حادثه گذرگاه دیتلوف

حادثه گذرگاه دیتلوف

حادثه گذرگاه دیتلوف

حادثه گذرگاه دیتلوف؛ نگاهی به داستان ۹ کوه‌ نورد که به دست شیطان کشته شدند

حادثه گذرگاه دیتلوف یکی از ترسناک‌ترین و مرموزترین وقایع تاریخ است؛ جایی که ۹ کوهنورد روسی به طرز عجیبی کشته شدند.

 

در ژانویه ۱۹۵۹ و اوج جنگ سرد، ۹ دانشجوی جوان از موسسه پلی تکنیک اورال با سن‌هایی بین ۲۰ تا ۳۰ سال به کوه‌های اورال رفتند. همه‌ی آنها، کوهنوردان و اسکی بازان باتجربه‌ای بودند، اما هیچ یک برای اتفاقی که قرار بود بیفتد، آماده نبود.

هدف آنها رسیدن به کوه «گورا اوتورتن» بود. قرار بود این سفر برای ۹ دانشجو، یک ماجراجویی ۲۰۰ مایلی باشد.

در اول فوریه، گروه چادر خود را در دامنه «خولات سیاخل» (Kholat Syakhl) برپا کرد. در زبان مردم بومی مانسی، نام این دامنه به «کوه مرگ» ترجمه می‌شود.

پس از هفته‌ها بی‌خبری، والدین و دانشگاه شروع به جستجو بدنبال این ۹ دانشجو می‌کند، اما هیچ کس دوباره آنها را زنده ندید. یادداشت‌های روزانه و فیلم‌های دوربینی که در چادر باقی مانده بود، سرنخ‌هایی را در مورد آخرین لحظات آنها در کوه مرگ آشکار می‌کرد.

 

هفته‌ها بعد، محققان متوجه می‌شوند که چادر آنها کاملا له شده و اجساد آنها به طور گسترده در مناطق اطراف پراکنده شده است. متاسفانه، این هفت مرد و دو زن، همگی مرگی تلخ و البته مرموزی را در گذرگاه دیتلوف داشتند.

مقامات علت مرگ را «نیروی ناشناخته‌ی غیرقابل توقف» و «قدرت خودجوش طبیعت» ذکر کردند.

وضعیت بعضی از اجساد به گونه‌ای بود که انگار با یک ماشین اصابت کرده بودند. به جز این، هیچ نشانه‌ای از خشونت وجود نداشت. نکته عجیب این است که فقط رد پای آنها در محیط یافت شد و هیچ نشانه‌ای از حیوانات یا موجود مزاحم دیگری مشاهده نشد. فاصله ردپاها نشان می‌داد که آنها با سرعت عادی در محل حادثه راه می‌رفتند.

جستجوی حقیقت در گذرگاه دیتلوف به مدت چند ماه

بیش از دو ماه طول کشید تا جسد همه کوهنوردان پیدا شود. ابتدا دو جسد در نزدیکی درخت سرو، تقریبا برهنه در دمای منفی ۴۰ درجه پیدا شد. برخی از اجساد، لباس‌هایی متعلق به دیگر کوهنوردان را پوشیده بودند.

چند روز بعد، اجساد بیشتری پیدا شد که در مراحل مختلف لباس پوشیدن بودند؛ گویا در تلاش برای فرار از اتفاقی وحشتناک بودند. نکته عجیب‌تر این است که ۹ کوهنورد از صدمات غیرقابل توضیح، شکستگی‌های داخلی، شکستگی دنده‌ها و تغییر رنگ پوست رنج می‌بردند. سرانجام پس از گذشت دو ماه و افزایش دما، تیم جستجو توانست آخرین اجساد را هم پیدا کند که در عمق ۴ متری برف دفن شده بود.

 

دانشجوی دیگری که چادر را پیدا کرد، گفت:

چادر نیمه خراب، خالی و پوشیده از برف بود. تمام وسایل و کفش‌های گروه جا مانده بود. یک اجاق گاز هم دست نخورده باقی مانده بود. انگار آن‌ها فرصت استفاده از اجاق را نداشتند.

یک نیروی ناشناخته باعث شکستگی‌های شدید در قفسه سینه و جمجمه‌ی قربانیان شده بود. دو تن از قربانیان، چشم نداشتند و یکی دیگر هم زبان و لبش را به طرز مرموزی از دست داده بود. به دلایلی ناشناخته روی برخی از لباس‌ها مواد رادیواکتیو شناسایی شد.

خانواده‌ی قربانیان در مراسم تشییع جنازه متوجه شدند که پوست عزیزانشان نارنجی و موهایشان خاکستری شده است!

تئوری‌های گذرگاه دیتلوف

از آن زمان تاکنون، هیچ کس نتوانسته توضیح دهد که چه چیزی باعث کشته شدن کوهنوردان جوان شده است. البته با تئوری‌های متفاوتی برای حادثه گذرگاه دیتلوف مطرح شده است:

حمله توسط فرازمینی‌ها

بهمن ناگهانی

باد شدید کاتاباتیک

آزمایش سلاح مخفی توسط سازمان «کی‌جی‌بی»

مرگ توسط هیولای یتی

سرپوش قتل و انحراف افکار عمومی

در سال ۲۰۱۹ و شصتمین سالگرد واقعه گذرگاه دیتلوف، برنامه تلویزیونی «جستجوی ناشناخته‌ها» این داستان عجیب را به اشتراک گذاشت. جاش گیتس، مجری برنامه درباره سندی صحبت کرد که نشان می‌داد بازرسان شوروی تا ۶ فوریه از مرگ کوهنوردان مطلع شده بودند. اما ظاهرا چادر را تا ۲۶ فوریه پیدا نکردند. عجیب نیست؟

به گزارش نشنال جئوگرافیک، «بوروکراسی شوروی، پرونده را در سکوت مختومه اعلام کرد». اخیرا مقامات روسیه، تحقیقات را مجددا آغاز کرده‌اند.

گوی‌های پرنده و تسلیحات هوایی

شاهدان عینی که آن‌ها هم کوهنورد بودند، ادعا می‌کردند که در شب حادثه، شاهد پرواز گوی‌های نارنجی در منطقه بودند. ساکنان منطقه، هواشناسان و سربازان هم مشاهده‌ی این گوی‌های عجیب را تایید کردند.

برخی از بستگان قربانیان بر این باور بودند که آزمایش‌های نظامی ناشناخته، باعث مرگ این افراد شده است. در دادخواست ۲۹ ژوئن ۲۰۲۰ به پرونده گذرگاه دیتلوف، ادعا شده که علت مرگ این ۹ جوان «سهل انگاری از جانب مهندسان موشکی در طراحی بدنه یا موتور موشک، پرتاب ناموفق و یا خرابکاری» بوده است.

علت رسمی حادثه: بهمن و دید ضعیف

پس از بازگشایی پرونده در سال ۲۰۱۹، مقامات روسیه بار دیگر علت مرگ‌های مرموز را سقوط بهمن و دید ضعیف کوهنودان اعلام کردند. «ریزش بهمن گروه را مجبور کرد از چادرهایشان بیرون بیایند تا در حاشیه کوه پناه بگیرند. سپس دید ضعیف، مانع از بازگشت آنها شد».

این یک مبارزه قهرمانانه بود. هیچ وحشتی وجود نداشت. اما آنها در این شرایط، هیچ شانسی برای نجات جان خود نداشتند.

در ادامه گزارش آمده است: «وقوع بهمن به طور کامل تایید شده است، اما این تنها عامل مرگ آنها نبوده است».

پس از اینکه ریزش بهمن آنها را مجبور به ترک چادر کرد، گروه در یال کوهی کنار هم جمع شدند. بر اساس گزارش رسمی آندری کوریاکوف، معاون دفتر دادستانی منطقه، از آنجا به بعد، برخی از اعضای گروه سعی کردند به چادر بازگردند اما درطول مسیر گم شدند و یخ زدند.

با این حال، سوالات بسیاری باقی می‌ماند، از جمله اینکه چرا آنها در سرمای شدید، برهنه بودند و چه چیزی باعث آسیب‌های داخلی شدید شده است؟ اگر علت حادثه بهمن بود، مرگ کوهنوردان باید ناشی از خفگی باشد.

اگر بهمن سقوط کرده باشد، چرا چادر نزدیک سطح زمین قرار داشت و از برف بیرون زده بود؟

ضمنا تا به حال هیچ نشانه‌ای از سقوط بهمن در این منطقه مشاهده نشده است. به گفته هوی:

از زمان حادثه و در بیش از ۱۰۰ سفر به گذرگاه دیتلوف، هیچ کس طغیان بهمن را گزارش نکرده است.

شیب این ناحیه برای وقوع بهمن، بیش از حد ملایم به نظر می‌رسد.

مدل های کامپیوتری بهمن عجیب را پیشنهاد می کنند

امروزه پس از ۶۲ سال، دانشمندان توضیحات جدیدی برای حادثه گذرگاه دیتلوف ارائه می‌دهند. اخیرا نشنال جئوگرافیک ادعا کرده که علم با استفاده از مدل‌های کامپیوتری شبیه‌سازی شده از بهمن، پاسخی را پیدا کرده است. این مدل‌ها به طور عجیبی از انیمیشن‌های فیلم Frozen و آزمایش‌های تصادف اتومبیل استفاده کرده‌اند.

دو محقق سوئیسی از کدهای انیمیشن Frozen برای شبیه‌سازی بهمن و مدل‌های برخورد خودرو استفاده کرده‌اند. آنها دریافتند که یک بهمن کوچک با طول تنها ۱۶ فوت (۵ متر) می‌تواند باعث آسیب‌های تروماتیک دیده‌شده در قربانیان گذرگاه دیتلوف شود. البته این نوع بهمن، بسیار نادر است. به ویژه «در یک نقطه‌ی بخصوص، دقیقا در آن لحظه، در طول همان شب زمستانی». فاکتورهای واقعه بیش از حد دقیق و غیر واقعی هستند!

مدل‌های کامپیوتری نشان داد که یک توده برف سنگین به طول ۵ متر می‌تواند در این موقعیت منحصربه‌فرد، دنده‌ها و جمجمه افرادی را که کنار یک جسم سفت پناه گرفته‌اند، بشکند. نشنال جئوگرافیک گزارش داد که این جراحات، شدید اما کشنده نبودند؛ حداقل نه بلافاصله.

بنابراین یک توده برف که به سرعت حرکت می‌کرد، در هنگام خواب به کمپ کوهنوردان برخورد کرد. سه نفر بر اثر ریزش بهمن به شدت مجروح شدند و بقیه سعی کردند آنها را به محل امن منتقل کنند. آنها که در تاریکی گم شده بودند، هیچ شانسی برای زنده ماندن نداشتند.

توضیحات نهایی در مورد حادثه گذرگاه دیتلوف

توضیحات بیشتر حاکی از آن است که وضعیت برهنه‌ی کوهنوردان ممکن است ناشی از پدیده‌ی «لباس درآوردن پارادوکسیکال» باشد. در این حالت فرد به دلیل هایپوترمی شدید (کاهش دما) و علا رغم سرمای محیطی، لباس‌هایش را در می‌آورد؛ زیرا گرمای درونی شدیدی را حس می‌کند.

آثار رادیواکتیو روی لباس‌ها می‌تواند ناشی از فانوس‌های حاوی توریم باشد.

ممکن است حیوانات از اجساد تغذیه کرده باشند و در نتیجه چشم و زبان قربانیان ناپدید شده باشد.

بنابراین، کوهنوردان باتجربه توسط یک بهمن عجیب غافلگیر شدند. غافل از اینکه شیب به ظاهر ملایمی که در زیر اردوگاه آنها وجود داشت، مقصر اصلی ماجرا است.

آیا این یک بهمن نادر و کوچک بود که باعث مرگ کوهنوردان شد؟ هیچ کس به طور قطع نمی‌داند، اما محققی به نام الکساندر پوزرین می‌گوید: «اتفاق گذرگاه دیتلوف، داستان شجاعت و دوستی است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *