درمان گرفتگی عضلات در خانه

گرفتگی و درد عضلات از شایع ترین مشکلات در میان مردم می باشد. سلامت عمومی جسمی و روانی سبب ایجاد بهبود قابل توجهی در وضعیت گرفتگی عضلات پشت بدن می شود. انجام اقداماتی مانند تمرین های کششی، ورزش، ماساژ و کاهش استرس در زندگی، به بهبود وضعیت سلامت عمومی جسمی و روانی کمک می کند. توجه داشته باشید در صورتی که به درد عضلات پشت گرفتار شده اید، برای انجام تمرین های ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

گرفتگی، درد و اسپاسم عضلانی

پشت ما که ناحیه ای از پایین کمر تا بالای کتف ها را دربرمی گیرد، از قابلیت های متعددی برخوردار است: خم می شود، به طرفین می چرخد و تکیه گاه بدن است. در گودی میان پشت نیز ستون مهره ها قرار گرفته که نخاع را دربرمی گیرد و مرکز اعصاب و کنترل کل بدن است.

پشت بخش حساسی از بدن است که عملکرد صحیح آن با بسیاری از حرکات ما مرتبط است، حرکت دست ها، سر و حتی راه رفتن با حذف عملکرد پشت ناممکن می شود.

نشستن به مدت زیاد، فشار زیادی را به بخش پایینی پشت وارد می آورد. همچنین موجب ضعیف شدن پاها می شود، به این معنا که قدرت و قابلیت انعطاف پاها را کاهش داده و در نتیجه فشار روی پشت بیشتر می شود.

اکثر گرفتگی و دردهای ناحیه تحتانی مفصل کمر بوسیله  آسیب دیدگی ماهیچه ها و لیگامنت های ناحیه تحتانی مفصل کمر ایجاد میشود. درحالیکه اعتقاد بیشتر افراد بر این است که کشیدگی عضلات کمر آسیب دیدگی جدی نیست اما کشیدگی این ناحیه باعث ایجاد درد ناحیه تحتانی مفصل کمر شده و در مواقعی هم به مراجعه به پزشک در هر سال نیاز دارد.

اسپاسم عضلات چیست؟

اسپاسم عضلات یا گرفتگی عضلات که یکی از مکانیزم‌های واکنش طبیعی و دفاعی بدن است، انقباض غیرارادی و پایدار فیبرهای عضله در پاسخ به آسیب یا التهاب چه در خود عضلات و چه در رشته‌های عصبی موجود در آنها می‌باشد. گرفتگی عضلات در کمر همچنین ممکن است نشان‌دهنده‌ی آسیب یا صدمه به ساختار زمینه‌ای ستون فقرات از جمله استخوان‌های مهره، دیسک‌ها یا رباط‌هایی که مهره‌ها را به هم متصل می‌سازد، باشد.

گرفتگی کمر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که تشخیص علت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است: ترومای ناگهانی یا گسترده وارد بر ستون فقرات یا عضلات و بافت تکیه‌گاه آن از جمله کشیدگی یا رگ‌به‌رگ شدن و یا نوع دیگری از اختلال مکانیکی که ممکن است موجب فشردگی یا تحریک عصب نخاعی باشد.

دلایل کشیدگی عضلانی

کشیدگی عضلانی زمانی رخ میدهد که ماهیچه های این ناحیه بیش ازحد کشیده یا پاره شوند. این روند باعث آسیب دیدگی فیبرهای ماهیچه ها شده که به آن کشیدگی ماهیچه گفته میشود.

رگ به رگ شدن مفصل کمر زمانی رخ می دهد که لیگامنت ها یا بیش از حد کشیده یا پاره شوند. لیگامنت ها سخت بوده و بافت های اتصالی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند.

برای درمان این دو عارضه، یعنی کشیدگی ماهیچه ها و رگ به رگ شدن لیگامنت که باعث ایجاد درد می شوند، هیچ تفاوتی وجود ندارد و راه های درمان و پیشگیری این دو عارضه به یک روش انجام میشود.

از جمله دلایل گرفتگی عضلانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فشار عصبی و استرس

بسیار اتفاق می افتد که فشارهای عصبی منجر به گرفتگی عضلات پشت پا در خواب بشود.این اتفاق حتی طی بارداری نیز به دنبال بروز استرس، برای خانم باردار در ماه پایانی بارداری و کاهش فعالیت وی اتفاق می افتد.حتی در بسیاری افراد گرفتگی های عضلانی با ریشه عصبی در ناحیه معده و روده اتفاق می افتد که در قالب درد معده و کولیت های روده ای بروز پیدا می کند.

کمبود مواد معدنی

گرفتگی عضلات در بسیاری موارد به بروز اختلال در تعادل مواد معدنی و آنزیم ها در بدن مربوط می شود کاهش یا افزایش منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم در خون منجر به انقباض عضله و جلوگیری از بازگشت آن به حالت اول می شود.

کم آبی بدن

کم آبی منجر به بالا رفتن میزان اسید لاکتیک در عضلات و بروز درد عضلانی می شود. در واقع از دست دادن آب بدن مهم ترین عامل نرسیدن خون کافی به عضلات و گرفتگی آن است.به بیان دیگر در فعالیت طولانی مدت همچون ورزش های سنگین در هوای گرم، مقدار زیادی از مایعات بدن دفع می شود، در این حالت حجم خون کاهش یافته و مقدار کافی خون برای رساندن اکسیژن به تمام عضلات در حال ورزش وجود ندارد.در نتیجه عضلات در حال فعالیت، خون کافی دریافت کرده و به سمت اسپاسم یا گرفتگی پیش می روند.با نوشیدن آب قبل از فعالیت و هر ۱۵ دقیقه یک بار در حین فعالیت می توان از بروز چنین گرفتگی هایی پیشگیری کرد.

کاهش جریان خون

باریک شدن رگ هایی که خون را به پاها می رساند (در اثر تصلب شرایین) می تواند گرفتگی عضلات را بوجود آورد و درست مانند گرفتگی پاها و دست ها در هنگام ورزش می باشد. این گرفتگی ها معمولا بعد از ورزش از بین می روند.

تحت فشار بودن عصب

فشردگی اعصاب در ستون فقرات (تنگی کانال نخاعی) می تواند موجب گرفتگی و درد پاها شود. این درد معمولا هنگامی که به مدت طولانی راه می روید، بدتر می شود. پیاده روی با پشت کمی خمیده، می تواند علائم درد را یا بهبود دهد و یا به تاخیر بیندازد.
متخصصان طب فیزیکی معتقدند که در موارد نادری قرار گرفتن در پوزیشن یا موقعیت غلط هنگام کار و فعالیت روزانه مثل نشستن ها و ایستادن طولانی و برداشتن اجسام سنگین به طریقه اشتباه از روی زمین به گرفتگی عضلانی منجر می شود.

علائم  و نشانه های کشیدگی و اسپاسم عضلانی

علائم گرفتگی عضلانی کمر شامل دردهایی ست که از نوع خفیف شروع شده و به درد و ضعف ناگهانی مفصل، تبدیل می شود.

علائم رایج کشیدگی مفصل کمر شامل موارد زیر است:

-دردی که فقط در ناحیه تحتانی مفصل کمر ایجاد میشود. این بدین معنی ست که این درد، مانند درد سیاتیک در ساق پا منتقل نمیشود.

-دردی که هنگام لمس کمر در ناحیه تحتانی مفصل کمر ایجاد میشود

– دردی که به صورت ناگهانی ایجاد میشود

– دردی که باعث گرفتگی عضلات (ماهیچه ها) میشود

-دردی که هنگام استراحت کاهش یافته و ایستادن و راه رفتن را برای بیمار با مشکل مواجه میکند.

دردهای شدید مفصل کمر به سرعت بهبود میابند اما دردهای خفیف و متناوب ممکن است هفته ها و ماه ها برای بهبودی طول بکشد.

 

درمان گرفتگی عضلات در خانه

درمان گرفتگی عضلات به دلیل گرفتگی عضله بستگی دارد. برای مثال، اگر گه گاه به خاطر فعالیت فیزیکی یا استفاده بیش از حد از عضلات دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، معمولاً خودتان قادر به رفع آن خواهید بود. تنها با توقف فعالیت، گرفتگی هم متوقف می‌شود. اگر گرفتگی همچنان ادامه دارد، برای درمان گرفتگی گردن می‌توان با کشش دادن به عضله (هر چند که دردناک است) تنش عضله را رفع کرد. برای مثال، اگر عضله پشت ساق پایتان دچار گرفتگی شده است، روبروی دیوار یا یک جسم ثابت بایستید که بتوانید برای حفظ تعادل دستتان را به آن تکیه دهید. در همان حال که پاشنه پای گرفته را تا حد ممکن نزدیک زمین نگه داشته‌اید، بدنتان را به آرامی به سمت دیوار یا آن جسم کج کنید، به طوری که عضله پشت ساق پایتان تحت کشش قرار بگیرد. اگر در زمان شروع گرفتگی در رختخواب بودید، می‌توانید تلاش کنید که پنجه پایتان را مستقیم به سمت سقف بگیرید، یا پنجه پایتان را محکم گرفته و مچ پایتان را به طرف خودتان (به بالا) بکشید، و در همین حال زانویتان را کمی خمیده نگه دارید.
برای بعضی از افراد استفاده از کیسه یخ به کاهش تنش عضلات و درمان گرفتگی عضلات کمر کمک می‌کند، در حالی که برای بعضی دیگر کیسه‌های گرم کننده جواب می‌دهد. در این شرایط ماساژ هم می‌تواند مؤثر باشد، هر چند که دستکاری گره ایجاد شده در عضله دردناک خواهد بود. اگر دلیل گرفتگی کمبود آب بدن باشد، در این صورت استفاده از مایعات دارای الکترولیت برای جبران آب از دست رفته ضروری خواهد بود.
برای ورزشکاران که معمولاً دچار گرفتگی می‌شوند، داشتن تغذیه خوب مهم است. همچنین، بعضی از گرفتگی‌های عضلات عوارض جانبی داروهای به خصوصی هستند. در این مورد با پزشکتان مشورت کنید. معمولاً در این شرایط تغییر مقدار مصرف یا خود دارو به درمان گرفتگی عضلات کمر کمک می‌کند.
انجام صحیح حرکات کششی نیز مهم است. بهتر است حرکات کششی بعد از گرم کردن عضلات انجام شوند. حرکات کششی را سریع انجام ندهید. این حرکات را به آرامی انجام داده و هر حرکت را ۳۰ ثانیه ادامه دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که بعد از فعالیتتان نیز حرکات کششی را انجام داده تا عضلات فرصت خنک شدن پیدا کنند.
به یاد داشته باشید که آب کافی بنوشید؛ به حدی مایعات بنوشید که بدنتان به اندازه کافی الکترولیت داشته باشد (البته در مصرف مایعات نیز نباید زیاده‌روی کنید). ضمناً، بیش از حد تمرین نکنید، مخصوصاً در هوای گرم.

قبل از انجام گام های زیر پیشنهاد می کنیم مراحل زیر را انجام دهید:

استراحت- انجام دادن فعالیت‌های معمول و روزانه -اما بصورت آهسته‌تر و پرهیز از هر عاملی که ممکن است در ابتدا موجب شروع درد شده است- روشی مناسب برای آغاز فرایند بهبودی است. کمی استراحت بر روی مبل یا تخت ضرری ندارد، اما فعالیت سبک موجب تسریع بهبودی می‌گردد، بنابراین از دراز کشیدن برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید.
کمپرس سرد- در ۷۲ ساعت اول بلافاصله پس از شروع گرفتگی عضلات، یک کیسه‌ی یخ، ژل سرد کننده یا یک کیسه از سبزیجات منجمد را در یک پارچه‌ی نازک بپیچید تا از یخ‌زدگی بافت بدن جلوگیری شود، سپس آن را چند بار در روز تا بیست دقیقه بر روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید. یخ سبب کم شدن التهاب و تورم می‌شود، بافت را بی‌حس کرده و تکانه‌های عصبی در ناحیه‌ی آسیب دیده را آهسته می‌کند. با این حال، مراقب باشید که یخ را طولانی‌مدت بر روی یک ناحیه قرار ندهید – انجام یخ‌درمانی بیشتر از ۲۰ دقیقه می‌تواند بطور بالقوه حتی موجب سفت‌تر شدن عضلات و ملتهب شدن بافت‌ها گردد.
گرمادرمانی- بعد از گذشت سه روز، می‌توانید از گرما برای شل کردن سفتی عضله و افزایش جریان خون استفاده کنید. صبر کردن به مدت ۷۲ ساعت بعد از شروع گرفتگی سبب می‌شود که تورم و التهاب اولیه کمتر گردد، گرمای مرطوب بطور کلی نسبت به گرمای خشک ارجح می‌باشد زیرا احتمال کم شدن آب بدن را کاهش می‌دهد. منابع حرارتی مناسب شامل یک پد گرمازای مرطوب یا کیسه‌ی گرم، یا یک حمام آب گرم و یا جکوزی می‌باشد.

گام اول درمان درد عضلات: پهلوهای خود بکشید تا خیلی سریع تسکین پیدا کنید.

  1. حرکت پیچشی- کششی را با زانوهای تان انجام دهید. روی زمین به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. پاهای تان روی سطح زمین قرار گرفته باشد. دست های خود را به شکل حرف T باز کنید، به طوری که شانه های تان با سطح زمین در تماس باشند. پاها را تا جایی که می توانید به سمت چپ بکشید.
  • به مدت دو دقیقه در این وضعیت بمانید.
  • سعی کنید حین تمرین شانه های تان را در تماس با زمین نگه دارید.
  • دوباره به پشت دراز بکشید و پاها را بالا بگیرید، سپس به سمت راست بچرخید و این حرکت را نیز در جهت راست بدن تان به مدت دو دقیقه انجام دهید. حین انجام این تمرین شانه ها را در تماس با زمین نگه دارید.
  1. عضلات پشت پا و عقب ران ها را بکشید. به پشت دراز بکشید، زانوها را خم کنید و پاها را به کف زمین بچسبانید. پای چپ را به صورت راست به طرف بالا بلند کنید، به طوری که کف پای تان مقابل سقف قرار گرفته باشد. سپس زانو را خم کرده و پا را روی زمین بگذارید.
  • این حرکت را ۶ الی ۸ دفعه انجام دهید. دفعه آخر، کف پا را به مدت ۳۰ ثانیه مقابل سقف نگه دارید.
  • این حرکت را برای پای راست هم انجام دهید.
  1. از حرکت کششی کبوتری برای باز کردن مفاصل ران استفاده کنید. برای انجام این تمرین با دست ها و زانوها شروع کنید. زانوی چپ را در جهت قفسه سینه حرکت دهید و آن را در حالی که پای تان را به جهت راست می برید به زمین بچسبانید. پای راست خود را در جهت پشت و به صورت صاف بر روی کف زمین حرکت دهید.
  • پای چپ و تنه باید یک زاویه ۹۰ درجه ایجاد کنند.
  • تنه خود را به آرامی به طرف جلو حرکت دهید تا در عضلات نشیمنگاه و ران ها کشش ایجاد شود. تا حد امکان به سمت پایین خم شوید. اگر توانستید پیشانی خود را به کف زمین بچسبانید.
  • سپس ۵ بار نفس عمیق بکشید و بعد از آن این حرکات را روی طرف دیگر بدن تان انجام دهید.
  1. حرکت کششی تصویر بالا را انجام دهید. به پشت دراز بکشید و پاها را با زاویه ۹۰ درجه بالا ببرید. قوزک پای چپ را از روی زانوی راست عبور دهید و پای چپ را بکشید. پشت ران چپ را با دست های خود بگیرید و تا جایی که می توانید آن را بکشید.
  • این حرکت را به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید، سپس این حرکت را با نیمه دیگر بدن تان نیز انجام دهید.
  • برای کشش بیشتر، یک حوله را زیر ران های تان پهن کنید.
  1. از حرکت کششی تکان دادن نشیمنگاه برای کشیدن ماهیچه های پشتی استفاده کنید. این حرکت را با قرار دادن دست ها روی کف زمین و زانو زدن بر روی زمین انجام دهید. دقت کنید که دست ها باید دقیقا در راستای شانه ها و زانو ها در راستای ران ها قرار بگیرند.سپس پای چپ را در حاتی که زانو به زمین چسبیده باشد بالا ببرید و آن را تا جایی که قادر به دیدن انگشتان پای تان از روی شانه چپ باشید در جهت چپ تاب دهید.
  • مکث کنید و همین حرکت را با پای دیگرتان در جهت راست انجام دهید.
  • این حرکت را با پای چپ تکرار کنید. هر دفعه مکث کنید و به انگشتان پای خود نگاه کنید.

گام دوم درمان درد عضلات: استفاده از ماساژ و درمان های طبیعی

 

  1. از یک توپ تنیس یا غلتک فومی برای ماساژ دادن خود استفاده کنید. یک توپ تنیس را زیر کمر خود قرار داده و به آرامی روی آن دراز بکشید، به صورتی که زانوها خم شده باشند و کف پاها روی سطح زمین قرار گرفته باشد. به آرامی خود را روی توپ حرکت دهید تا درد این ناحیه تسکین پیدا کند.
  • توپ را مستقیما زیر ستون فقرات قرار ندهید. بلکه آن را توسط عضلات پشت و اطراف ستون فقران تکان دهید.
  • یک غلتک فومی از فروشگاه لوازم ورزشی یا به صورت آنلاین خریداری کنید. غلتک را به صورت افقی روی سطح زمین قرار دهید و روی آن به پشت دراز بکشید، به صورتی که زانوها خمیده باشند و کف هر دو پا روی زمین قرار بگیرند.
  • پشت خود را روی غلتک فومی به طرف بالا و پایین تکان دهید تا درد عضلانی آن ناحیه بهبود یابد.
  1. حالات خوابیدن خود را تنظیم کرده و از یک بالشت اضافه استفاده کنید. به طور کلی خوابیدن به پشت سالم ترین حالت خوابیدن می باشد. به صورت صاف رو به سقف دراز بکشید، از چند بالشت برای زیر گردن و زیر شانه ها استفاده کنید تا سر به طرف دیگری نچرخد.
  • یک بالشت جهت بهبود وضعیت پهلوها زیر زانوها قرار دهید.
  • بوسیله بالشت وضعیت بدن خود را تعادل ببخشید. هدف از این کار از بین بردن فواصل بین بدن و تشک در حد امکان می باشد.
  • اگر به پهلو می خوابید، یک بالشت را به منظور کاهش فشار به ران ها بین زانوهای تان قرار دهید.
  1. از گرما درمانی برای تسکین سریع تر استفاده کنید. گرما سبب افزایش گردش خون در قسمت های در معرض گرما می شود، به دنبال آن انتقال پیام های درد به مغز صورت نمی گیرد و عضلات آرام می شوند.برای این منظور پد گرم یا کیسه آب گرم را در پشت خود قرار دهید.
  • می توانید در وان آب گرم دراز بکشید تا فشار به عضلات پشت تان کاهش یابد.
  • یک روش دیگر برای تسکین درد عضلات، پشت دوش آب گرم می باشد.
  • توجه داشته باشید قبل از به خواب رفتن، پد گرم را برای جلوگیری از سوختگی بردارید.
  1. نزد یک ماساژور حرفه ای یا فیزیوتراپ بروید. در صورت تداوم درد پشت نزد یک ماساژر حرفه ای یا فیزیوتراپ بروید. ماساژور با ماساژ عضلات پشت تان گرفتگی آن ها را تسکین می دهد، همچنین فیزیوتراپ بوسیله ماساژ و تمرین های جسمانی، قسمت هایی از ستون فقرات را که ممکن است ناموزون باشند درمان می کند.
  • چنانچه از روش مورد نیاز خود مطمئن نیستید ازتوصیه های مراقب سلامت خود کمک بگیرید.

گام سوم درمان درد عضلات: با ورزش کردن در طولانی مدت از شر درد عضلات پشت رهایی یابید.

  

  1. در طول هفته ۵ بار و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش های هوازی انجام دهید. انجام تمرین های هوازی سبب حفظ سلامتی، کاهش استرس و کاهش درد عضلات پشتی می شود. با توجه به سطح فعالیت روزانه خود، مدت زمان ۳۰ دقیقه در ۵ روز هفته را به پیاده روی یا شنا بپردازید.
  • چنانچه عادت به انجام ورزش های هوازی ندارید با ۳ بار درهفته به مدت ۱۰ دقیقه پیاده روی را شروع کنید و آن را به تعداد دفعات ۵ بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه افزایش دهید. در صورتی که با این تمرین های هوازی مشکلی ندارید دو روز از هفته را به فعالیت های هوازی تر مانند دویدن آهسته، رقصیدن و دوچرخه سواری اختصاص دهید.
  1. عضلات میان تنه خود را تقویت کنید. تقویت عضلات پشتی نقش بسزایی در کاهش درد عضلات دارد.
  • برای انجام حرکات لگنی روی زمین به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید. عضلات شکمی را با پایین آوردن پشت و بدون استفاده از عضلات نشیمنگاه یا پا سفت کنید. این حرکت را ۵- ۱۰ بار به مدت ۵ ثانیه انجام دهید.
  • دراز و نشست کار کنید. برای انجام این تمرین روی زمین دراز بکشید و دست ها را به صورت ضربدری روی شانه های تان قرار دهید. با استفاده از عضلات بالا تنه، بدن خود را به اندازه ۱۵ درجه بالا بکشید و ۱۵ ثانیه در این وضعیت بمانید. این تمرین را ۵- ۱۰ مرتبه در روز انجام دهید.
  • سایر ورزش های روزانه مانند پیلاتس برای تقویت عضلات پشت بسیار مناسب هستند. این تمرین های روزانه را به کمک ویدئوهای آموزشی یا ثبت نام در کلاس های آموزشی انجام دهید.
  1. به صورت روزانه یا هفتگی یوگا کار کنید. یوگا از حرکات کششی، حرکات تقویتی و تکنیک های تنفسی تشکیل شده است و هدف آن افزایش سلامت کلی و کاهش استرس می باشد. بسیاری از حرکات تمرینی مانند حرکاتی که صورت مانند چهارپایان به طرف سطح زمین قرار می گیرد و همچنین مثلث گسترده برای تقویت عضلات پشت مناسب هستند.
  • چنانچه پیش از این به صورت هفتگی یوگا کار می کردید حال آن را به چند مرتبه در هفته یا به صورت تمرین های کوتاه مدت روزانه افزایش دهید.
  • اگر در مورد یوگا اطلاعات کافی ندارید در کلاس های آموزش یوگا در سطح مبتدی شرکت کنید. حتی یک کلاس مختصر به شما آموزش می دهد که چگونه در خانه حرکات یوگا را تمرین کنید.

درمان گرفتگی عضلات با گیاهان و طب سنتی

استفاده از سرکه سیب برای درمان گرفتگی عضلات

سرکه سیب تصفیه نشده بدلیل دارا بودن مقدار زیاد پتاسیم در رفع گرفتگی عضلانی موثر می باشد. یکی از عمده ترین دلایل گرفتگی عضلات مکرر کمبود پتاسیم در بدن است. علاوه بر آن چند ماده مغذی دیگر در سرکه سیب وجود دارد که به کنترل تعادل مایعات در بدن کمک می کند. بنابراین از کمبود آب بدن پیشگیری می کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. این نوشیدنی مقوی را روزی یکبار برای پیشگیری از گرفتگی عضلات پا و دست بنوشید.

برای پیشگیری از گرفتگی و انقباض عضلات پا در شب یک قاشق چایخوری عسل و سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری کلسیم لاکتات در نصف لیوان آب گرم ترکیب کنید. این محلول را روزی یکبار و در شب حدودا یک ساعت قبل از خواب میل نمایید.

استفاده از خردل زرد برای درمان گرفتگی عضلات

جالب توجه است، خردل زرد نیز همچنین برای درمان گرفتگی عضلانی در چند دقیقه مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل احتمالی آن این است که محتوی استیک اسید موجود در آن تولید استیل کولین در بدن را افزایش می دهد. این یک انتقال دهنده عصبی است که عملکرد عضله را بهبود می بخشد و درد و سوزش را از بین می برد. به سادگی می توانید یک قاشق چایخوری خردل زرد را با شیر گرم میل نمایید و یا آن را با آب نمک مخلوط نمایید و بنوشید.

استفاده از روغن گل میخک برای درمان گرفتگی عضلات

روغن گل میخ دارای ویژگی ضد تورمی است که به کاهش تورم و التهاب عضله منقبض شده کمک می کند. ویژگی بی حس کننده روغن گل میخک به کاهش درد کمک خواهد کرد.

مقداری روغن گل میخک را کمی گرم کنید. آن را روی ناحیه مود نظر بمالید. برای پنج دقیقه محل را ماساژ دهید. در صورت نیاز فرآیند را دوباره تکرار کنید.

استفاده از گیاه رزماری برای درمان گرفتگی عضلات

رزماری دارای ویژگی ضد تورمی می باشد که به آرام کردن درد بافت ماهیچه التهاب یافته کمک می کند. تاثیر گرم کنندگی داردداشته که باعث آرامش می شود. زمان بهبود را سرعت می بخشد زیرا به سرعت از طریق پوست جذب می شود. ۳۰ گرم از برگ های رزماری را در یک شیشه مربا قرار داده و شیشه را با آبجوش پر کنید. درب آن را بپوشانید و اجازه دهید برای سی دقیقه دم بکشد. یک پارچه را در محلول گرم قرار داده و پس از خیس شدن آن را روی ناحیه مورد نظر برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. وقتی درد آرام شد، از کمپرس سرد استفاده کنید.

یک یا دو قاشق رزماری خشک شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. برای ۱۰ دقیقه دم بکشد و آن را صاف کنید. این دمنوش را دو تا سه بار در روز بنوشید.

استفاده از چای بابونه برای درمان گرفتگی عضلات

بابونه یک گیاه دارویی باستانی است که از گذشته برای درمان انواع بیماری‌ها، از جمله اسپاسم و گرفتگی عضلانی استفاده می‌شود. این گیاه دارویی حاوی ۳۶ نوع فلاونوئید است که ترکیباتی با خواص ضد التهابی هستند. شما می‌توانید اسانس بابونه را بر روی ماهیچه‌های تحت تاثیر بگذارید تا از اسپاسم نجات پیدا کنید. چای بابونه همچنین می‌تواند باعث تسکین عضلات شکم شود. بخصوص برای دردهای عضلانی زنان در دوران قاعدگی بسیار مناسب است. برای کاهش گرفتگی عضلات باید ‏‏حداقل ۵ فنجان در روز از این چای بنوشید.‏

استفاده از عسل برای درمان گرفتگی عضلات

شما می توانید با میل کردن روزانه ۲ قاشق چایخوری عسل با غذا، از عود گرفتگی های عضلات ساق پا و پایتان پیشگیری کنید.‏

استفاده از آب آلبالو برای درمان گرفتگی عضلات

افرادی که برای شرکت در دو ماراتن ثبت نام می‌کنند، به شدت تمرین می‌کنند و اغلب باعث ایجاد فشار زیادی بر عضلات می‌شوند. آب آلبالو می‌تواند به مبارزه با التهاب و درد عضلانی که در دونده‌ها بسیار رایج است، کمک کند. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب آلبالو می‌تواند درد پس از دو را بکاهد. خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی در این میوه به طور طبیعی به تسکین عضلات کمک می‌کند.

استفاده از اسموتی بلوبری برای درمان گرفتگی عضلات

یکی دیگر از راه‌های شیرین و طبیعی برای آرام کردن ماهیچه‌ها، خوردن بلوبری است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف اسموتی بلوبری قبل و پس از ورزش می تواند به بهبود عضلات کمک کند. بلوبری دارای قدرت آنتی اکسیدانی است و نشان داده است که استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد.

استفاده از فلفل قرمز تند برای درمان گرفتگی عضلات

کپساسین ماده‌ای که در فلفل کاین یا فلفل قرمز تند یافت می‌شود، این ماده آرامبخش طبیعی ماهیچه‌ای بوده که اغلب به افرادی که با فیبرومیالژیا و آرتریت روماتوئید زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود. این ماده را می‌توان به انواع غذاها اضافه کرد مانند خورش‌ها، کبابها و سوپها یا غذاهای دریایی. یا اینکه آن را از طریق پماد یا کرم فلفل که در داروخانه موجود است، دریافت کنید. وقتی که از کرم آن استفاده می‌کنید، می‌توان آن را روی نواحی تحت تاثیر اسپاسم و گرفتگی عضلانی بمالید.

استفاده از گیلاس ترش برای درمان گرفتگی عضلات

گیلاس ترش از درد عضلانی پس از ورزش جلوگیری می کند. با توجه به مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ در اسکاندیناوی مجله پزشکی و علوم در ورزش منتشر شده، بسیاری از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در گیلاس ترش، می تواند التهاب و درد عضلانی را کاهش دهد. پس از ورزش ۱٫۵ فنجان چای گیلاس ترش برای جلوگیری از درد عضلانی مفید است.

استفاده از زردچوبه برای درمان گرفتگی عضلات

زردچوبه داروی مسکن قوی و ضد التهابی است. در یک فنجان شیر، یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را مخلوط کرده و ۲ بار در روز، جرعه جرعه و به آرامی، بنوشید.
روش دیگر، ایجاد یک پماد با مخلوط کردن مقدار مساوی از زردچوبه تازه رنده شده با آب لیمو و نمک است. این پماد را به عضلاتی که درد میگیرد بزنید. نیم ساعت بعد با آب گرم بشوئید. این کار را دو بار در روز تا زمانی که درد از بین رود، انجام دهید.

استفاده از زنجبیل برای درمان گرفتگی عضلات

زنجبیل به عنوان یک عامل ضد التهابی طبیعی برای گردش خون و کاهش درد عضلانی می باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ توسط دانشگاه جورجیا و دانشگاه ایالتی (GCSU) نشان داد که مصرف روزانه زنجبیل خام و زنجبیل گرم می تواند به کاهش درد عضلانی به واسطه آسیب ناشی از ورزش کمک کند.

می توانید از دمنوش چای زنجبیل در روز استفاده کنید. یک تکه کوچک ریشه زنجبیل را با ۲ فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و میل نمایید. برای تجربه مزه بهتر می توانید کمی عسل اضافه کنید.

استفاده از روغن سیاه دانه برای درمان گرفتگی عضلات

سیاه دانه گیاهی دارویی ست که با اسامی مختلفی مثل حب‌البرکت و حب السودا شناخته می‌شود. سیاه دانه، مسکن فوری دردهای عضلانی و مفصلی است و ماساژ روغن آن به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به صورت آرام که جذب عضلات شود، در تقویت و خونرسانی مفید بوده و درد عضلات را کاهش می‌دهد.

ماساژ روغن سیاه دانه در دو طرف ستون مهره‌ها و از بالا تا انتهای کمر به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند باعث بهبود قوای بدن و موجب هوشیاری جسمی و سرحال شدن می شود.

درمان دارویی گرفتگی و اسپاسم عضلات

در بسیاری از موارد، مصرف دارو می‌تواند به کاهش درد و التهاب ایجاد شده کمک کرده و با کاهش فرآیند پیشرفت بیماری حتی باعث توقف شرایط آن شود. در حقیقت این ویژگی یک بخش مهم از برنامه درمان مشکلات گرفتگی عضلات کمر می‌باشد. به این ترتیب بر اساس تشخیص انجام شده توسط پزشک، داروهای تجویز شده برای بیمار می‌تواند شامل یک یا چند مورد از داروهای زیر باشد:

بهترین قرص برای گرفتگی و اسپاسم عضلانی

قرص های متاکاربامول، ناپروکسن و تایزنیدین می توانند بهترین گزینه برای درمان گرفتگی و اسپاسم عضلانی شوند. تهیه این قرص ها بدون نیاز به نسخه پزشک امکان پذیر می باشد.

بهترین آمپول برای گرفتگی و اسپاسم عضلانی

آمپول های ولتارن، متوکارمابول و روباکسین بهترین گزینه برای درمان سریع گرفتگی عضلانی می باشد. استفاده از این آمپول ها با نسخه پزشک امکان پذیر می باشد.

داروهای ضدالتهاب غیر استروئید (NSAIDs)

این داروها از تنوع زیاد برخوردار بوده و مصرف برخی از آن‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک نیز به منظور کاهش درد و التهاب ناشی از آرتروز امکان‌پذیر است. علاوه بر این مصرف این داروها می‌تواند برای کاهش درد گرفتگی عضلات کمر در نتیجه رگ به رگ شدن یا سایر عوامل مانند آن نیز مفید باشد. تا کنون، بخش عمده‌ای از این داروها به صورت خوراکی وجود داشته و توسط افراد مصرف می‌شدند. با این وجود، در سال‌های اخیر برخی از انواع این داروها به صورت موضعی به بازار معرفی شده که برای مثال در این رابطه می‌توان از ژل وولتارن (Voltaren Gel) و پنساید (Pennsaid) نام برد. دیکلوفناک، ناپروکسن، آسپیرین و ایبوپروفن از جملهٔ این داروها محسوب می‌شود.

داروهای ضد درد

داروهای مسکن یکی از معمول‌ترین داروهای مصرف شده برای بسیاری از انواع مختلف آرتروز و سایر مشکلاتی است که باعث ایجاد کمر درد می‌شود. برخلاف داروهای ضدالتهاب غیر استروئید که عملکرد آن‌ها بر اساس کنترل درد و التهاب است، داروهای ضد درد فقط برای تسکین درد طراحی شده‌اند. به همین دلیل، مصرف این داروها برای افرادی که به خاطر آلرژی یا مشکلات معده قادر به مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئید نیستند، مناسب‌تر و بی‌خطرتر می‌باشد. هنگامی که این داروها به نحو صحیح مصرف شوند، تاثیرگذاری آن‌ها بر درد و ناراحتی کمر که با التهاب همراه نیست، بیشتر می‌باشد. پیروکسیکام از جمله این داروها می باشد.

داروهای موضعی

در صورتی که درد کمر در بافت‌های نرم ایجاد شود، احتمالاً مصرف پمادها و کرم‌های ضد درد قابل تهیه از داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک می‌تواند به رفع مشکل فرد کمک کند. برای مثال در این رابطه می‌توان از پماد ولتارن (Voltaren)، پماد پیروکسیکام (Piroxicam)، پماد فلفل کاپسان، پماد رز ماری و سایر داروهای مانند آن‌ها نام برد. توجه داشته باشید هر چند تاثیرگذاری این داروهای موضعی از طریق مواد فعال تشکیل دهنده آنها معمولاً برای مفاصل پیرامونی همچون زانوها و دست‌ها مفید است، همواره احتمال مفید و بی‌خطر بودن مصرف آنها برای کاهش درد کمر نیز وجود دارد.

داروهای ریلکس کننده عضلات

این داروها برای رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات مصرف می‌شوند. برای کاهش درد در ناحیه کمر، این داروها اغلب به همراه داروهای ضدالتهاب غیر استروئید برای بیمار تجویز می‌شوند. این داروها شامل سیکلوبنزاپرین (فلکسریل)، ارفینادرین (نورفلکس) و کاریسوپرودل (سوما) هستند. داروهای ریلکس کننده عضلات می‌تواند باعث ایجاد حالت خواب آلودگی برای فرد شده و به همین خاطر مصرف آن‌ها بطور خاص زمانی مناسب است که بیمار مبتلا به کمر درد شدید باشد و باعث بیدار ماندن او در طول شب شود.

فیزیوتراپی و درمان گرفتگی عضلانی

گاهی اوقات گرفتگی کمر و اسپاسم های عضلات جدی‌تر، مکررتر، طولانی‌تر و به طور غیرقابل تحملی دردناک هستند. اگر در شرایط زیر قرار دارید، به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید:
• ناراحتی شدید و غیر قابل درمان با آمپول، قرص و درمان های خانگی
• تغییرات جلدی، قرمزی یا تورم پا
• ضعف عضلات
• گرفتگی عضلات به صورت مداوم
• یک دلیل مشخص، مانند تمرین شدید و بیش از حد، نداشته باشند

نوع درمان‌های مورد نیاز برای اسپاسم عضلانی به دلایل گرفتگی، از جمله وجود مشکلات ستون فقرات یا سفتی عضلات، بستگی دارد.‌
فیزیوتراپی به بیماران دچار گرفتگی‌های عضلات پشت ساق پا، کمک می‌کند که عوامل خاصی که در بروز عارضه‌شان نقش داشته‌اند را شناسایی و اصلاح کنند تا احتمال بروز مجدد آنها به حداقل برسد. درمان گرفتگی عضلات پا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
• ماساژ بافت‌های نرم
• حرکات کششی
• متحرک‌سازی مفصل
• گرما درمانی
• الکتروتراپی (مانند اولتراسوند)
• تمریناتی برای بهبود قدرت، انعطاف‌پذیری، آمادگی جسمانی یا تعادل
• آموزش بیمار برای پیشگیری از گرفتگی‌های آتی
• ارائه توصیه‌های برای اصلاح نحوه انجام فعالیت‌ها
• اصلاح بیوشیمیایی
• توصیه‌هایی در مورد کفش و دمپایی بیمار
• برنامه‌ای برای بازگشت تدریجی بیمار به فعالیت‌هایش

به غیر از فیزیوتراپی برای درمان گرفتگی عضلات روش‌های دیگری مانند لیزردرمانی، شاک ویو تراپی و … نیز استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *