راههای مقابله با اعتیاد اینترنتی و تکنولوژی

 

cellphones

اعتیاد به تکنولوژی نیز یکی از انواع اعتیاد است که میتواند سلامت روح و جسم شما را تهدید کند پس سعی کنید در هنگام استفاده از فناوری های نوین مراقب خودتا باشید.

 پسرتان دست از بازی ویدیویی اش برنمی دارد؟ دخترتان در رویای لایک های بیشتر در اینستاگرام به سر می برد؟ شاید این موضوع اصلاً تقصیر آنان نباشد. درست مانند ترکیبات شیرین خاصی که یک کیک یا نوشیدنی خوشمزه در خود دارد و هیچ کس نمی تواند در برابر آن از خود مقاومت نشان دهد، رسانه های اجتماعی، بازی های ویدیویی، برنامه های کامپیوتری و دیگر محصولات دیجیتال نیز در خود ترکیباتی دارند که بسیار با دقت مهندسی شده و باعث می شود شما بارها و بارها به سراغ آن ها بروید. در حالی که محققان هنوز هم در تلاشند بفهمند که آیا واقعاً کودکان به تکنولوژی اعتیاد پیدا می کنند یا خیر، برخی از متخصصان حوزه کامپیوتر رازهایی باورنکردنی را برملا کرده اند که باعث می شود بیش از پیش به این مسئله توجه نماییم.

شاید مقاومت در برابر هوس چک کردن گوشی تلفن همراه یا تماشای سریال مورد علاقه در ساعتی مشخص نوعی خود کنترلی ساده باشد اما بر اساس ادعاهای برخی از کارشناسان حوزه کامپیوتر ماننند آدام آلتر و تریستان هریس، تکنولوژی بر ما مستولی شده است و ما را با خود به هر جا که بخواهد می برد. امکاناتی مانند اعلانات، قابلیت پخش اتوماتیک و حتی لایک ها و پیام ها به خوبی نشان داده اند که می توانند ما را وادار به نگاه کردن/چک کردن/پاسخ دادن بسیار سریع کرده و یا باعث خواهند شد که این حس به ما دست بدهد که چیز بسیار مهمی را از دست داده ایم. پشت برنامه ها، بازی ها و رسانه های اجتماعی افراد خبره زیادی هستند که کارشان این است که محصولاتشان را ضروری و حیاتی جلوه دهند.

بسیاری از تکنیک هایی که آن ها مورد استفاده قرار می دهند همان تکنیک هایی است که متخصصان حوزه رفتارشناسی انسانی روی آن ها تاکید دارند. هریس بر این باور است که این روش های قضاوت خوب و درستمان را از ما ربوده اند. بسیاری از نوجوانان به تایید شدن از جانب همسالان و دوستانشان اهمیت می دهند بنابراین کاملاً قابل درک است که بازخوردهای دوستان در رسانه های اجتماعی- چه مثبت و چه منفی- شما را تا زمان اغنا کردن کنجکاویتان ترغیب خواهد کرد. شما یک تلفن هوشمند در جیب خود دارید پس چرا آن را همین الان چک نکنید؟ و دقیقاً همین حالا؟

کمپانی های بزرگ حوزه تکنولوژی در مورد این انتقاد که آن ها در حال توسعه برنامه هایی هستند که اعتیادآورند چه دفاعی از خود دارند؟ در این مورد آن ها همواره پا را به بخش تجاری و تفریحی کشانده و می گویند که آن ها برنامه هایی می سازند که مردم استفاده از آن ها را دوست دارند و این که قصد دارند به طور مداوم تجربه ی مردم از دنیایشان را بهتر و وسیع تر سازند. اما این که این غول های تکنولوژی خود را کاملاض بی تقصیر بدانند نیز خیلی مشکل است.

اما هر روز افراد بسیار زیادی که در این حوزه حضور داشته و خود در ساخت برنامه ها و آن ویژگی های جلب نظر کننده دخالت داشته اند در مورد این که دنیای دیجیتال در حال کنترل کردن ماست یاوه سرایی کرده و پیشنهادهایی در مورد راه های کنترل کردن و محدود کردن این اعتیاد ارائه می دهند. اما این موضوع تنها در رسانه های عمومی اجتماعی منعکس نمی شود. در سال ۲۰۱۷، یک یادداشت از اسناد درون فیسبوک به دست رسانه ها رسید که نشان می داد رسانه های اجتماعی می توانند بگویند که نوجوانان چه زمانی احساس ناامنی و بی ارزشی کرده و نیاز به یک بهبود دهنده اعتماد به نفس را حس می کنند. این دیگر مشکلی نیست که بتوان با لایک کردن آن را حل کرد.

اما راهی برای مقابله وجود دارد. به لطف افرادی که در حال فریاد زدن این روش های موثر هستند شما می توانید تکنیک های خاصی را شناسایی کرده و در مورد این که ان ها چطور می توانند افکار و رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهند فکر کنید. به یاد داشته باشید که کمپانی های سازنده محصولات حوزه تکنولوژی درست برعکس این موضوع را دنبال می کنند یعنی زمان بین فکر کردن و عمل شما را به کمترین حد ممکن برسانند. فاصله انداختن بین تفکر و عمل کردن باعث می شود که شما در مقابل هوس هایتان مقابله نمایید. در ادامه می خواهیم به ویژگی ها و امکاناتی کلیدی اشاره کنیم که توان شما در مقابله با میل به محصولات حوزه تکنولوژی به شدت کاهش می دهد و در ادامه بخوانید که چطور می توانید با این حس مقابله کنید.

پخش خودکار

پخش خودکار یک ویژگی در نت فلیکس و فیسبوک است که باعث می شود ویدیو پخش شده حتی در صورت تمام شدن نیز به صورت خودکار از ابتدا پخش شود. تریستان هریس این ویژگی را پدیده «کاسه بی انتها» می نامد. در صورتی که ظرف غذای یک شخص پر شود او ۷۳ درصد کالری بیشتری دریافت خواهد کرد و در دنیای تکنولوژی نیز این پدیده با تماشا کردن چندین فیلم مختلف خود را نشان خواهد داد.

چه باید کرد؟ خاصیت پخش خودکا معمولاً به صورت پیش فرض روی بسیاری از این سیستم ها فعال است و شما باید این حالت را خاموش کنید که معمولاً این کار در بخش تنظیمات امکان پذیر خواهد بود.

اعلانات خودکار

مطالعات نشان داده است که اعلانات خودکار باعث شکل گیری عادت و رفتار در انسان می شوند. آن ها یک محرک بیرونی (صدای زنگ یا لرزش) را با یک محرک درونی (احساس خستگی، عدم اطمینان و عدم امنیت) هماهنگ خواهند کرد. این ویژگی در برنامه های زیادی استفاده می شود که از مهمترین آن ها می توان به سیستم های پخش موسیقی یا یوتیوب اشاره کرد که تماشای ویدیویی جدید یا آهنگی دیگر را به شما پیشنهاد خواهند کرد و ما نیز خیلی سریع به آن ها پاسخ می دهیم. این درخواست ها برای وارد عمل شدن نه تنها تمرکز ما را به هم زده بلکه باعث ایجاد استرس نیز خواهند شد.

چه باید کرد؟ این ویژگی را نیز باید خاموش کرد و بسیاری از دستگاه ها در قسمت تنظیمات امکان خاموش کردن این ویژگی را دارند

پیشنهادات تصادفی

اگر می دانستید که اینستاگرام درست ساعت ۳ بعدازظهر پروفایل شما را روزآمد می کند بدون شک در آن ساعت حساب اینستاگرامی خود را چک خواهید کرد. اما این موضوع شما را به گوشی تان معتاد نخواهد کرد. در عوض بعضی از کمپانی های حوزه تکنولوژی از یک بسته خاص به نام «جوایز متنوع» استفاده می کنند که ما را در جستجوی بی پایان به دنبال جایزه به سمت خود می کشاند، برای مثال این که چه کسی ما را به لیست دوستانش اضافه کرده است، چه کسی پست های ما را لایک کرده و چه کسی نمایه خود را بروزرسانی کرده است. از آن جایی که شما هیچوقت نمی دانید چه اتفاقی رخ خواهد داد هر بار بیشتر و بیشتر بازگشته و وابسته تر خواهید شد.

چه باید کرد؟ این ویژگی را در وسایل ارتباطی خود در حالت غیرفعال قرار دهید. گوشی خود را طوری تنظیم کنید که در ساعت مشخصی از روز زنگ خورده و شما تنها در همان ساعت خاص برنامه هایتان را چک کنید.

خریدهای درون برنامه ای

بازی های مجانی مانند «Clash of Clans» یا «Candy Crush» با پیشنهاد هیجانی ارزان و حتی مجانی شما را به دام می اندازند سپس به شما خریدهای درون برنامه ای ارائه می دهند که به شما اجازه می دهد به سطوح بالاتر بازی بروید و با پرداخت پول مقداری امتیاز خریده و به مرحله بالاتر صعود کنید و این موضوع در هر سطح و هر بخش ادامه خواهد داشت. اما در واقع این کمپانی ها در حال بازی دادن مداوم شما برای خرید بیشتر هستند. هر چه شما بیشتر از این بازی ها استفاده کنید و خریدهای درون برنامه ای بیشتری داشته باشید، این کمپانی ها اطلاعات بیشتری در مورد شما بست خواهند آورد.

به لطف بازی هایی که به فیسبوک متصل هستند حتی آن ها دوستان شما را نیز می شناسند. این موضوع به آن ها این امکان را می دهد که محصولات برنامه ریزی شده و بسیار پرجزییاتی را در زمانی دقیق به شما ارائه دهند که احتمال خریدن آن توسط شما در بیشترین حد ممکن است.

چه باید کرد؟ بهتر است از همان ابتدا سراغ نسخه ی پولی برنامه ها بروید زیرا در نهایت بسیار ارزان تر و در درازمدت امن تر خواهند بود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *