روش تهیه آلبالو خشکه در خانه

خشک کردن آلبالو آلبالو به هر شکلی که باشه خوشمزه ست ، طرفداراش هم عاشقش هستن … یکیش هم من.

شیوه سنتی خشک کردن آلبالو پهن کردن جلوی آفتابه، به این شکل که بعد از پاک کردن و شستن میذارن کامل خشک بشه و بعد جلوی آفتاب قرار میدن تا زمانی که آب میوه کشیده بشه و پوستش جمع بشه، اما این روش برای آپارتمان نشین های امروزی زیاد کاربرد نداره چون یا نور از پشت پنجره خواهد بود که در این صورت پروسه خشک شدنش طولانی تر میشه و یا در تراس ها که آنقدر دود و خاک روش میشینه که دیگه چنگی به دل نمیزنه.

و اما خبر خوب، اینکه میشه در فر و یا مایکروفر میوه ها رو خشک کرد.

برای خشک کردن آلبالو در مایکروفر(مایکروویو) به این ترتیب عمل می کنیم:

آلبالوها رو بعد از پاک کردن و شستن، روی پارچه ای پهن می کنیم تا کامل خشک بشن و بعد آنها رو ، داخل ظرف مخصوص مایکروفر میریزیم.

به صورتی که آلبالوها یک لایه روی ظرف قرار بگیرن و با قدرت ۳۶۰ درجه به مدت ۶ دقیقه در مایکروفر قرار میدیم.

در مرحله دوم وقتی زمان قبل تمام شد با قدرت ۹۰۰ درجه به مدت یک دقیقه در مایکروفر قرار میدیم.

بعد از این مرحله میبینین که آلبالو ها آب انداختن ظرف رو از مایکروفر بیرون آورده آب آلبالوها رو از ته ظرف خالی میکنیم و کمی نمک روی آلبالوها ریخته و دوباره با قدرت ۳۶۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه در مایکروفر قرار میدیم.

دقت کنین در این مرحله ، بعد از گذشت ۷ / ۸ دقیقه چون آلبالو ها در حال خشک شدن هستن به سرعت میسوزن پس باید هر دو دقیقه چکش کنین و جای آلبالوهایی رو که در وسط ظرف قرار دارن با بیرونی ها عوض کنین تا به صورت یک دست خشک بشن.

با توجه به مقدار آلبالوهای داخل ظرف این زمان ها ممکنه کمتر یا بیشتر باشه، این محاسبه بر اساس تجربه من و برای حدودن نیم کیلو آلبالو در هر بار خشک کردن هستش.

بعد از اینکه همه آلبالوها یک دست خشک و چروکیده شدن ، آنها رو از مایکروفر خارج کرده و در هوای آزاد خانه به مدت یک روز قرار میدیم و بعد در ظرف های مناسب قرار داده، در یخچال نگهداری می کنیم.

در مرحله سوم بهتره بیش از حد بهش زمان ندیم چون باعث سفت شدن آلبالو و سوختنشون میشن.

خشک کردن آلبالو در خانه و با مایکروفر بسیار ساده ست کافیه فقط امتحان کنین، مایکروفر من سولاردام ال جی هست.

خشک کردن آلبالو در فر:

آلبالوها رو بعد از خشک شدن روی سینی فر میریزیم و درجه حرارت فر رو روی کمترین مقداری که میشه قرار میدین، درجه نمیگم چون فرها با هم فرق دارن.

بعد از حدود دو سه ساعت وقتی کامل آلبالوها چروکیده و کم آب شدن درب فر رو کمی باز میذاریم که هوا جریان پیدا کنه و بهتر خشک بشن.

در این زمان مرتب چک میکنیم و گاهی همشون میزنیم تا یک دست خشک بشن.

بین ۸ تا ۱۲ ساعت زمان میبره تا خشک شدن آلبالوها به نتیجه دلخواه برسه.

بعد از اتمام کار اجازه میدیم خنک بشن و بعد در یخچال نگهداری می کنیم.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *