رباتی که به کمک گیاهان، نور خورشید را تعقیب می‌کند

 

ربات دنبال‌کننده‌ی نور خورشید، از گیاه روی سر خود محافظت می‌کند و با دادن قابلیت حرکت به گیاه، تکامل آن را یک قدم به جلو می‌برد.

در مدرسه به ما آموزش داده شد که گیاهان، هلیتروپیک هستند؛ بدین مفهوم که به‌سمت نور رشد می‌کنند. رشد گیاه‌ به‌سمت نور خورشید، به‌طوری‌ که به‌نظر می‌رسد تلاش برای زنده ماندن دارد، بسیار تاثیرگذار است؛ اما اگر گیاه‌ به‌جز رشد، توانایی حرکت کردن مانند حیوانات را داشتند چه می‌شد؟ تکامل هنوز به این مرحله نرسیده است؛ اما انسان به کمک گیاه آمده تا این اتفاق رخ دهد. سان تیانکی، مهندس رباتیک با کمک شرکت خود، وینکراس، یک ربات اسباب‌بازی ۶پا ساخته که قادر است گیاهی را پشت خود حمل کند.

ترکیب «ربات – گیاه» ساخته‌شده شبیه به یک خرچنگ برگ‌دار یا یک ربات بالباسار (شخصیت بازی پوکمون) است. وقتی‌ که به نور نیاز داشته باشد، به‌سمت آن حرکت می‌کند و وقتی به اندازه‌ی کافی نور به گیاه رسید، به سایه برمی‌گردد. اگر لاک آن را لمس کنید، شروع به بازی کردن می‌کند و هنگامی‌ که بیرون از آب باشد، نیازهای خود را با اجرای نوعی حرکت موزون بیان می‌کند. در مقاله‌ی تیانکی به این موضوع اشاره نشده است که ربات او چگونه محیط اطراف خود را بررسی می‌کند؛ اما ساخت آن با سنسورهای ساده‌ی نوری، سایه‌ای و رطوبتی کار چندان دشواری به‌نظر نمی‌رسد.

ترکیب ربات و گیاه

حرکت ربات تیانکی به سمت نور خورشید

تیانکی در مقاله‌ای که سال گذشته منتشر کرد، اشاره می‌کند که این ربات بازسازی ربات قدیمی‌تر هاکوهو اکوریا است که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد. او نام این پروژه را «تبادل تکنولوژی انسان با گیاه» گذاشته است. دلیل تیانکی برای ساخت این ربات‌ها، گل آفتاب‌گردان مرده‌ای بوده که روزی در گوشه‌ای از نمایشگاهی دیده است.

ترکیب ربات و گیاه

تعامل ربات تیانکی با انسان

سان تیانکی می‌گوید:

گیاهان اکثر اوقات به‌طور غیرقابل توضیحی بدون حرکت هستند؛ حتی وقتی آن‌ها را قطع کنید، بسوزانید یا از زمین بیرون بکشید، باز هم حرکتی نمی‌کنند. آن‌ها در میان تمام موجودات طبیعت پایین‌ترین درجه‌ی آزادی را دارند؛ اما همان‌گونه که تکنولوژی به انسان کمک کرده قابلیت‌های خود را با جابه‌جایی توسط دوچرخه، قطار و هواپیما تقویت کنند، به گیاهان نیز می‌تواند کمک کند تا توانایی‌های خود را بهبود ببخشند. با یک پایگاه سیار رباتیک، گیاه می‌تواند حرکت و تعامل را تجربه کند. امیدوارم که این پروژه الهام‌بخش رابطه‌ای میان تکنولوژی و نقص‌های موجود در طبیعت باشد.

ترکیب ربات و گیاه

حرکت ربات تیانکی به‌سمت سایه

این یک اختراع زیبا است که احتمالات ابتکاری زیادی را به‌ ذهن متبادر می‌کند. برای افرادی که گیاهان حساس به نور آفتاب زیادی در خانه دارند، یک اختراع بی‌نقص است و مانع از سوختن گیاه‌ می‌شود؛ ولی این تنها بخش کوچکی از کاری است که ترکیب ربات و گیاه می‌تواند انجام دهد؛ چنین رباتی را هم‌اندازه با خرس‌های کوچک در نظر بگیرید که در پارک‌ها و باغ‌ها به‌آرامی در حال حرکت‌ بوده و به‌دنبال نقطه‌ای مناسب برای آفتاب گرفتن هستند، این پدیده، دید ما را به گیاه‌شناسی تغییر خواهد داد؛ حتی شاید کشاورزی را هم ساده‌تر کند.

ترکیب ربات و گیاه

حرکات موزون ربات تیانکی

نظر شما درباره‌ی ربات تیانکی چیست؟ چه کاربردهایی را برای این ترکیب نامأنوس متصور هستید، نظر خود را با ما و سایر کاربران عزیز اینفو به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *