خوراکی هایی که فشارخون بالا را کاهش می دهند

زمانی که دچار فشارخون بالا هستیم و یا یکی از نزدیکان ما به این مشکل دچار شده است  ، اولین سوالی که همه ما به آن فکر میکنیم این سوال است :

برای تنظیم فشارخون و پایین آمدن فشارخون چه بخوریم ؟

خوراکی هایی که فشارخون بالا را کاهش می دهند

بهترین و کم عارضه ترین راه برای کاهش فشارخون (زمانی که به حالت بیماری و حاد نرسیده است) استفاده از خوراکی ها و نوشیدنی هایی است که باعث کاهش فشارخون می شوند . در این مطلب از سایت باعلم ، به برخی از این خوراکی ها و نوشیدنی ها اشاره شده است .

خوراکی ها و نوشیدنی هایی که فشارخون را پایین می آورند

سبزیجات و گیاهانی با برگ سبز

پتاسیم به کلیه های شما کمک می کند تا سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کند . همین دفع سدیم از بدن می تواند باعث کاهش فشار خون شود .

برخی از سبزیجاتی که پتاسیم بالایی دارند عبارتند از :

کاهو / کلم بروکلی / تره فرنگی / چای سبز / اسفناج / چقندر /

در صورتی که به سبزیجات تازه دسترسی ندارید می توانید از سبزیجات یخ زده استفاده کنید . همچنین برای خوشمزه تر شدن این سبزیجات می تواند آنها را با موز و شیر میکس کرده و نوش جان کنید .

انواع توت ها باعث کاهش فشارخون بالا می شوند

برخی از توت ها می توانند فشارخون را پایین بیاورند . بویژه زغال اخته ، تمشک و توت فرنگی که دارای مقادیر بالایی از ترکیبات طبیعی بنام “فلاونوئید” هستند که می تواند باعث کاهش فشارخون بالا شود . از توت فرنگی ، زغال اخته و تمشک می توانید به عنوان دسر و … در رژیم غذایی خود استفاده کنید

چقندر قرمز باعث کاهش فشارخون بالا می شود

چقندر دارای مقادیر بسیار بالای اکسید نیتریک  است که می تواند عروق خونی را باز کرده و فشارخون را کاهش دهد .

شیر و ماست باعث کاهش فشارخون می شود

شیر بدون چربی یک منبع عالی از کلسیم است . کلسیم جزو عناصر مهم برای کم کردن فشارخون بالا است . اگر شیر دوست ندارید می توانید از ماست کم چرب استفاده کنید . طبق تحقیقات اخیر ، مصرف روزانه ماست می تواند تا ۲۰ درصد خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد . می تواند میوه ها و یا سبزیجات مختلفی به ماست اضافه کنید و در وعده های مختلف غذایی مصرف کنید .

جو دوسر باعث کاهش فشارخون می شود

جودوسر به دلیل داشتن فیبر برای کاهش فشارخون مناسب است . خوردن بلغور جو دوسر در وعده صبحانه ، روشی عالی برای تنظیم فشارخون در طول روز می باشد . می توانید به بلغوز جو دوسر کمی شیر و دارچین و میوه اضافه کرده و در وعده صبحانه نوش جان کنید .

موز فشارخون را کاهش می دهد .

مصرف میوه های غنی از پتاسیم بهتر از مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش فشارخون است . می توانید موز را با جودوسر مخلوط کنید . یا می توانید موز را با شیر میکس کرده و در میان وعده های روزانه مصرف کنید .

ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی

ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی

ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی

ماهی منبع خوبی از پروتئین است . ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی ، منبع خوبی از امگا ۳ هستند . امگا ۳ می تواند فشارخون را کاهش دهد . همچنین مصرف این ماهی ها می تواند باعث کاهی میزان تری گلیسیرید خون شود . علاوه براین ، ماهی قزل آلا دارای مقادیری ویتامین D  است که می تواند فشار خون را کاهش دهد . تعداد بسیار اندکی از خوراکی ها حاوی این میزان ویتامین D هستند .

دانه ها

برخی از دانه ها  و آجیل ها حاوی مقادیر بالایی پتاسیم ، منیزیم و سایر مواد معدنی هستند که می تواند برای پایین آوردن فشارخون مفید باشد . دانه هایی مانند : تخمه آفتابگردان و تخم کدو و …

سیر باعث کاهش فشارخون می شود

سیر می تواند با افزایش اسیدنیتریک بدن ، باعث کاهش فشارخون بالا شود . اسیدنیتریک با بازتر کردن عروق خونی ، به کاهش فشارخون کمک میکند .

شکلات تلخ فشارخون را کاهش می دهد

خوردن شکلات تلخ می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را کاهش دهد. برخی از مطالعات نشان می دهند مصرف ۱۰۰ گرم شکلات تلخ در روز می تواند به میزان زیادی از مشکلات قلبی و عروقی پیشگیری کند . در صورتی که شکلات تلخ را دوست ندارید ، میتواند آن را با موز ، توت فرنگی ، تمشک و … ترکیب کنید .

پسته باعث کم شدن فشارخون بالا می شود

مصرف پسته یک راه ساده برای کاهش فشارخون است . پسته با کاهش مقاومت عروق و بازتر کردن عروق و همچنین تنظیم ضربان قلب می تواند فشارخون را کم کند .

روغن زیتون باعث کاهش فشارخون بالا می شود

روغن زیتون اصل یکی از روغن های سالم و طبیعی است که بواسطه داشتن فنولها که نوعی ترکیب ضد التهابی هستند ، می تواند به کاهش فشارخون کمک کند . روغن زیتون را می توانید به صورت روزانه در وعده های مختلف غذایی مصرف کنید . روغن زیتون از جمله روغن های سالمی است که در رژیم غذایی “دش ” نیز توصیه شده است

انار و آب انار باعث کاهش فشارخون می شود

انار و آب انار باعث کاهش فشارخون می شود

انار و آب انار

انار یکی از بهترین میوه هایی که در کشور ایران به وفور یافت می شود . میوه انار و آب انار به راحتی می تواند فشارخون را کاهش دهد . یک مطالعه نشان داده است که مصرف روزانه یک لیوان آب انار به مدت یک هفته می تواند فشارخون بالا را تا حد زیادی کاهش دهد . توجه داشته باشید که آب انار هایی که در بسته بندی های مختلف در بازار وجود دارند به هیچ عنوان دارای این خاصیت نیستند .

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *