راهکارهایی برای غلبه بر توقف رشد شرکت

رکود کسب‌وکار یا متوقف شدن رشد، شرکت‌ها را با ریسک سقوط روبرو می‌کند. برای غلبه کردن بر این چالش، به چه ابزارها و استراتژی‌هایی نیاز داریم؟

در دنیای استارتاپ‌ها، رشد مهم‌ترین اولویت همه محسوب می‌شود. اگر رشد نکنید، از بین می‌روید.

مهم نیست که شما به‌عنوان یک کارآفرین، تیم عالی و محصول فوق‌العاده‌ای داشته باشید و روابطی خوبی با مشتریان برقرار کنید. بدون رشدی که درواقع سنگ بنای موفقیت است، شرکت شما مدت زمان زیادی دوام نمی‌آورد. طبق آمار تقریباً نیمی از کسب‌وکارهای جدید پس از پنج سال تعطیل می‌شوند. هرچه یک صنعت رقابتی‌تر باشد، رشد در آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اما رشد بالا از زوایای دیگری نیز یک فاکتور مهم محسوب می‌شود: شرکت‌هایی که از رشد خوبی برخوردارند، از جریان نقدی سریع‌تری لذت می‌برند. پول بیشتر به معنی پروژه‌های جدید، استخدام‌های باکیفیت و مشتریان خشنودتر است. رشد سریع به‌ویژه برای صنایع نوظهور و شرکت‌هایی که زودتر به بازار قدم نهاده‌اند (البته با محصولات خوب) و می‌خواهند مزایای بیشتری نسبت به شرکت‌های دیگر به دست آورند، ضروری‌تر است.

بااین‌حال زمانی که رشد متوقف می‌شود، آینده‌ی شرکت به توانایی بنیان‌گذار در راه‌اندازی مجدد موتور محرکه‌ی کسب‌وکار بستگی دارد. اما بنیان‌گذار به‌تنهایی نمی‌تواند این وظیفه را به انجام برساند. رهبران هوشمند می‌دانند که افزایش سرعت رشد، تنها به کمک یک تیم عالی از کارمندان امکان‌پذیر است.

نکات زیر به شما کمک می‌کند این چالش را پشت سر بگذارید و رشد بلندمدت شرکت را شاهد باشید:

empathy

همدلی را به شرایط استخدام اضافه کنید

همدلی یکی از ویژگی‌های اصلی یک تیم موفق است. طبق آمار سال ۲۰۱۶ موسسه‌ی کسب‌وکار هاروارد، ارزش ۱۰ شرکتی که از بیشترین میزان همدلی بین اعضای تیم برخوردار بودند، در یک بازه زمانی مطالعاتی، دو برابر بیشتر از سایر شرکت‌ها افزایش‌یافته بود.

این آمار برای کارآفرینان به این معنا است که همدلی نه یک کالای لوکس، بلکه یک کالای ضروری است. هنگامی‌که اعضای یک شرکت، همکاران خود را در سطح شخصی می‌شناسند و درک می‌کنند، با پیش‌بینی بهتر نیازها و ملزومات، بهره‌وری را افزایش می‌دهند. ابن پروسه‌ی سریع‌تر و هوشمندانه، به‌طور حتم به افزایش نرخ رشد منجر می‌شود.

سباستین بریرز، مدیر ارشد فناوری و سرپرست رشد شرکت Ora Organic، در مصاحبه‌ای که با موسسه‌ی گلسدور داشت، روی این نکته تأکید کرد. او گفت:

بارها و بارها، اعضای تیم من با گفتگو، درک و اصلاح رویکرد، راه صعود و پیشرفت شرکت را هموار کرده‌اند. آن‌ها لزوماً بهترین مهندسان یا فروشندگان نیستند، ولی خوب درک می‌کنند که چگونه باید به راه‌حلی رسید که برای همه‌ی طرفین نتیجه‌ی مثبتی داشته باشد.

همدلی به آن‌ها کمک می‌کند از افق بالاتر به مسائل نگاه کنند، برنامه‌های دیگران را ارزیابی کنند و مسیری را انتخاب کنند که نیاز همه‌ی ما را برطرف می‌کند.

شما با استخدام بهترین نیروهای متخصص ولی خودخواه، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تیمی عالی در کنار خود داشته باشید. در طول پروسه‌ی استخدام، همدلی متقاضیان را محک بزنید و مطمئن شوید که نیروهای جدید باعث می‌شوند شرکت شما بیش از مجموع کارکنانش، ارزشمند باشد.

data approach

رویکرد جدید و بهتری برای به‌کارگیری داده‌ها انتخاب کنید

داده‌ها، پادشاه هستند، اما زمانی که پادشاه به زبانی متفاوت با اطرافیان خود صحبت کند، حتماً به یک مترجم نیاز دارد. کریل ارمنکو، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت SuperDataScience می‌گوید:

گرچه ابزارهای جدیدی برای تسهیل علوم داده توسعه‌یافته‌اند، ولی بازهم کارایی این ابزارها، به متخصصین حرفه‌ای وابسته است. البته همه می‌توانند از تکنیک‌های علم داده استفاده کنند، ولی کسب‌وکارها به کمک دانشمندان داده که درک عمیق‌تری از این تکنیک‌ها دارند و ارزش آن‌ها را درک می‌کنند، مزایای بیشتری کسب می‌کند.

استخدام متخصصان علم داده به شرکت شما کمک می‌کند بهترین فرصت‌ها را شناسایی کند، ولی نباید خودتان را به آنچه که آمار و ارقام می‌گویند محدود کنید. بهتر است تیم‌هایی تشکیل دهید که می‌دانند چگونه داده‌ها و اطلاعات را به اهداف کسب‌وکار مرتبط کنند. در این صورت شرکت شما به‌جای گرفتار شدن در دام داده، آن را به‌عنوان یک مزیت رقابتی به کار می‌گیرید. ارمنکو می‌گوید:

درحالی‌که ماشین‌ها و نرم‌افزارها می‌توانند داده‌ها را آماده‌سازی و تجزیه‌وتحلیل کنند، ولی حضور متخصصین و دانشمندان داده برای شناسایی سؤالات مرتبط و همچنین تفسیر نتایج و تبدیل آن‌ها به راه‌حل‌های مناسب، ضروری است.

Invest in relationships

روی روابط سرمایه‌گذاری کنید، نه فروش

فروش به درآمدزایی منجر می‌شود و درآمد، رشد را تقویت می‌کند. آیا شما باید فروش را نخستین اولویت خود بدانید؟

پاسخ منفی است. مخاطبین امروزی می‌توانند بوی فروش را از فاصله‌ی یک کیلومتری حس کنند و اغلب آن‌ها به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند. مصرف‌کنندگان مدرن، مشتاق «اصالت» هستند و از برندهایی استقبال می‌کنند که هویت واقعی‌شان را نشان می‌دهند.

شما نباید به‌صرف اینکه یک رویکرد بازاریابی، برای دیگران بازدهی خوبی داشته، روی آن سرمایه‌گذاری کنید. به‌عنوان‌مثال ممکن است ارسال توییت‌های طنز از حساب توییتر شرکت، با فرهنگ برند شما سازگاری نداشته باشد. هر تکنیکی که به سایرین خوب جواب داده، لزوماً برای شما نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای نخواهد داشت.

در عوض روی بخش‌هایی از شرکت متمرکز شوید که مشتریان فعلی به آن علاقه‌مندند. ارتقای محتوا در رسانه‌های اجتماعی، فروش شما را افزایش نمی‌دهد ولی باعث می‌شود مردم با شرکت شما رابطه‌ی بهتری برقرار کنند. به یاد داشته باشید که برند شما باید برای مشتریان نقش آینه‌ای را داشته باشد که بهترین «خود» آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. هنگامی‌که شما بخشی از هویت مشتریان می‌شوید، آن‌ها برند شما را به دوستان همفکر و هم‌سلیقه‌ی خود معرفی می‌کنند و رشد، به‌خودی‌خود اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *