دستگاهی جدید برای اندازه‌گیری کلسترول خون

خون

محققین دانشگاه فدرال اورال، اخیراً حسگر جدیدی ساخته‌اند که می‌توان از آن برای اندازه‌گیری میزان کلسترول موجود در خون استفاده کرد.

این سیستم از آنزیم‌ها و یا همان ترکیبات پروتئینی استفاده نمی‌کند. در حسگر ساخته شده از «کلرید مس» به‌عنوان یک ترکیب غیرآلی بهره گرفته شده است. ساخت این حسگر باعث شده بتوان میزان کلسترول خون را با دقت و سرعت بیشتری انجام داد. جزئیات ساخت این حسگر طی مقاله‌ای در مجله‌ی Journal of Electroanalytical Chemistry به چاپ رسیده است.

در حال حاضر اندازه‌گیری کلسترول خون بر اساس رنگ‌سنجی، کروماتوگرافی و آنزیم‌های موجود در خون انجام می‌شود. این روش‌ها همگی یا نیازمند مواد شیمیایی خطرناکی هستند و یا تجهیزات مورد نیاز آن‌ها گران‌قیمت است. به‌عنوان مثال، برای اندازه‌گیری کلسترول خون بر اساس آنزیم‌ها باید از گونه‌ی خاصی از باکتری‌ها استفاده شود که نیازمند صرف هزینه‌ی بالایی است. از طرف دیگر آنزیم‌های موجود در خون در معرض تجزیه شدن هستند؛ بنابراین برای انجام آزمایش به این روش باید نمونه‌ی آزمایش در مکان خاصی نگهداری شود و محیط آن حتماً اسیدی باشد.

کلرید مس ترکیبی است که حساسیت بالایی به کلسترول دارد و به همین دلیل محققین تلاش کردند حسگر اندازه‌گیری کلسترول را بر اساس این ترکیب بسازند. در این روش برای اندازه‌گیری کلسترول تنها به مقدار کمی خون نیاز است. خون گرفته شده از بیمار به درون یک چیپ آنالیزور که حاوی کلرید مس محلول در استونیتزیل است ریخته می‌شود. در این چیپ یک الکترود وجود دارد که به جریان‌سنج متصل است. چیپ مورد استفاده این قابلیت را دارد که کلسترول موجود در خون را جذب کرده و دیگر مواد موجود در خون را فیلتر کند. توانایی آنالیز چیپ تهیه شده به اندازه‌ای است که تا کنون مشابه آن کمتر وجود داشته است.

چیپ ساخته شده با استفاده از پرینتر سه‌بُعدی چاپ شده است، بنابراین فرآیند تولید انبوه آن نیز به سادگی قابل انجام است.

اولین آزمایش‌هایی که با استفاده از این چیپ انجام شده، بر روی خون موجودات زنده نبوده؛ بلکه برای اولین بار از سروم شبیه‌سازی شده‌ی مشابه خون استفاده شده و کارایی چیپ به تایید رسیده است.

محققین در تلاش هستند تا حسگرهای تعیین‌کننده‌ی میزان گلوکز، اوره، کراتین و دیگر مواد موجود در خون را نیز با این روش بسازند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *