ده دانستنی جالب درباره ی کارل ساگان

۱۰٫ وی میزبان پر بازدید ترین برنامه تلویزیونی بود.
این برنامه که ” کیهان: سفری شخصی” نام داشت سیزده قسمت را شامل می شد و اولین بار در سال ۱۹۸۹ در شبکه PBS روی آنتن رفت. به مدت ده سال و پیش از پخش “جنگ داخلی” پر مخاطب ترین برنامه این شبکه محسوب می شد.

۹٫ هیچ وقت تکیه کلام معروف خود را به زبان نیاورد.
هرگاه ساگان در برنامه سیزده قسمتی خود واژه ی “میلیارد ها” را ادا می کرد، مخاطبان منظورش را می فهمیدند؛ تاکید ساگان بر ابتدای واژه “میلیارد ها” عمدی بود تا مبادا با واژه ی “میلیون ها” اشتباه گرفته شود. با این حال وی هرگز این تکیه کلام معروف خود یعنی “میلیاردها و میلیاردها” را به طور کامل به زبان نیاورد.

۸٫ سعی در قانونی کردن ماریجوانا داشت.
ساگان به طور مخفیانه (و بعد ها نه چندان مخفیانه) از این ایده که مصرف ماریجوانا مفید است حمایت می کرد. در مقاله ای که با اسم مستعار آقای ایکس در ۳۵ سالگی به رشته ی تحریر در آورد به اثرات مثبت ماریجوانا بر احساسات خود اشاره نمود.

۷٫ پیغامی جهانی برای فرامینی ها فرستاد.
در سال ۱۹۷۷ فضاپیماهای ناسا برای بررسی دقیق تر عطارد و زهره، مدار زمین را ترک کردند. اما در این ماموریت کار خارق العاده تری نیز صورت گرفت: ارسال پیام زمینیان به گیتی. این فضاپیماهای دو قلو، هر یک دیسک طلا اندودی را حمل می کردند که قابلیت دوام به مدت یک میلیارد سال را داشت و پیام، روی آن ثبت شده بود. این پیام که بخشی از آن شامل خوش آمد گویی به ۵۹ زبان دنیا می شد، ایده ی ساگان بود.

۶٫ با سومین همسر خود، پیش از اولین قرار نامزد کرد.
ساگان به همراه آن دروین برای ماه ها روی ساختن پیام کیهانی فرامینی ها همکاری می کردند. در این خلال، زمانی که دروین بعد از مدتها تلاش برای یافتن نمونه ای از موسیقی چینی، به آهنگی ۲۵۰۰ ساله به نام “نهر روان”برخورد، دریافت که آهنگ مناسب را یافته است. وی هیجان زاده با کارل تماس گرفت تا کشف خود را اطلاع دهد. در این تماس یک ساعته آن دو عشق خود نسبت به یکدیگر را نیز کشف نموده و در انتهای صحبت تلفنی شان باهم نامزد کرده بودند.

۵٫ وی مرشد و راهنمای نیل دایگراس تایسون بود.
نیل دایگراس تایسون، دانشمند معروف در حوزه فیزیک کیهانی و میزبان سری برنامه ی مشهور “کیهان”، ورژن ۲۰۱۴، در دوران دبیرستان درس های ارزشمندی از ساگان فرا گرفته بود. او برای ملاقات ساگان به دانشگاه کرنل رفته و آنجا دیدار و گفتمانی کامل با وی داشت.

۴٫ یقه ی گردن دار به نماد و مشخصه او تبدیل شد.
گرچه وی در برنامه ی “کیهان” لباس های متنوعی می پوشید، اما یکی از پیراهن های وی با یقه ی لوله ای و کت اسپرتی بر روی آن، بیشتر از همه معروف شد. عده ای از طرفداران وی نیز در “روز کارل ساگان” لباسی مشابه به تن کردند.

۳٫ یک کارتونیست از آثار او محافظت می کرد.
بعد مرگ ساگان، از او مجموعه بزرگی از ماحصل عمرش بر جا ماند. همسر وی، دروین که به دنبال شخصی می گشت تا محافظت از این مجموعه را به عهده گیرد، سرانجام با “ست مک فارلین” خالق مجموعه کارتونی معروف “مرد خانواده” ملاقات کرد و در نهایت وی نگه داری از متعلقات ساگان را عهده دار شد.

۲٫ از “اپل” به خاطر استفاده از نامش به عنوان اسم رمز شکایت کرد.
مهندسان اپل که “پاور مکینتاش ۷۱۰۰” را با نام کارل ساگان رمز گذاری کرده بودند، با اعتراض وی مواجه شدند. وی نگران بود این اقدام اپل از طرف عموم مردم، با اعلام طرفداری و پشتیبانی اشتباه گرفته شود. به دنبال نامه ی اعتراض آمیز او اپل رمز را تغییر داد.

۱٫ یک ستاره ی دنباله دار به اسم او نام گذاری شده است.(همچنین یک واحد اندازه گیری)
در جشنی که همکاران وی در بخش نجوم دانشگاه کرنل به مناسبت تولدش برگزار کردند، در کنار تمام سخنرانی ها و تشویق ها یک غافلگیری خاص وجود داشت؛ الینور هلین، کارشناس کشف دنباله دار ها، آخرین کشف خود، یعنی ستاره دنباله دار ۴۹۷۰ را، ستاره دنباله دار دروین(همسر ساگان) نامیده بود. نکته جالب آنجا بود که این ستاره دنباله دار به صورت ابدی همراه ستاره ی دنباله دار دیگری به نام (دنباله دار ۲۷۰۹ ساگان) می چرخد. کادوی تولدی فوق العاده و بیان گر عشق میان آن دو.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *