صندوق سرمایه­ گذاری چیست و چگونه از طریق آن سود به دست می­آورند؟

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری

مقدمه

دوره‌های رکود و رونق درآمدی از مسائلی است که احتمال وقوع آن در زندگی هر فردی وجود دارد. در این باره حتی نظریات متفاوت اقتصادی نیز وجود دارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت احتمال وجود دوره‌های رونق و رکود در زندگی هر فرد بسیار بالاست، ازاین‌رو می‌بایست شرایطی فراهم شود تا بتوان از درآمد مازاد در دوره‌های رونق برای جبران کاهش درآمد در دوره‌های رکودی استفاده کرد.

بدین ترتیب یکی از اقداماتی که مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث سرمایه‌گذاری در دوره‌هایی است که مازاد درآمد وجود دارد.

روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری

به‌طورکلی می‌توان روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را به دودسته کلی تقسیم‌بندی کرد این دودسته شامل سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌شوند. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند که متناسب با فرد سرمایه‌گذار ممکن است انتخاب هر یک از این روش‌ها عقلایی باشد.

پیچیدگی فعل‌وانفعالات اقتصادی و تأثیرات آن بر بازار سرمایه و همچنین دشوار بودن تحلیل روابط علی و معلولی و تأثیرات آن بر فرایند و نحوه عملکرد شرکت‌ها موضوعی است که امر سرمایه‌گذاری را تبدیل به یک امر تخصصی می‌کند در کنار این مسئله، مسئله زمان بر بودن تحلیل‌های لازم برای اقدام به سرمایه‌گذاری برای افراد مختلف که لزوماً تخصص خاصی نیز در تحلیل شرکت‌ها در ابعاد مختلف آنها ندارند سبب بروز و پیدایش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شده است.

از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد در ادامه به توضیح و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

صندوق­های سرمایه ­گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شناخته می‌شوند. در آن‌ها با استفاده از جمع شدن پول سرمایه‌گذاران خرد و ترکیب آنها می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری در محل‌های مختلف کرد. مانند ابزارهای درآمد ثابت، سهام و حق‌تقدم آن، بازار املاک و مستغلات، بازار طلا، سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های نو و استارتاپ‌ها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه که در سال‌های اخیر سودهای قابل توجهی هم به دست آوردند.

برای مطالعه و آشنایی با صندوق‌های جسورانه و نحوه خرید و فروش آن وارد شوید.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان سرمایه‌گذاری را برای افرادی که وقت و یا دانش کافی را در زمینه تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی و یا هرگونه تجزیه و تحلیلی که مربوط به اقدام به سرمایه‌گذاری باشد فراهم می‌کند.

از سوی دیگر بهره‌گیری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان وسیله‌ای در روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سبب خواهد شد تا در وقت و هزینه سرمایه‌گذاران خرد صرفه‌جویی شود.

همچنین صندوق­های سرمایه­ گذاری به دلیل بهره­گیری از نیروی انسانی کارآمد و با دانش و تخصص لازم، امکان کسب بازدهی­های پایدار در دوران رکود و رونق بازارها را فراهم می­کنند. این ابزارهای نوین مالی دارای مزایا و معایب متعددی هستند که در ادامه به برخی از مزایا و معایب آن­ها اشاره خواهیم کرد.

مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

به‌طورکلی مزایا و معایب متعددی را می‌توان برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفت یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم‌کردن امکان سرمایه‌گذاری با وجوه خرد برای سرمایه‌گذاران دارای وجوه خرد است.

این مسئله در بازارهایی که ورود به آنها نیازمند حداقل سرمایه خاصی است نمود بیشتری پیدا می‌کند؛ به‌عنوان‌ مثال بازار مسکن را در نظر بگیرید برای سرمایه‌گذاری در این بازار لازم است تا از حداقل سرمایه نسبتاً بالایی برخوردار باشیم. این در حالی است که اگر بخواهیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کنیم، دیگر لازم نیست تا سطح بالایی از سرمایه را در اختیار داشته باشیم و کافی است تا به اندازه ارزش یک واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول در اختیار داشته باشیم.

برای آشنایی بیشتر با صندوق زمین و ساختمان و نحوه‌ی کسب سود از آن‌ها وارد شوید.

یکی دیگر از مزایای مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کنار صرفه‌جویی در وقت و هزینه سرمایه‌گذاران فراهم شدن امکان بهره‌گیری از افراد متخصص در زمینه بازارهای مالی و امور مربوط به سرمایه‌گذاری است این امر سبب می‌شود تا بهینه‌یابی سبد سرمایه‌گذاری افراد به شکل صحیح و اصولی تر انجام شده و ریسک حذف شدنی آن از طریق تنوع‌بخشی اصولی از میان برود.

برای آگاهی بیشتر پیرامون این موضوع و اطلاع از سایر جزئیات پنهانی آن پیشنهاد می‌کنیم، مقاله‌ی مربوط به مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در وب‌سایت آکادمی دانایان مطالعه کنید.

 

روش­های سرمایه­ گذاری در صندوق­های سرمایه ­گذاری

روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها متناسب با نوع صندوق‌ها ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین بهتر است تا ابتدا توضیح مختصری در خصوص انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از منظر نوع مبادله ارائه کنیم. اگر بخواهیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بر اساس نوع خریدوفروش و تبادل آنها تقسیم‌بندی کنیم می‌توان گفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو دسته­ی صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های مبتنی بر ساختار صدور و ابطال تقسیم‌بندی می‌شوند در ادامه در خصوص هر یک از آنها توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

این دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به نام صندوق‌های ETF نیز شناخته می‌شوند مشابه سهام شرکت‌ها در بستر معاملات بورس قابل مبادله هستند و برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش در آن‌ها در اختیار داشتن کد بورسی الزامی است. این دسته از صندوق‌ها در تایم معاملاتی مخصوص خودشان مبادله شده و قیمت آنها توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود صندوق‌های قابل معامله معمولاً به علت خریدوفروش در طول روز از نقدشوندگی مطلوبی برخوردار هستند.

نحوه­ی کسب سود در صندوق­های سرمایه­ گذاری:

به‌طورکلی می­توان دو روش عمده و کلی را برای کسب سود در صندوق­های سرمایه­ گذاری مطرح کرد. اولین حالت کسب سود در صندوق­های سرمایه­گذاری، پرداخت­های دوره­ای است که در برخی از صندوق­ها وجود دارد. آیتم پرداخت­های دوره­ای تقریباً مشابه با سود نقدی سهام شرکت­هاست که در پایان دوره­ی مالی به سرمایه­گذاران پرداخت می­شود اما با این تفاوت که لزوماً سررسید آن در خصوص صندوق­های سرمایه­گذاری به شکل سالانه نیست و صندوق­هایی وجود دارند که حتی به‌صورت ماهانه نیز پرداخت­هایی به دارندگان واحدهای خود خواهند داشت. این‌گونه از صندوق­ها در گروه صندوق­های سرمایه­گذاری با درآمد ثابت بیشتر به چشم می­خورند.

همچنین می‌توانید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حتی با یک سرمایه‌ی اندک در املاک هم اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

برای آشنایی با صندوق‌های املاک و مستغلات و نحوه‌ی خرید و فروش آن‌ها وارد شوید.

یکی دیگر از روش­های کسب سود از صندوق­ های سرمایه­ گذاری، کسب بازدهی ناشی از تغییرات قیمتی واحدهای صندوق سرمایه­گ ذاری است. این روش کسب بازدهی رایج­تر بوده و ازآنجایی‌که اغلب صندوق­های سرمایه­ گذاری پرداخت دوره­ای ندارند، بیشتر کسب بازدهی ناشی از سرمایه­ گذاری در صندوق­ها از این طریق است.

اطلاعات مربوط به پرداخت­های دوره­ای و حتی میزان بازدهی صندوق­های سرمایه­ گذاری مختلف را می­توان در سایت fipiran مشاهده و مقایسه کرد. این کار در راستای اتخاذ تصمیمی بهینه برای سرمایه­گذاری در صندوق­ها بسیار اثرگذار خواهد بود.

سخن پایانی

امروزه لزوم و اهمیت سرمایه­گذاری بر کسی پوشیده نیست و در نظرگرفتن تمام جوانب برای داشتن یک سرمایه­گذاری خوب امری نسبتاً دشوار برای عموم مردم خواهد بود و ازاین‌جهت سرمایه­ گذاری غیرمستقیم می­تواند کمک شایانی به کسب بازدهی در ضمن صرف وقت و هزینه­ ی اندک کند.

صندوق­های سرمایه­ گذاری به‌عنوان یکی از ابزارهای سرمایه­ گذاری غیرمستقیم، ابزاری نوین و البته پرطرفدار در سطح جهان شناخته می­شود که در کشورهای توسعه­ یافته موفق شده تا درصد قابل‌توجهی از سرمایه­ی سرمایه­ گذاران خرد به خود جذب کند.

این ابزار نسبت به دیگر ابزار سرمایه­ گذاری غیرمستقیم، یعنی سبدگردان­ها دارای مزایای متعددی است که در مقاله­ای تحت عنوان مقایسه­ ی صندوق­های سرمایه­ گذاری و سبدگردان­ها بدان پرداخته شده و می­توانید در سایت آکادمی دانایان که مانند مرجع انگلیسی زبان یعنی،  investopediaخیلی کامل به این موضوع پرداخته به آن مراجعه کنید. همچنین جهت آشنایی با هر یک از انواع صندوق­های سرمایه­ گذاری مطالعه­ ی مربوط به هر یک انواع مختلف صندوق­های سرمایه­ گذاری را به شما توصیه می­کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *