راهی به سادگی خوابیدن برای لاغر شدن

خواب

خواب

تیمی از محققین دانشگاه شیکاگو با بررسی ۸۰ فرد بزرگسال به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش مدت زمان خواب می‌تواند در افراد مبتلا به اضافه وزن، تعادل انرژی منفی ایجاد کند و کاهش وزن آن‌ها را در پی داشته باشد. نتایج این مطالعه در مجله‌ی JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

در حال حاضر، چاقی یکی از مشکلات عمده، علی‌الخصوص در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا است. یکی از الگوهایی که با چاقی ارتباط مستقیم دارد، کاهش ساعات خواب است. به‌عنوان مثال یک‌سوم آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابند.

شواهد متقن نشان داده‌اند که خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در شب می‌تواند عواقب بدی برای سلامتی داشته باشد. یکی از مسائلی که در پی کم خوابیدن به سراغ انسان می‌آید، چاقی است. این موضوع در مطالعات متعدد مورد تایید قرار گرفته است، ولی تا کنون در مورد اینکه افزایش طول مدت خواب می‌تواند روند چاقی را معکوس کند، مطالعه‌ای انجام نشده بود.

اکنون محققین آمریکایی مطالعه‌ای را برای بررسی اثر افزایش مدت زمان خواب بر روی کاهش وزن انجام داده‌اند که نتایج آن‌را می‌توان تا حدود زیادی معتبر دانست. آن‌ها در این مطالعه افزایش مدت زمان خواب و ارتباط آن با میزان انرژی دریافتی فرد و میزان انرژی مصرفی بدن وی و همچنین وزن را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

در این مطالعه ۸۰ شرکت‌کننده‌ی ۲۱ تا ۴۰ ساله شرکت داشته‌اند که اندیس جرمی بدن آن‌ها بین ۲۵ تا ۲۹.۹ بوده است. این افراد به صورت عادی قبل از شروع مطالعه کمتر از ۶.۵ ساعت در شبانه روز را به خواب اختصاص می‌داده‌اند. این مطالعه از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشته است. شرکت‌کنندگان پس از شروع مطالعه میزان خواب شبانه خود را حدود ۱.۲ ساعت افزایش دادند. پس از یک سال از شروع مطالعه محققین دریافتند که کم بودن ساعات خواب تنظیمات اشتها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث افزایش میزان مصرف مواد خوراکی می‌شود و این موارد باعث افزایش وزن در طول زمان می‌شوند.

نتایج مطالعه نشان داده است که افزایش مدت زمان خواب باعث کاهش کالری مصرفی روزانه تا ۲۷۰ کیلوکالری می‌شود که می‌توان گفت کاهش ۱.۲ کیلوگرمی وزن طی سه سال را در پی دارد.

محققین در نهایت مطالعه‌ی خود را اینگونه جمع‌بندی کردند که میزان خواب در طول شبانه روز بر روی تنظیمات اشتهای انسان اثر دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *