راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا (راهنمای جامع تصویری)

ثبت نام در سامانه ثنا

ثبت نام در سامانه ثنا

از سال ۱۳۹۵ با راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی توسط مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه، تمامی ابلاغیه‌های قضایی به‌صورت الکترونیک برای افراد ارسال می‌شود. از آن تاریخ به بعد هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای به‌صورت کتبی و به شیوه سنتی به نشانی منزل افراد ارسال نمی‌شود؛ بنابراین برای هریک از افراد طرفین دعوا که در قوه قضاییه دارای پرونده هستند، لازم است که یک حساب کاربری در این سامانه ایجاد کنند. اما مراحل ثبت نام در سامانه ثنا چیست؟ برای ثبت نام نیاز به چه مدارک و اطلاعاتی است؟ در ادامه به طور مفصل راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا را مرور می‌کنیم.

راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا

برای ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی لازم است تا ابتدا از طریق سایت این سامانه به نشانی sana.adliran.ir کار ثبت اطلاعات اولیه صورت بگیرد. در مرحله دوم باید با مراجعه به مراکز ارائه خدمات قضایی یا استفاده از روش غیرحضوری فرآیند احراز هویت فرد انجام شود.

مرحله اول

برای آغاز تشریح راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا، لازم است به این نکته اشاره کنیم که پس از ورود به سایت با تصویر زیر مواجه خواهید شد.

لازم به ذکر است که ثبت نام اشخاص حقوقی تنها با مراجعه به دفاتر قضایی امکان‌پذیر است. اما اگر قصد ثبت نام به‌عنوان یک شخص حقیقی را دارید، روی گزینه ثبت نام شخص حقیقی مطابق تصویر فوق کلیک کنید. پس از آن با صفحه جدید روبه‌رو می‌شوید که در زیر قابل مشاهده است.

ثبت نام در سامانه ثنا

ثبت نام در سامانه ثنا

در این صفحه همان طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، اطلاعاتی از قبیل شماره ملی، تاریخ تولید، شماره سریال شناسنامه باید وارد شود. همچنین در ستون سمت چپ توضیحاتی ارائه شده است. به‌عنوان مثال مرورگر مناسب برای ثبت نام در سامانه ثنا، گوگل کروم است.

همچنین در ادامه راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا لازم است اشاره کنیم که در حال حاضر هزینه تعرفه انجام این خدمات ۹۰۰۰ تومان است. پس از تکمیل اطلاعات روی گزینه ادامه کلیک کنید. وارد صفحه جدیدی به نام مشخصات شناسنامه‌ای خواهید شد.

مرحله دوم

همان‌طور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، اطلاعات هویتی از قبیل شماره ملی، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی، تابعیت، محل صدور، دین، شماره شناسنامه، محل تولد، وضعیت تأهل و جنسیت را باید وارد کنید. در انتها روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید تا وارد صفحه اطلاعات تماس شوید.

ثبت نام در سامانه ثنا

ثبت نام در سامانه ثنا

مرحله سوم

در این صفحه باید تلفن ثابت و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. در وارد کردن اطلاعات این صفحه دقت کنید؛ چون هرگونه ابلاغیه الکترونیکی که برای شما ارسال می‌شود، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌گردد. در ادامه رو گزینه مرحله بعد کلیک کنید تا وارد صفحه اقامتگاه شوید.

مرحله چهارم

در ادامه راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا به تکمیل اطلاعات مرتبط با اقامتگاه می‌رسیم. پس از تکمیل کردن اطلاعات خواسته شده در این صفحه که در تصویر فوق قابل مشاهده است، وارد مرحله بعد شوید.

مرحله پنجم

در این مرحله ابتدا باید عکس خود را وارد کنید. در بالای صفحه با کلیک روی انتخاب فایل، تصویر خود را بارگذاری نمایید. سعی کنید حتماً یک تصویر رسمی با پس‌زمینه سفید را در سامانه بارگذاری کنید. همچنین اطلاعاتی نظیر شغل و تحصیلات خود را وارد کرده و روی گزینه اتمام ثبت اطلاعات اولیه کلیک کنید.

در صورتی که تمام مراحل ذکر شده در راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا را به‌درستی طی کنید، در انتها پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن ثبت نام شما در سامانه به نمایش در می‌آید. در ادامه باید فرآیند احراز هویت در سامانه ثنا طی شود.

راهنمای احراز هویت در سامانه ثنا

در ادامه بحث راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا به بخش دوم یعنی احراز هویت می‌رسیم. فرآیند احراز هویت در گذشته تنها با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکان‌پذیر بود. اما در حال حاضر امکان طی‌کردن این فرآیند به‌صورت غیرحضوری نیز ممکن است. در ادامه روش غیرحضوری احراز هویت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرحله اول

پس از طی‌کردن فرآیند ثبت نام اولیه و انتخاب گزینه اتمام ثبت اطلاعات اولیه، وارد صفحه جدیدی مشابه تصویر زیر می‌شوید.

برای انجام فرآیند احراز هویت باید هزینه‌ای پرداخت شود. مانند تصویر فوق ابتدا از منوی کشویی شرکت یوآیدی را انتخاب کنید. سپس روی گزینه پرداخت هزینه کلیک کنید. وارد صفحه پرداخت می‌شود. پس از تکمیل این مرحله مجدد به صفحه قبل باز گردانده می‌شوید. در این صفحه این بار گزینه شروع احراز هویت غیرحضوری را انتخاب کنید. در ادامه راهنمای ثیت نام در سامانه ثنا، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که باید امضای الکترونیک خود را ثبت نمایید.

مرحله دوم

توجه داشته باشید برای این که در این مرحله به مشکل نخورید، حتماً از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید. پس از طی کردن این مرحله روی گزینه ادامه کلیک کنید.

مرحله سوم

در انتهای مرحله احراز هویت سیستم چهره شما را بررسی می‌کند. برای این منظور باید دوربین موبایل یا وب کم رایانه خود را به گونه تنظیم کنید که گردی صورت شما در کادر مورد نظر قرار بگیرد. پس از آن روی گزینه شروع کلیک کنید تا یک ویدئو ۵ ثانیه ای از چهره شما گرفته شود.

در صورتی که مراحل فوق را به طور کامل انجام دهید در صفحه پیامی تحت عنوان «درخواست احراز هویت شما با موفقیت ارسال شد.» به نمایش در می‌آید. در انتها نیز یک پیامک حاوی رمز عبور سامانه ثنا به تلفن همراه شما ارسال می‌شود. پس از آن می‌توانید وارد سامانه ثنا شوید و از امکانات این سامانه بهره‌مند گردید.

نکات مهم

راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا به‌صورت تصویری را مشاهده کردید. در صورتی که در فرآیند احراز هویت غیرحضوری با مشکل مواجه شدید، بهترین راه مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. البته این امکان وجود دارد که در صورت بروز مشکل فرآیند احراز هویت آنلاین را مجدداً انجام دهید. جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد؛ چراکه سامانه هیچ‌گونه هزینه مجددی از شما اخذ نخواهد کرد. البته این فرآیند برای هر کاربر تنها سه مرتبه امکان‌پذیر است و در صورت عدم موفقیت باید از کارگزار دیگری استفاده شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *