دروئیدها, آمون پرستان و آتون پرستان- بخش سوم

مصطفی گادالا یکی از حیرت انگیزترین نکات درباره توتانخ آمون را گوشزد کرده است. به نقل از گادالا, کلمه توت که ابتدای نام این فرعون است در واقع بازخوانی ضعیفی از واژه مصری اولیه ای است که مورد استفاده قرار میگرفته است. کلمات البته به خط هیروگلیف نوشته شده بودند و همیشه به ترجمه متون هیروگلیف ایراداتی وارد بوده است. این نکته قابل توجه است که در کل در حدود ۱۵۰۰ کلمه مصری ترجمه شده اند, و گاهی محققین این رشته درباره ترجمه و تفکیک حروف صدادار و بیصدا صاحب نظرات مختف یا دچار تردید هستند. اما گادالا با اطمینان میگوید که کلمه حاصل از ترکیب «ت و ت» باید در اصل به شکل «د و د» تلفظ شود. در این صورت میبینیم که اولین کلمه تشکیل دهنده نام توتانخ آمون در واقع داوود یا دیوید است.

داوود یک نام مصری یا بهتر است بگوییم یک عنوان مصری است. تلفظ این واژه به شکل توت غیر دقیق است و احتمال دارد این عدم دقت در بازگردان عمدی بوده باشد. باید به خاطر داشته باشیم که این دستکاری ها روش مند بوده است. عنوان داوود به شاهان مصری سلسله هجدهم داده میشده است, به شاهان فرقه آتون. به عبارت دیگر ما یک داوود نداشته ایم, بلکه داوودهای متعدد داشته ایم. عنوان تقریباً مشابه امروزی آن فرمانده کل است. به یاد داشته باشید که دستکم سه فرعون با عنوان توت داشته ایم که یکی از آنها توتانخ آمون و دیگری توت موسی بوده است. در واقع چهار توت موسی در این سلسله وجود داشته اند.

آمون پرستان و آتون پرستان

واژه انگلیسی معادل کبوتر* نیز از کلمه داوود گرفته شده است. کبوتر سفید همواره به عنوان نشان مخفی و سرّی خاندان یا خون داوود, یا به عبارتی فرقه آتون به کار رفته است. در زبان لاتین به کبوتر کلمبا گفته میشود. شوالیه های کلمبوس نام خود را از همین کلمه گرفته اند. در این تصاویر کبوتر را بر روی عصاها و نشانهای خاندان سلطنتی انگلستان می بینید.

آمون پرستان و آتون پرستان

گفتیم که همسر اخناتون ملکه کیا بود, اما همسر بسیار معروف تر او ملکه نفرتیتی بود که حدوداً بین سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۳۰ پیش از میلاد می زیست. بر اساس بعضی شواهد حدس می زنند که ایرلندی یا احتمالاً سکایی بوده باشد. به هر دلیل محبوبیت خود نزد اخناتون را از دست داد و توضیح مورخین درباره دلایل این اتفاق مبهم است. نفرتیتی را میتوان الگوی اولیه مریم در انجیل دانست.

آمون پرستان و آتون پرستان

دکتر جُوان فلچر در کتاب خود, در جستجوی نفرتیتی, نوشته است «ظاهر آریایی او عامل علاقه خاص هیتلر به او بود. در توصیف چند ماسک گچی زیبای باقی مانده از او نیز به ویژگیهای آریایی چهره اش اشاره شده است. در سال ۱۹۲۷ مسئول آثار باستانی مصر در موزه بریتانیایی یکی از این ماسکها را به عنوان نه ماسک یک مصری و نه یک سامی, بلکه ماسک کسی از شمال, کسی با ویژگی های نوردیک توصیف کرد.»

بنابراین ویژگیهای چهره و رنگ روشن پوست او میتواند نشانه ای از مصری نبودن او باشد؛ اما به طور قطع از خاندان سلطنتی بوده است, زیرا اخناتون می بایست با او ازدواج کند تا به مقام فرعونی برسد. ممکن است یکی از نوادگان پیروان هوروس بوده باشد.

گراهام فیلیپ در کتاب خود, کار خدا, نوشته است «نام نفرتیتی که به معنای یک زن زیبا می آید است حاوی واژه هایی نیست که زنان متولد شده در خاندان اشرافی مصری در نام خود داشتند… میتوان از این عنوان غیر معمول و همچنین در دست نبودن شجره خانوادگیش چنین نتیجه گرفت که نفرتیتی مصری نبوده است… یکی از شواهد دال بر اینکه نفرتیتی زنی از نژاد خارجی بوده, نیمتنه او در موزه برلین است. زن سفیدرویی که در این نیمتنه دیده میشود به وضوح از نژاد آفریقای شمالی نیست, اما مشخصاً اروپایی است.»

آیا مورخین به همین دلیل درباره پیشینه او و سرنوشت او در دوران پایانی سلطنت اخناتون اطلاعات واضحی به دست نداده اند؟ آیا به پنهان کردن اطلاعاتی پرداخته اند که ممکن بود از آنها چنین نتیجه گرفته شود که نفرتیتی از سُکایی های اروپا یا ایرلندی های بریتانیا بوده است؟

ملکه لقب قانونی و رسمی بود و فرعون میبایست با ملکه ازدواج کند تا به لقب شاهی برسد. چنان که مصطفی گادالا در کتاب خود, فریب تاریخی, نوشته است «تمدن مصر به زنان مصر سپرده میشد. وارث تاج و تخت زن بود و نه مرد, و مردی که این زن برای ازدواج برمی گزید به مقام فرعونی میرسید.»

آمون پرستان و آتون پرستان

آتون یا خدای اخناتون و دار و دسته اش به یک شکل مشخص تصویر شده است:

آمون پرستان و آتون پرستان

یک قرص مدور خورشید. این خدای شخصی اخناتون است. مرکز پرستش او در آمارنا که در بخشی بسیار داغ از بیابان واقع شده است قرار داشت و در معبدی به نام آخت آتون. آخناتون این معبد را برای پرستش خدا-خورشید بنا کرد. پرستشگاه آمون پیش از او در شهر مصری تبس واقع بود.

اینجا تصویری از اخناتون با ظاهر شیر دیده میشود که منشأ شیر یهودی نیز بوده است. شیر همیشه سمبل فرعون بوده است. وقتی دریابیم یهودیان و یهودیت واقعاً که بودند و چه بودند و دریابیم که منشأ آنها از مصر بوده است, بسیاری از این موارد معنا پیدا میکنند.

آمون پرستان و آتون پرستان

این تصویری از آمارنا و یکی از شیرهای آن است.

آمون پرستان و آتون پرستان

اخناتون خود را معمار نیز می نامید که مجدداً موضوع مناسک و انجمن های ماسونی را مطرح میکند (ماسون به معنای بنّا یا معمار است-مترجم). شیر نه تنها در سمبلهای یهودی دیده میشود, بلکه در سمبلهای مرتبط با انگلستان, نشانهای رسانه ها, و نشانهای مربوط به اصالت و نجیب زادگی خاندان های مختلف نیز دیده میشود.

*Dove

 


پیشنهاد می گردد سایر بخش های این مقاله را نیز مطالعه فرمایید 

دروئیدها, آمون پرستان و آتون پرستان- بخش اول

دروئیدها, آمون پرستان و آتون پرستان- بخش دوم

دروئیدها, آمون پرستان و آتون پرستان- بخش سوم

دروئیدها, آمون پرستان و آتون پرستان- بخش چهارم

دروئیدها, آمون پرستان و آتون پرستان- بخش پنجم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *