روبات آتش‌نشانی که می‌تواند به قلب آتش نزدیک شود

نمایی از روبات سیفیر

بخش تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا توانسته است روباتی را با موفقیت آزمایش کند که قادر است در جریان آتش‌سوزی مثل یک آتش‌نشان عمل کرده و با وجود دود سنگین و حرارت زیاد، به مرکز آتش رفته و آن را خاموش کند.

این روبات که «سافیر» SAAFiR نام گرفته است، می‌تواند روی دو پا حرکت کرده و شلنگ آب را هم به دست گرفته و به مرکز آتش برود.

به گزارش سایت «فیزیک دات اورگ»، این روبات از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه فناوری ویرجینیا – ویرجینیا تک – طراحی، ساخته و به تدریج کامل شده است.

سافیر، یک متر و نیم تا سه متر ارتفاع دارد و وزنش حدود ۶۳ کیلوگرم است.

این روبات می‌تواند روی سطوح نامتقارن و ناصاف حرکت کند، مکان یاب دارد و می‌تواند با حرارت‌سنج، کانون آتش را پیدا کند. یک مکان‌یاب لیزری هم روی سر آن وصل است که موقعیت مکانی‌اش را نشان می‌دهد.

در کشتی‌ها، بروز آتش‌سوزی بسیار حساس است و اگر به سرعت کنترل نشود، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

در صورت گسترش آتش‌سوزی در کشتی، آتش به زودی به دیگر قسمت‌ها رسیده و خسارت‌هایی جدی در پی خواهد داشت. به همین دلیل این روبات ساخته شده تا بتواند سریع به مرکز آتش نزدیک شده و آن را خاموش کند.

«تامس مک‌کنا» از مرکز تحقیق نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: «ما تلاش کردیم تیمی از همکاری انسان و روبات تهیه کنیم و توانستیم با موفقیت این پروژه را اجرا کنیم».

روبات سافیر همچنین مجهز به پهپادهایی است که می‌توانند حتی در دود بسیار غلیظ به راحتی در راهروها و محیط‌های تاریک پرواز کرده و موقعیت بخش آتش‌ گرفته را مخابره و نشان دهند.

سافیر فقط یک روکش ضد‌آتش به تن می‌کند تا حرارت زیاد و یا ذرات آتشین پراکنده به اتصالات مهم آن آسیب نزنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *