حرکت سریع‌تر مولکول‌ها در مجاورت با سطوح چسبناک

 دانشمندان دانشگاه لیبره در بلژیک کشف کردند که مولکول‌ها هر چه به سطوح چسبناک نزدیک‌تر می‌شوند، سرعت حرکت‌شان بیشتر می‌شود. این تحقیقات که در مجله‌ی Physical Review Letters منتشر شده است، نشان داد با وجود افزایش سرعت حرکت مولکول‌ها در مجاورت سطوح چسبنده، این ویژگی ابدی نیست.
در طول ۲۰ سال گذشته، محققان رفتار پلیمرها، زیست‌‌مولکول‌ها و کریستال‌های مایع به‌خصوصی را در ابعاد نانو و در مجاورت ماده‌ای جاذب، مورد مطالعه قرار دادند. این تحقیقات نشان می‌دهد افزایش سرعت حرکت مولکول‌ها با نزدیک‌ترشدن به سطوح چسبنده به‌دلیل وجود پدیده‌ای به‌نام اثر حبس نانویی است. در این پدیده، مولکول‌ها در تماس با سطحی چسبنده، حرکت نکرده و یا آرام حرکت می‌کنند که باعث می‌شود فضا برای حرکت مولکول دیگر زیاد شود.
محققان آزمایشگاه پلیمر و دینامیک مواد نرم در دانشگاه لیبره، کشف کردند که این سرعت حرکت موقتی است، زیرا سرعت مولکول‌ها با چسبیدن دیگر مولکول‌ها به سطح چسبنده و پرکردن فضای خالی، به تدریج کاهش می‌یابد. محققان متذکر شدند مولکول‌ها پس از مدتی به گونه‌ای حرکت می‌کنند که گویا فاصله‌ی زیادی با سطح چسبنده داشته‌اند. این مسئله نشان می‌دهد زمانی که مولکول برای بازگشتن به سرعت عادی نیاز دارد، بیشتر از مقداری است که در نظریات فیزیک پلیمر امروزی پیش‌بینی شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *