کدام صندلی‌ هواپیما ایمن‌تر است؟

غیب شدن هواپیما

آیا در زمان خرید بیط هواپیما به این فکر کرده‌اید که کدام صندلی‌ها در زمان بروز شرایط اضطراری بیشترین ایمنی را دارند؟

 

اکثر مردم صندلی‌هایی را انتخاب می‌کنند که بیشترین راحتی را داشته باشد؛ صندلی‌هایی که فضای بیشتری داشته باشند یا صندلی‌هایی که نزدیک سرویس بهداشتی هواپیما باشند. کسانی که دائم سفر می‌کنند، سعی می‌کنند صندلی‌هایی را انتخاب کنند که به در خروجی هواپیما نزدیک باشد تا بتوانند زودتر پیاده شوند. عموماً مردم صندلی‌های میانی قسمت عقب هواپیما را کمتر انتخاب می‌کنند، در صورتی که از نظر آماری این صندلی‌ها ایمنی بیشتری دارند.

ایمنی سفرهای هوایی

باید این نکته را همیشه در خاطر داشته باشید که سفر هوایی ایمن‌ترین نوع سفر است. در سال ۲۰۱۹ باغ بر ۷۰ میلیون پرواز مسافران را در سراسر دنیا جابه‌جا کرده‌اند، در صورتی که تنها ۲۸۷ مرگ و میر در این سفرها رخ داده است. بر اساس محاسبات انجام شده، امکان مرگ در اثر سفر هوایی ۱ در ۲۰۵،۵۵۲ است، در حالی که این امکان در سفر زمینی ۱ در ۱۰۲ است. از آنجا که سقوط هواپیما توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند و تصادفات جاده‌ای عادی هستند، مردم تصور می‌کنند که سفر هوایی خطرناک‌تر است. دلایل بروز سقوط هواپیماها همیشه با جدیت بررسی می‌شود و در جهت رفع عیوب مشاهده‌شده، تلاش می‌شود و به همین دلیل سفرهای هوایی همیشه کم‌خطرترین نوع مسافرت است.

 

در سال ۱۹۸۹ هواپیمای شرکت یونایتد سقوط کرد و از ۲۶۹ مسافر آن ۱۸۴ نفر مُردند. اکثر کسانی که زنده ماندند پشت قسمت فرست کلاس نشسته بودند. به طور کل، بررسی ۳۵ ساله‌ی رخدادهای هوایی نشان داده است که صندلی‌های میانی قسمت عقب هواپیما کمترین آسیب را می‌بینند. در واقع احتمال مرگ و میر در این صندلی‌ها ۲۸ درصد است، در حالی که در دیگر صندلی‌ها این احتمال ۴۴ درصد است. از طرف دیگر نشستن نزدیک درب‌های خروج اضطراری باعث می‌شود بتوانید در صورت بروز حادثه سریع‌تر از هواپیما خارج شوید، ولی باید در نظر داشته باشید که بال‌های هواپیماها محل ذخیره‌ی سوخت آن است؛ بنابراین انتخاب صندلی‌های نزدیک به خروجی اضطراری که عموماً نزدیک به بال هواپیما هستند نیز نمی‌تواند ایمنی مناسبی ایجاد کند.

 

قابل توجه است که بدانید انتخاب صندلی در همه‌ی رخدادهای هوایی نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد، زیرا ممکن است رخداد هوایی آنچنان شدید باشد که هیچ کس از آن جان سالم به در نبرد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰ هواپیمای اوکراینی بر اثر شلیک پدافند نظامی در ایران سقوط کرد و همه‌ی ۱۷۶ مسافر و خدمه‌ی آن جان خود را از دست دادند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *