربازان بر اخبار امریکا و متعاقباً متوقف شد. ان.پی.آر در تاریخ دهم آوریل ۲۰۰۰ گزارش کرد: واحد عملیات روانی ارتش آمریکا کارآموزانش را در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ در سی.ان.ان و ان.پی.آر مشغول به کار کرده. کارآموزی در سی.ان.ان در فوریه همان سال توسط آژانس خبری اروپا اطلاع رسانی و نهایتاً متوقف شد.

ویلیام کولبی, مدیر سابق سیا: » تمام افراد با تمام درجات اهمیت در رسانه ها در خدمت سازمان سیا هستند.»

تحلیل گران پنتاگون و رسانه های گروهی اصلی و رایج

در سال ۲۰۰۸ نیویورک تایمز فاش کرد چگونه تحلیل گرانی که در رسانه های خبری آمریکا مستقل معرفی میشدند در واقع تحت سرپرستی پنتاگون قرار داشتند. نیویورک تایمز: «پشت ظاهر بیطرفی اما, دستگاه اطلاعات پنتاگون قرار دارد که از این تحلیل گران در کارزار پوشش خبری به نفع اداره کنندگان کشور در دوران جنگ استفاده میکند.»

عملیات مرغ مقلد در رسانه ها

به نقل از ویکیپدیا: «عملیات مرغ مقلد کارزاری مخفی توسط آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده به منظور تاثیر بر رسانه ها بود. این عملیات در سال ۱۹۵۰ آغاز شد و در ابتدا به دست کورد میر و الن دی. دالس برنامه ریزی شد, و بعدها پس از اینکه دالس سرپرست سیا شد, توسط فرانک وایزنر مدیریت شد. این سازمان خبرنگاران مطرح آمریکایی را در شبکه ای که نظرات سیا را ارائه میکرد به کار گرفت, و پشت ظاهر حمایت مالی از چندین مجله و سازمان دانشجویی و فرهنگی پنهان شد. با گسترش بیشتر, علاوه بر فعالیت در سایر واحدهای عملیاتی سیا, مشغول تاثیرگذاری بر رسانه ها و کارزارهای سیاسی خارجی نیز شد.»

رسانه های اصلی و رایج همه بخشی از یک عملیات روانی علیه ما هستند که مجهز به تکنولوژی پیشرفته است.

نقش هالیوود در پروپاگاندای محلی و ژئوپولیتیک

مطالعات متعدد ثابت کرده تفکر و تصمیم گیری منطقی در کسانی که در وضعیتی احساسی یا درگیر احساسات آتشین هستند کاملاً متوقف میشود و پیامهایی که به آنها میرسد بدون هیچ پرسشی دریافت میشود. این اطلاعات یکی از ابزار بسیار شاخص در بازاریابی و پروپاگاندا است.

یک نمونه از نقش هالیوود در پروپاگاندا, فیلمی است که تحت عنوان فیلم خصوصی لو رفته از آلیسا میلانو –هنرپیشه- در اینترنت پخش شد. در این فیلم به اصطلاح لو رفته خصوصی, بیننده در انتظار دیدن فیلم خصوصی از اتاق خواب این هنرپیشه و شریک زندگیش با صحنه ای روبرو میشود که دوربین در اثر برخورد پای میلانو به آن, به طرف صفحه تلویزیون میچرخد. آنچه در تلویزیون دیده میشود گوینده ای است که ریشه جنگ سوریه را منازعات قومی و فرقه ای اعلام میکند و بشار و حافظ اسد را عامل اصلی دامن زدن به این منازعات معرفی میکند.

بخشی از به اصطلاح فیلم خصوصی لو رفته آلیسا میلانو

نمونه دیگر فیلم تک تیر انداز آمریکایی است که در سالنهای سینمای سراسر آمریکا به نمایش در آمد. در پی نمایش فیلم کمیته آمریکایی ضد تبعیض علیه اعراب هشدار داد: «افزایش چشمگیری در ادبیات مروج خشونت و نفرت علیه جامعه اعراب و مسلمانان آمریکا دیده میشود.»

هشدار کمیته آمریکایی ضد تبعیض علیه اعراب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *