درمان سرطان با حمله به «پاشنه آشیل» تومورها

تومور پوستی

تومور پوستی

کشف تازه‌ای در زمینه ساختار ژنتیک غده‌های سرطانی ممکن است جبهه جدیدی را در مبارزه با این بیماری بگشاید و با درمان های قوی و ویژه برای هر بیمار می‌تواند احتمال درمان سرطان را افزایش دهد.

به نوشته روزنامه گاردین این کشف نتیجه پژوهش در مورد پیچیدگی‌های ژنتیک سرطان پوست و ریه است و نشان می‌دهد حتی همزمان با گسترش غده سرطانی آنها یک سری «علایم» مشخصی را با خود حمل می‌کنند که می‌تواند کار سیستم ایمنی بدن برای حمله به آنها را ساده‌تر کند.

این «علایم» که به نظر می‌رسد به‌صورت پروتئین غشایی ظهور کنند، فقط در سلول‌های سرطانی وجود دارند. به همین خاطر پژوهشگران معتقدند با درمان‌های جدید که اساسا بر تقویت سیستم ایمنی بدن تکیه دارند، می‌توان سلول‌های سرطانی را ساده‌تر هدف گرفت.

این روش‌های جدید درمان که برت قویت سیستم ایمنی بدن تکیه دارند برای درمان برخی از انواع سرطان مثل سرطان پوست بسیار موثرتر از روش‌های قبلی است.

چارلز سوانتون متخصص سرطان و مسئول پژوهش‌های جدیدی که در موسسه فرانسیس کریک در شهر لندن انجام شده، معتقد است کشف پروتئین های غشایی در سلول‌های سرطانی که در تمام بیماران وجود دارد در حقیقت «پاشنه آشیلی» است که درمان‌های جدید می‌توانند آن را هدف بگیرند.

این گروه پژوهشی بین‌المللی شامل پژوهشگران دانشگاه هاروارد، دانشگاه ماساچوست و دانشگاه لندن، متوجه شدند سیستم ایمنی بدن بیمارانی که در این پژوهش شرکت داشتند در مقابله با سلول‌های سرطانی فعال شده است. اما حملات سیستم ایمنی بدن آنها به حدی قوی نبود که سلول‌های سرطانی را نابود کند.

بررسی‌های دقیق‌تر در مورد این بیماران نشان داد که سلول‌های سیستم ایمنی بدن این بیماران با استفاده از «علایم» به درستی محل سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و به آنها حمله کرده‌اند ولی در نبرد با آنها از بین رفته و در سلول‌های سرطانی دفن شده اند.

دکتر سوانتون می‌گوید: «برای اولین بار کشف کرده‌ایم که غده‌های سرطانی در حقیقت بذر نابودی خود را می‌کارند. و در داخل خود غدد سرطانی نیز سلول‌های سیستم ایمنی بدن وجود دارند که علایم مشخصه سلول‌های سرطانی را تشخیص می‌دهند.»

غدد سرطانی همزمان با رشد، تکامل هم پیدا می‌کنند. به مرور زمان تحت تاثیر جهش‌های ژنتیک ظاهرا قسمتی از این غدد با سایر بخش‌های آن متفاوت می‌شود. ولی گروه پژوهشی با مسئولیت دکتر سوانتون کشف کرده که حتی غدد سرطانی بسیار پیچیده نیز علایم مشخصه اصلی خود را حفظ می‌کنند.

به نوشته روزنامه گاردین این کشف مهم دو مسیر محتمل برای درمان سرطان را مطرح کرده است.

در یک روش پزشکان می‌توانند با نمونه‌برداری از غدد سرطانی بیمار ساختار ژنتیک آن را بررسی کرده و علامت مشخصه موجود در سلول‌های بدخیم را تشخیص دهند. اگر سلول‌های سیستم ایمنی بدن بیمار را در این غدد پیدا کنند می‌توان آنها را در آزمایشگاه تکثیر کرد و از طریق روش‌های درمانی جدید که محل دقیق غدد سرطانی را هدف می‌گیرند، این سلول‌ها را به نقاط مناسب در بدن بیمار وارد کرد.

در روش دیگر از پروتئین‌های غشایی که در حقیقت علایم مشخصه غدد سرطانی هستند، می‌توان برای تولید واکسن علیه سرطان استفاده کرد. با تزریق این واکسن به بدن بیمار سلول‌های سیستم ایمنی آنها را به عنوان متجاوز تشخیص داده و مورد حمله قرار خواهند داد.

در عمل این روش‌های درمانی جدید باید همراه با نوعی از داروهای موجود به کار گرفته شوند که از خنثی کردن سلول‌های سیستم ایمنی بدن توسط سرطان جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *