شیوه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه بازسازی

دکوراسیون

دکور

اتلاف و اتمام بودجه یکی از ترس‌هایی است که اکثر مردم در روند بازسازی خانه با آن مواجه می‌شوند. حتی اگر به تمام توصیه‌های متخصصان هم عمل کنید و توصیه‌هایی مانند ۲۰ درصد بودجه مازاد برای مخارج پیش‌بینی نشده را کنار بگذارید و از موسسه طرف قرارداد خود تمامی مدارک و تعهدات لازم را بگیرید، باز هم احتمال این‌که در انتها هزینه بازسازی از آن‌چه در نظر گرفته بودید بیشتر شود بسیار زیاد است.

چرا باید پروژه‌ای را شروع کنید که از عهده مخارج آن برنمی‌آییم؟ کاری که باید انجام دهید این است : به اندازه‌ بودجه‌تان خیال‌پردازی کنید. با تفکر و به‌کارگیری استراتژی‌های خاصی درباره طرح مورد نظر، مواد و زمان‌بندی، می‌توانید هزینه‌های بازسازی را کاهش دهید. در ادامه شما را با شیوه‌هایی برای کاهش این هزینه‌ها آشنا خواهیم کرد.

به جای افزایش اندازه، به فکر افزایش بازدهی و کارآیی باشید

کار را با بهره‌وری بهتر از فضا شروع کنید. مثلا به‌جای قفسه از کابینت استفاده کنید. کشوها را کمی عریض‌تر در نظر بگیرید و در آن‌ها قفسه‌هایی برای قرار دادن غذاهای کنسروی و دیگر لوازم نصب کنید. می‌توانید به جای یک سطح از سه یا چندین سطح افقی استفاده کنید. به‌راحتی می‌توانید مدل‌های متفاوتی از کابینت مثل کشوها، صفحات و سینی‌های قابل حمل که از کابینت بیرون می‌آیند، در اختیار داشته باشید. پس با صرف‌نظر کردن از چیزهای اضافه می‌توانید هزینه را چندین برابر کاهش دهید.

بدون اضافه کردن پنجره، از نور بیرون استفاده کنید

پیش از خراب کردن طرفین خانه برای درست کردن پنجره و تصمیم‌گیری برای قاب آن، بهتر است روش غیر تهاجمی دیگری را برای جذب نور در نظر بگیرید. برای روشن کردن یک حمام یا هال بدون پنجره می‌توانید اقدام به نصب یک روشنایی سقفی کنید تا روشنایی و گرمای نور خورشید را به درون خانه بیاورید.

در پروژه‌هایی که خود فرد به راحتی قادر به انجام آن‌هاست با استفاده از مواد بازیافتی و لوازم جانبی و وسایل و مواد ساختمانی کمتر استفاده شده، می‌توان صرفه‌جویی زیادی کرد.

سری به مرکز بازیافت مواد بزنید

در پروژه‌هایی که خود فرد به راحتی قادر به انجام آن‌هاست با استفاده از مواد بازیافتی و لوازم جانبی و وسایل و مواد ساختمانی کمتر استفاده شده، می‌توان صرفه‌جویی زیادی کرد. معمولا موسسات بازیافت، مواد بازیافتی و دست دوم باقی‌مانده از خانه‌ها را با نصف قیمت به فروش می‌رسانند.

هشدار: بسیاری از موسسات بازسازی خانه با مواد دست دوم و بازیافتی کار نمی‌کنند؛ زیرا نمی‌خواهند درصورت بروز مشکل مقصر به حساب بیایند. پس خودتان باید دست به‌کار شوید. می‌توانید از هر چیزی استفاده کنید، از یک در قدیمی گرفته تا نورگیرهای اکریلیک و حتی عایق‌های حرارتی قابل استفاده.

آشغال‌ها را دور بریزید

قبل از آغار عملیات بازسازی از یک فرد خریدار بخواهید تا برای خرید مواد و ابزاری که ممکن است بتوان آن‌ها را فروخت به خانه شما بیاید. نزدیک به یک چهارم از مواد موجود در ساختمان یک خانه قابل بازیابی و استفاده مجدد است. افراد خریدار ضایعات می‌توانند تمامی مواد و تجهیزات خانه را با هم بخرند و یا فقط بخشی از وسایل مثل کابینت‌، سینک، وان حمام و غیره را بخرند. با این‌کار هم فضای بیشتری برای فعالیت خواهید داشت و هم می‌توانید مبلغی از این فروش به دست آورید.

تخریب خانه را خودتان انجام دهید

با وجود این‌که هزینه تخریب خانه در مقایسه با هزنیه بازسازی آن بسیار ناچیز است اما باز هم می‌توان با به‌عهده گرفتن بخشی از عملیات تخریب خانه کمی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

البته باید این کار را با دقت انجام دهید. مثلا تخریب پیشخوان یا ایوان خانه کار راحتی است و شما از عهده آن برمی‌آیید؛ اما وقتی کار به تخریب فضای داخلی خانه می‌رسد، معمولا بهتر است خودتان به تنهایی این کار ار انجام ندهید؛ مگر این‌که تجربه کافی برای آن داشته باشید. زیرا یک فرد عادی بی‌تجربه ممکن است بدون آگاهی یکی از دیوارهای حامل اصلی خانه را تخریب کند و یا حتی بدتر ممکن است کلنگ خود را درون یک سیم برق یا یکی از لوله‌های آب فرو کند و مشکلات فراوانی به‌وجود آورد.

در بازسازی خانه هرچه از لامپ‌ها و تجهیزات نوری بیشتری استفاده کنید، هزینه بیش‌تری را متقبل می‌شوید که علاوه بر هزینه خود این وسایل و تجهیزات؛ برای نصب و عایق مناسب این وسایل نیز باید هزینه صرف کنید.

وسایل نوری را در حد نیاز نصب کنید

در بازسازی خانه هرچه از لامپ‌ها و تجهیزات نوری بیشتری استفاده کنید، هزینه بیش‌تری را متقبل می‌شوید که علاوه بر هزینه خود این وسایل و تجهیزات؛ برای نصب و عایق مناسب این وسایل نیز باید هزینه صرف کنید. یک لامپ سقفی کار گذاشته شده در سقف یا دیوار، ولتاژ بیشتری دارد و به این معنی است که با این کار نیاز به نصب تجهیزات نوری کمتری است.

با یک معمار مشورت کنید

بسته به اندازه و مقیاس پروژه ممکن است شما به یک کمیسیون معماری کلی که شامل جلسات، بازدید و مجموعه‌ای از نقاشی‌های ساختمانی است، نیاز نداشته باشید و یا به عکس بودجه‌ای برابر با ۸ درصد بودجه ساخت یک ساختمان را باید به این کار اختصاص دهید.

می‌توانید در یک جلسه مشاوره‌ای با معمار از نقشه‌های زیرکانه او برای رفع عیوب و مشکلات خانه استفاده کنید. برای مثال یک معمار می‌تواند با صاحب خانه ملاقات کرده و مشکل را بررسی کند و برای حل آن چندین طرح و راه‌حل ساده مثل باز کردن بخشی از یک دیوار پارتیشن یا عوض کردن جای در ارائه دهد. سپس صاحب خانه می‌تواند این طرح را دراختیار یک سازنده و بنا قرار داده و آن را عملی کند.

با یک پیمانکار همکاری کنید

اگر چه این کار درمیان بسیاری از مشاغل، خیلی بحث‌برانگیز است؛ اما اغلب پیمانکارها خدماتی نظیر مشاوره و آموزش پروژه‌ها را به‌صورت ساعتی ارائه می‌دهند. برای مثال یکی از متخصصین این رشته درباره راهنمایی و آموزش این پروژه‌ها می‌گوید معمولا مشتریانی که خود دارای مهارت و زبردستی در انجام کار با دست هستند از این جلسات خیلی راضی هستند؛ زیرا از این طریق یاد می‌گیرند که با تمرین کردن می‌توانند این مهارت‌ها را تکمیل کنند و مایلند که ریسک کرده و بعضی کارها را خود به عهده بگیرند و از اشتباهات‌شان درس بگیرند.

در پروژه بازسازی خانه یکی از کارهای مهم برای مدیریت هزینه‌ها این است که دستمزد کارگران را در نظر داشته باشید.

دستمزد کارگران را در نظر داشته باشید

اگر برای تکمیل پروژه زمان زیادی دارید بهترین روش برای استخدام کارگر، در ابتدای شروع کار ، یا هنگام تخریب ساختمان و یا در انتهای کار برای انجام دادن برخی کارهای پایانی است. اما اگر می‌خواهید از این طریق کمی پول پس‌انداز کنید بهتر است خودتان دست به‌کار شوید و کارهایی را که از عهده آن‌ها بر می‌آیید را انجام دهید.

کارهایی از قبیل: عایق‌کاری، نقاشی و رنگ ساختمان و یا سمباده زدن و یا هر روز کار تمیز کردن ساختمان را انجام دهید. مثلا به‌جای این‌که به شخص دیگری پول دهید تا خاک‌اره و پوشال‌ها را از روی زمین جمع کند. در عوض این پول را می‌توانید به کارهای دیگری اختصاص دهید.

حمل بار و وسایل را خودتان به عهده بگیرید

اگر پروژه بازسازی خانه را خودتان به عهده گرفته‌اید، بهتر است هزینه‌های مربوط به حمل و تحویل کالاها و ابزار را نیز حذف کرده و خودتان این کار را انجام دهید. با پرداخت هزینه‌ کمی می‌توانید به‌صورت آنلاین یک تریلر حمل ابزار تک‌محوره خریداری کنید و آن را به پشت ماشین خود ببندید. اندازه این تریلر را طوری انتخاب کنید که بتوان یک ابزار ۴ در ۸ را با آن حمل کرد و برای حمل وسایل از آن استفاده کنید.می‌توانید در حراجی‌ها نیز به دنبال یک تریلر بگردید.

هزینه زیادی را صرف آماده‌سازی درب‌ها نکنید

اگر دیوارهای خانه آنقدر خشن و زبر هستند که برای آماده‌سازی آن‌ها برای رنگ و نقاشی نیاز به روزها کار و سمباده‌کشی است، بهتر است از گزینه‌های دیگری مثل بلکا برای روی دیوارها استفاده کنید. بلکا یک پوشاننده و کاور غیر سمی و قابل تنفس از جنس رسته‌های شیشه‌ای نرم و زیبا است و دارای ظاهری شبیه به کفپوش‌های فایبرگلاس می‌باشد و برای کار گذاشتن و چسبیدن روی دیوار و دیگر سطوح طراحی شده است و به سطح قدرت و استقامت خاصی داده و عیوب دیوار را می‌پوشاند.

در بعضی از موارد بازسازی در صورتی که تمام خانه را تخریب کرده و از اول شروع کنید پروژه مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

تمام خانه را تخریب کرده و از اول شروع کنید

اغلب مردم دوست ندارند این را بشنوند اما گاهی واقعا نیاز به یک بازسازی اساسی، قطعی و حتمی است؛ طوری که بعد از بررسی‌های انجام شده صاحب‌خانه به این نتیجه می‌رسد که هزینه بازسازی خانه با هزینه ساخت دوباره آن برابر خواهد بود. در چنین مواردی بهتر است با صرف هزینه کمتری با حفظ روح و احساس خانه قبلی‌تان، از مزایای داشتن یک ساختمان جدید بهره‌مند شوید.

عملیات بازسازی را در وقت مقتضی و خلوتی بازار انجام دهید

سعی کنید که عملیات بازسازی را به تابستان و یا زمان بازگشایی مدارس و یا تعطیلات سال نو موکول نکنید. این زمان‌ها اوج کار است و اکثر تامین‌کننده‌های مواد اولیه و کارگران مشغول هستند و سرویس‌های تحویل کالا خیلی دیرتر از همیشه به تعهدات‌شان عمل می‌کنند. اما مواقعی که بازار خلوت است و کار کم است، مثل زمان بعد از تحویل سال و در ابتدای سال جدید، پیمانکارها حتی تخفیف‌هایی را برای مشتریان قائل می‌شوند.

جای سینک آشپزخانه را تغییر ندهید

درصورت امکان، جای سینک آشپرخانه یا روشویی سرویس بهداشتی را تغییر ندهید. این کار باعث افزایش هزینه لوله‌کشی می‌شود. اگر نقشه بازسازی به‌صورتی است که حتما باید جای سینک روشویی یا آشپزخانه تغییر کند از این فرصت استفاده کرده و تمام لوله‌کشی‌های خانه را تعویض کرده و نو کنید. این کار در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

زود تصمیم بگیرید

قبل از شروع عملیات بازسازی سری به مغازه‌های ابزار فروشی یا فروشگاه‌های بزرگ بزنید و با خیال راحت به بررسی ابزار و تجهیزات پرداخته و قیمت‌ها را بررسی کنید. اگر دقیقا نمی‌دانید که چه چیزی می‌خواهید باید به پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های پیمانکار خود اطمینان کرده و به تشخیص او درباره این‌که به چه چیزی نیاز دارید اعتماد کنید. مثلا ممکن است شما کاشی‌های شیشه‌ای مخصوص آکواریوم را بپسندید اما پیمانکار سرامیک را توصیه کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *