روش های اعدام، اتاق گاز

قوانین برای کنترل و مجازات افراد خاطی در نظر گرفته شده اند، هر جرمی مجازاتی دارد اما سنگین ترین مجازات جان فرد خاطی است، اعدام صدها سال است که کاربرد دارد، اما از اوایل قرن بیستم و با مطرح شدن موارد حقوق بشری بسیاری خواستار روش های بهتری برای اعدام شدند، در این میان یکی از روشهای اعدام که امروزه کمتر استفاده میشود اتاق گاز است…

اتاق گاز، اتاقکی است که برای معدوم کردن حیوانات خطرناک، بیمارو مشکل دار و یا اعدام انسان استفاده میشود، این وسیله توسط نازی ها برای اعدام های دسته جمعی استفاده شد ، اما اولین بار توسط امریکا و در سال ۱۹۲۴ برای اعدام یک متهم محکوم به مرگ استفاده شد.

المان نازی برای اعدام از گاز هیدروژن و سیانید استفاده میکرد….اما امریکا از گازهای کربن دی اکسید و کربن مونوکسید نیز استفاده میکند هرچند امروزه از گازهای خفه کننده بسیار قوی تری استفاده میشود، هدف از طراحی این وسیله کاهش رنج هرچه بیشتر محکوم با استفاده از گازی هرچه سمی تر و کشنده تر بودتا مرگ هرچه سریع تر اتفاق بیوفتد، این روش همچنان در امریکا استفاده میشود اما تنها در دو ایالت و ان هم برای محکومین قتل.

گازهای پخش شده در این اتاقک ابتدا باعث خواب و سپس مرگ میشود که مدت مرگ نیز بین ۶-۷دقیقه است.
امریکا هم اکنون از گاز هیدورژن سیانید استفاده میکند،تنها مقدار ۳۰۰ mg/m از این گاز باعث مرگ  میشود اما فعالان حقوق بشر به علت اسیب شدید این گاز به ریه و کبد و همینطور ایجاد خفگی با ان مخالفند.

کشور کره ی شمالی نیز از این روش به شدت و اصرار زیاد استفاده میکند،در کره ی شمالی طبق گزارشات از مونوکسید استفاده میشود که عامل خفگی دلیل مرگ است.

از معروف ترین موارد استفاده شده از این وسیله میتوان به: مران تامسون و سم چاکلی در سال۱۹۴۸-برتون آبت ۱۹۷۶-جیم گری ۱۹۸۶ ودونالد هاردینگ در سال ۱۹۹۸ اشاره کرد، شخص داخل اتاق به ابزار تشخیص حیات متصل است و تا زمانی که قلبش میتپد در این اتاق میماند.

برطبق قوانینی که در سال ۲۰۰۸ تصویب شد امریکا میزان استفاده از این وسیله را به دو ایالت و ان هم درموارد بسیار خاص کاهش داد چراکه علاوه بر هزینه ی نسبتا زیاد ساخت این اتاقک ها تزریق مرگبار بسیار کاراتر است.

برقطب گزارشات دکتر ریچارد مرگ با این گاز بسیار کم درد است و قبل از ایست قبلی به علت کمبود اکسیژن در بافت ها مغز از کار میوفتد تا هیچ چیزی حس نشود اما زندان بان کلیفن دافی گزارشاتی از وحشت زیاد-بنفش شدن رنگ پوست-تشنج و هذیان را منتشر کرده که همین گزارشات باعث کاهش استفاده از این وسیله شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *