راز دیوارهای سنگی بدون ساروج ، براق و صاف در پرو

ساکسی هوآمان

آیا آن ها تکنولوژی ذوب سنگ را در سه هزار سال پیش داشته اند ؟

باستان شناسان و سایر دانشمندان در بهت و حیرت سرهای شان را خارش می دهند که چطور پرویی های باستان (پرو) توانسته اند سازه های حیرت انگیزی مانند ساکسی هوآمان را بسازند . این سازه های بی نظیر از سنگ های غول پیکری ساخته شده که حرکت دادن آنان حتی برای ماشین های امروزی نیز بسیار دشوار است .

آیا مردمان پروی باستان از تکنولوژی ای بهره مند بوده اند که می توانسته سنگ را نرم کند ، آیا آن ها قادر بوده اند سنگ را ذوب کنند ؟ چون واقعا هر چه به این سازه ها نگاه می کنیم ، درک این موضوع که چگونه این سنگ ها که مثل یک پازل سرهم بندی و روی هم سوار شده اند برای ما دشوار تر می شود .

محققانی مثل کریستوفر جردن و جان پیتر جونگ معتقدند که دیوارهای گرانیتی در کوسکو نشان از این دارد که تا درجه بسیار بالایی حرارت داده شده اند ، بطوری که سطح بیرونی آن ها بسیار صاف و شیشه ای شده است . این محققان به این نتیجه رسیده اند که یک دستگاه بسیار پیشرفته وجود داشته که با آن سنگ ها ذوب و قالب بندی شده و مانند پازلی روی هم قرار گرفته اند به این صورت که سنگ را ذوب کرده و قالب ریزی کرده و هنوز که کامل سرد نشده آنرا بر روی سنگ دیگر گذاشته و به این صورت آن ها بهم متصل می شده اند بدون اینکه از ملاط استفاده کنند .

اما با این وجود به قول دیوید چیلدرس ، دانشمند دیرینه شناس و از نظریه پردازان بیگانگان باستانی ، آن ها از اره ها و دریل های برقی نیز استفاده می نموده اند تا برخی ناهمواری ها را صاف کنند . محققان همچنین معتقدند که برخی از تمدن های باستانی با تکنولوژی ذوب سنگ کاملا آشنا بوده اند و علاوه بر این آنها (علی الخصوص پرویی ها) با تکنولوژی شیشه ای کردن سنگ ها نیز آشنا بوده ، بطوری که آن ها تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد سنگ را حرارت می داده اند و شواهد این امر در سنگفرش های کوسکو مشاهده می شود . اگر چنین باشد شاید ما به راز دیوار های سنگی براق و صاف بدون ساروج پی برده باشیم .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *