روش تشخیص سریع آلزایمر مهیا شد

مقایسه کالبدشکافی مغز بیمار مبتلا به آلزایمر و مغز سالم

مقایسه کالبدشکافی مغز بیمار مبتلا به آلزایمر و مغز سالم

بر اساس تحقیقات جدیدی که محققین کالج سلطنتی لندن انجام داده‌اند، می‌توان آلزایمر را با استفاده از آزمایش خون، سه سال قبل از تشخیص بالینی پیش‌بینی کرد.

نتایج این تحقیقات را مجله‌ی Brain منتشر کرده است. این تحقیقات از ایده‌ی اینکه اجزای موجود در خون انسان می‌توانند در شکل‌گیری سلول‌های جدید مغزی اثر داشته باشند حمایت می‌کند. شکل‌گیری سلول‌های جدید مغزی طی «فرآیند نوروجنسیس» رخ می‌دهد که در بخش هیپوکامپ مغز اتفاق می‌افتد. این بخش در یادگیری و حافظه نقش مهمی دارد.

 

در مراحل اولیه‌ی آلزایمر، تولید سلول‌های جدید مغزی در هیپوکامپ تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در مطالعات گذشته تنها تولید سلول‌های جدید در مراحل پیشرفته‌ی بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است. محققین برای اینکه بفهمند بیماری آزایمر در مراحل اولیه چه چیزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نمونه‌های خون ۵۶ شرکت‌کننده را سال‌ها جمع‌آوری کردند.

 

این افراد همگی درگیر وضعیت اختلال شناختی خفیف بوده‌اند. در این شرایط بیمار روزبه‌روز حافظه و قدرت شناخت خود را از دست می‌دهد. همه‌ی کسانی که درگیر این وضعیت می‌شوند، به آلزایمر مبتلا نمی‌شوند؛ ولی این افراد با احتمال بیشتری نسبت به بقیه مردم درگیر آلزایمر می‌شوند. از بین ۵۶ نفر مورد بررسی در این مطالعه، ۳۶ نفر دچار آزایمر شدند.

 

محققین طی مطالعه‌ی چند ساله‌ی خود در مورد اثر خون بر روی سلول‌های مغزی دریافتند که افرادی که مبتلا به آلزایمر شدند، رشد و تقسیم سلولی کمتری داشته‌اند و مرگ برنامه‌ریزی شده سلول‌ها در آن‌ها بیشتر بوده است. محققین دریافتند که نمونه‌های خونی افرادی که در آینده به آلزایمر مبتلا شده‌اند، توانسته نرخ تبدیل سلول‌های مغزی نابالغ به نورون‌های هیپوکامپ را افزایش دهد. اینکه این اتفاق به چه دلیل رخ می‌دهد مشخص نیست، ولی محققین این نظریه را مطرح کرده‌اند که ممکن است این اتفاق برای جبران از دست رفتن سلول‌های مغزی طی ابتلا به بیماری آلزایمر رخ دهد.

 

در مطالعات گذشته، مشخص شده بود که خون موش‌های جوان می‌تواند اثر مثبتی بر تولید سلول‌های جدید در هیپوکامپ موش‌های پیر داشته باشد. بنابراین محققین تصمیم گرفتند این اثر را در مورد خون انسان و سلول‌های مغزی آن در آزمایشگاه بررسی کنند. آن‌ها طی این بررسی دریافتند سیستم گردش خون می‌تواند بر روی توانایی مغز برای تولید سلول‌های جدید اثر داشته باشد.

 

آن‌ها دریافتند که خون مبتلایان به آلزایمر تا ۳.۵ سال قبل از ابتلا می‌تواند اثرات مثبت خود را در آزمایشگاه نشان دهد و از آن زمان به بعد، تغییراتی در خون رخ می‌دهد. این یافته‌ها باید در مطالعه‌ی گسترده‌تری مورد تایید قرار گیرد تا بتوان با شناسایی دقیق تغییرات رخ داده خون، در تشخیص زودرس آلزایمر از آن استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *