درمان ریزش مو با استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی

مصرف ویتامین C برای درمان ریزش مو مردان ضروری است

خیلی‌ها باور دارند که موهای سالم، نشانه سلامت بدنی است. درست مثل هر بخش دیگری از بدن، موها نیز برای رشد نیاز به مواد مغذی دارند. درواقع کمبود برخی مواد غذایی یکی از علت های ریزش موی مردان است. با اینکه ژنتیک، سن و هورمون‌ها روی میزان رشد موی سر اثر می‌گذارند، اما داشتن تغذیه سالم همچنان عامل مهمی است. درادامه انواع ویتامین ها و مواد معدنی را که در افزایش رشد مو و درمان ریزش مو مؤثرند، معرفی خواهیم کرد.

۱. ویتامین A

همه سلول‌ها به‌ویژه سلول‌های مو که سریع‌ترین رشد را در بدن دارند، به ویتامین A نیاز دارند. این ویتامین به غدد پوستی کمک می‌کند تا یک ترکیب چرب به نام سبوم ترشح کند. سبوم باعث ایجاد رطوبت در سطح پوست سر و ایجاد محیطی سالم برای رشد مو‌ها می‌شود.

کمبود این ماده مغذی در بدن منجر به مشکلات زیادی ازجمله ریزش مو می‌شود. البته مصرف بیش‌ازحد آن نیز خطرناک است. مطالعات نشان می‌دهند که مسمومیت غذایی ناشی از مصرف ویتامین A نیز باعث ریزش مو می‌شود. سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم، همگی دارای بتاکاروتن هستند که درنهایت به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین در محصولات حیوانی مثل شیر، تخم‌مرغ و ماست نیز وجود دارد. روغن کبد ماهی کاد نیز یکی دیگر از منابع سرشار از ویتامین A است.

۲. ویتامین‌های گروه B

یکی از بهترین ویتامین‌ها برای درمان ریزش مو در مردان و نیز بهبود رشد موی سر، ویتامین‌های گروه B هستند که با نام بیوتین شناخته می‌شوند. مطالعات علمی رابطه‌ی کمبود این ویتامین با ریزش موی سر را اثبات کرده‌اند. هر چند از بیوتین به‌عنوان درمان جایگزین برای ریزش مو استفاده می‌شود، اما افرادی که کمبود بیوتین دارند، از مصرف آن نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند.

البته کمبود این ویتامین در بدن چندان شایع نیست، زیرا در مواد غذایی زیادی وجود دارد. مطالعات زیادی در این‌باره انجام نشده که نشان بدهد آیا بیوتین برای رشد مو هم مفید است یا نه. سایر ویتامین‌های گروه B به ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کنند که کارشان حمل اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر و فولیکول‌های مو است. این فرایند برای رشد مو ضروری است.

شما می‌توانید این ویتامین‌ها را از مواد غذایی‌ای مثل غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی و سبزیجات تیره‌برگ دریافت کنید. همچنین منابع حیوانی تنها منابع دریافت ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر رژیم گیاهخواری دارید بهتر است از مکمل های غذایی استفاده کنید.

۳. ویتامین C

 

رادیکال‌های آزاد مانع رشد مو و باعث پیر شدن آنها می‌شوند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که جلوی پدیده استرس اکسیداتیو (استرس اکسیداتیو «عامل اکسید شدن» همان پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن ماست و به‌نوعی به حمله‌های بیولوژیک به اُرگانیسم بدن تعبیر می‌شود.) ناشی از رادیکال‌های آزاد را خواهد گرفت و در درمان ریزش مو در مردان مؤثر است. بدن شما برای تولید پروتئینی به‌نام کلاژن نیازمند ویتامین C است. کلاژن بخش مهمی از ساختار مو را تشکیل می‌دهد.

ویتامین C همچنین به جذب آهن به‌عنوان ماده‌ی معدنی ضروری برای رشد مو کمک می‌کند. توت‌فرنگی، فلفل و مرکبات همه منابع سرشار از ویتامین C هستند.

۴. ویتامین D

یکی از عوارض کمبود ویتامین D ایجاد عارضه‌ای به‌نام آلوپسی است که اصطلاح علمی برای ریزش مو است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین باعث ساخته شدن فولیکول‌های جدید روی پوست سر می‌شود. البته این ویتامین در رشد مو مؤثر است، اما تحقیقات بیشتر روی گیرنده‌های ویتامین D متمرکز بوده‌اند. نقش اصلی این ویتامین در رشد مو هنوز نامعلوم است.

البته اغلب افراد به‌اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند، پس بهتر است مصرف مواد سرشار از ویتامین D را افزایش دهید. بدن شما این ویتامین را در برخورد مستقیم با نور خورشید تولید می‌کند. منابع سرشار از این ویتامین ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی کاد و بعضی از انواع قارچ هستند.

۵. ویتامین E

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که در درمان ریزش مو در مردان مؤثر است، ویتامین E است. درست مثل ویتامین C این ویتامین نیز آنتی‌اکسیدانی قوی است که جلوی استرس اکسیداتیو را خواهد گرفت. نتایج تحقیقی نشان می‌دهد، افرادی که این ویتامین را به مدت ۸ ماه مصرف کرده بودند، ۳۴٫۵ درصد موهایشان رشد کرد.

دانه آفتاب‌گردان، بادام، اسفناج و آواکادو منابع خوب ویتامین E هستند.

۶. آهن

 

آهن به سلول‌های خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به بقیه سلول‌ها منتقل کند. این باعث می‌شود آهن برای خیلی از عملکردهای بدن، ازجمله رشد مو و درمان ریزش مو در مردان حیاتی باشد. کمبود آهن باعث کم خونی هم می‌شود که خود علت ریزش مو است. این موضوع در میان زنان بیشتر شایع است.

صدف، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس از منابع خوب آهن هستند.

۷. زینک

زینک (روی) نقش مهمی در رشد و بازسازی مو و درمان ریزش مو در مردان دارد. همچنین باعث می‌شود تا غده‌های چربی اطراف فولیکول‌های مو به‌خوبی عمل کنند. از دست دادن مو یکی از نشانه‌های عمومی کمبود زینک در رژیم غذایی است. مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی زینک باعث کاهش ریزش مو می‌شوند.

البته تحقیقات زیادی می‌گویند، مصرف بیش‌ازحد آن اثر معکوس دارد. به‌همین‌دلیل بهتر است زینک را ازطریق رژیم غذایی دریافت کنید. صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدوتنبل و عدس منابع مهم زینک هستند.

۸. پروتئین

مصرف به‌اندازه‌ی پروتئین به‌عنوان ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی مو برای رشد آن لازم و ضروری است. مطالعات انجام‌گرفته بر روی حیوانات نشان می‌دهد که کمبود پروتئین باعث از دست دادن مو می‌شود.

آیا درمان ریزش مو در مردان نیازمند مصرف مکمل‌هاست؟

غذا بهترین منبع ویتامین‌هایی است که مو برای رشد به آنها نیاز دارد. البته اگر رژیم غذایی سالم و خوبی ندارید، مکمل‌ها می‌توانند مفید باشند. ازطرفی اگر کمبود مواد مغذی نداشته باشید، مصرف بیش‌ازحد ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند مضر باشد. قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *