زنبور، شستشوی مغزی و عنکبوت های زامبی!

عنکبوت های زامبی

عنکبوت های زامبی

در جنگل های کوستا ریکا در آمریکای مرکزی، زنبور جنایتکاری وجود دارد که برای رسیدن به اهداف خودش، ذهن عنکبوت های بیچاره را می دزدد. در همین جنگل ها، عنکبوتی به نام “Leucauge argyra” وجود دارد که هر روز زندگی اش را صرف بافتن تار دایره شکل بی نقصش می کند. اما اگر یکی از این عنکبوت ها قربانی زنبور “Hymenoepimecis argyraphaga” بشود، اختیارش را از دست می دهد و باقی روز های عمرش را صرف بافتن پناهگاهی امن و امان برای لارو آلوده کننده اش می کند.

این زنبور و عنکبوت، نمونه ای واقعی از کنترل ذهن در طبیعت هستند و با این که دانشمندان از چگونگی آلوده شدن عنکبوت ها آگاهی دارند، دقیقا نمی دانند که کنترل ذهن چگونه صورت می گیرد. وقتی که زنبور عنکبوت را آلوده می کند، عنکبوت به طور موقتی فلج می شود. در این هنگام زنبور در بدن عنکبوت تخم ریزی می کند و آن جدا می شود. با جدا شدن رنبور، عنکبوت دوباره توانایی حرکتش را به دست می آورد و تا دو هفته ی بعد به طور عادی به زندگی اش ادامه می دهد، انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است. در همین حین لارو های زنبور در بدن عنکبوت در حال رشد هستند و از بدن او تغذیه می کنند.

یک شب قبل از اینکه انگل میزبانش را بکشد، اتفاق عجیبی می افتد. به وسیله ی روشی ناشناخته، لارو عنکبوت را مجبور می کند تاری متفاوت از تار همیشگی اش ببافد. عنکبوت به جای تار دایره شکل همیشگی اش، تاری سکو مانند محکم و بسیار کوچکتری می بافد. وقتی که آماده سازی تار تمام شد، انگل میزبانش را می کشد و روی تار پیله می بندد. این تار بسیار مناسب پیله بستن است، زیرا در برابر باران و باد مقاومت دارد و به دلیل فاصله داشتن از سطح زمین، خطری از جانب حشرات دیگر آن را تهدید نمی کند و اگر هم حشره ای به آن برسد، در آن گیر می کند.

زنبور

زنبور

برای اولین بار “دکتر ویلیام ابرهارد” از دانشگاه کوستا ریکا متوجه رفتار عجیب این عنکبوت ها شد. بر اساس مشاهده های او، کنترل ذهن توسط یک ماده ی شیمیایی سریع العمل که توسط لارو وارد بدن عنکبوت می شود، اتفاق می افتد اما این که این ماده چیست و چگونه عمل می کند، معلوم نیست.

ابرهارد مشاهده کرد که لارو، عنکبوت را مجبور می کند تا سیستم بافت تار پنج مرحله ایش را به دو مرحله کاهش بدهد. همچنین آزمایش های او نشان داد که اگر یک روز قبل از کشته شدن، لارو را از عنکبوت جدا کنیم، بعد از چند روز بافتن تار غیر عادی، عنکبوت به زندگی عادی اش ادامه می دهد.

درست است که بسیاری از انگل ها توانایی تغییر در حالات و رفتار های میزبان خود را دارند، اما قبلا انگلی مشاهده نشده بود که بتواند به طور کامل میزبان خود را برای رسیدن به هدف هایش کنترل کند. مطمئنا طبیعت راز های شگفت انگیزی دارد که منتظر کشف شدن هستند.

منبع : damninteresting

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *