سفر فضاپیمای BepiColumbo به سمت سیاره عطارد آغاز شد

اولین مأموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) به سیاره عطارد بامداد امروز از پایگاه فضایی گویان فرانسه آغاز شد. فضاپیمای BepiColumbo رأس ساعت ۵:۱۵ بامداد امروز سوار بر راکت آریان ۵ پرتاب شد و سفری هفت ساله را به سمت نزدیک ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید آغاز کرد. فاصله زمین تا عطارد ۲۴۰ میلیون کیلومتر است ولی کل سفر فضاپیمای مورد بحث به حدود ۹ میلیارد کیلومتر خواهد رسید.

هدف این ماموریت مطالعه جامع و گسترده بر روی سیاره عطارد است که بررسی میدان مغناطیسی مگنتوسفر و ساختار و سطح داخلی آن سیاره را شامل می‌شود. راه‌اندازی این ماموریت برای ژانویه ۲۰۱۷ میلادی برنامه‌ریزی شده‌ بود ولی ماموریت مذکور امروز ۲۰ اکتبر  ۲۰۱۸ انجام شد و به این ترتیب ورود این ماهواره‌ها به مدار عطارد در دسامبر ۲۰۲۵ و پس از انجام یک پرواز کناری از زمین، دو پرواز کناری از زهره و شش دیدار پرواز کناری از عطارد، صورت خواهد گرفت.

توافق‌های نهایی این ماموریت به عنوان بخشی از برنامه بینش کیهانی در فوریه سال ۲۰۰۷ انجام شد و در نوامبر ۲۰۰۹ نیز پس از سال‌ها طرح و برنامه‌ریزی این ماموریت به عنوان بخشی از برنامه(Horizon ۲۰۰۰+) آژانس فضایی اروپا تصویب شد.

“استیون اسرائیل”(Stephane Israel) مدیر اجرایی شرکت” آریان‌اسپیس″  تأیید کرد که پرتاب این ماموریت، موفقیت آمیز بوده است.

پس از پرتاب موفقیت آمیز این ماموریت، “گانتر هسینگر”(Gunther Hasinger) مدیر بخش علوم آژانس فضایی اروپا گفت: پرتاب این ماموریت واقعا یک گام بزرگ محسوب می‌شود. ما یک فضاپیمای پیچیده را برای یک سفر بسیار طولانی توسعه دادیم.

یکی از ویژگی‌های کلیدی “بپی‌ کلمبو” این است که اولین ماموریت بین سیاره ای است که در آن از فناوری پیشرفته پیشرانه یونی استفاده شده است.

تا پیش از این تنها دو فضاپیما به عطارد فرستاده شده بودند که یکی از آن دو فضاپیما “مارینر ۱۰ “(Mariner ۱۰) ناسا و دیگری فضاپیمای “مسنجر”(Messenger) ناسا بود.

نام فضاپیمای “بپی‌ کلمبو” به افتخار  “ژوزفی کلمبو”(Giuseppe Colombo) دانشمند، ریاضیدان و مهندس ایتالیایی نامگذاری شد.

دانشمندان امیدوارند تا برخی از رمز و راز عطارد مانند علت سنگینی بیش از حد هسته آن، دریچه‌های آتشفشانی این سیاره و علت انتشار اشعه ایکس از سمت تاریک این سیاره را توسط داده‌های این ماموریت دریابند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *