عجیب ترین آزمایش های آلمان نازی (۲)

بدون شک معروف ترین نابغه ی آلمان نازی در صنایع نظامی این رژیم ورنر فون براون بود، پدر صنعت موشک سازی جهان، اما حدود کار او تا همین جا نبود و طرح هایی بسیار جالب از او بجا مانده است، طرح هایی که هر یک به تنهایی میتوانست سرنوشت آلمان در جنگ جهانی دوم را تغییر دهد.

بسیاری از پروژه های مطرح شده توسط فون بروان بیش از حد بلندپروازانه است اما هوش و استعداد او به حدی بود که یک تنه موفق به شکست تمام نوابغ فضایی شوروی سابق شد، چیزی که باعث شد نیکسون بگوید: فون براون بزرگترین غنیمت آمریکا از جنگ جهانی دوم است.

کسی که به شکلی خاص نابغه و در عین حال عجیب بود، انسانی به واقع فراتر از عادی، ورنر فون براون آلمانی متولد سال ۱۹۲۲ بود و در همان کودکی هوش فوق العاده ای از خود در ساخت وسایل مختلف نشان داد.

او کسی بود که در مدت جنگ جهانی سه بار برای سر او جایزه تعیین شد، فون براون طراح اصلی موشک  V-1 وV-2 بود که به ترتیب اولین موشک کروز تاریخ و اولین جسم ساخت دست بشر با توان خروج از جو و سرعتی بالاتر از ۳ ماخ بود.

در سال ۱۹۴۵ در خود آمریکا و در یکی از روزنامه ها او را عامل مرگ بیش از ۱۵۰ هزار انسان معرفی کردند! موشک V-2 ساخت فون براون جنوب انگلستان را تبدیل به قبرستانی مخوف  کرد و توان حمله به نقاط دوردست در لهستان و جمهوری چک و اسپانیا را داشت، از طرف دیگر موشک V-1 میتوانست با دقتی زیاد به اهداف تعیین شده برخورد کند.

پروژه ی دیگر او طرح بمب افکن آرادو برای حمله ی مستقیم به خاک امریکا بود(آمریکا بعدها با همین طرح و طرح برادران هورتون موفق به ساخت  B-2 شد) .
پس از فتح برلین توسط شوروی و آمریکا رقابتی بسیار شدید برسر فون براون شکل گرفت و در نهایت براون سر از آمریکا در آورد،فرمانده ی سازمان اطلاعات شوروی زمانی عنوان کرده بود: زمانی که به برلین رسیدیم همه مامور یافتن فون براون بودیم، به ما گفته بودند هرطور شده او را به شوروی ببریم.
اولین کار فون براون در امریکا تاسیس ناسا بود و پس از ان آغاز عصر فضا بود. (ناسا به شکل امروزی تا قبل از حضور فون براون وجود نداشت)
آلن فریمان یکی از مهندیسین ناسا و همکار او میگوید، ورنر بسیار کم حرف بود و به وضوح هنوز هم عقاید رادیکال و نژادپرستانه داشت، بسیار خلاق بود و در طول ۲۰ سال همکاری با او، او حتی یکبار هم به آلمان نازی اشاره نکرد و هرگز درباره ی هیتلر و آلمان صحبت نمیکرد، امابه وضوح به خاطر دارم که یکبار گفت فکر میکنید نازی ها نابود شده اند؟ آنها فقط اینجا نیستند، خلاقیت او در حد چیزی شبیه به الهام گرفتن بود.

فون براون پس از ورود به آمریکا هیچ خاطره و دفترچه یادداشتی نمینوشت، اما زمانی که در آلمان بود تعداد زیادی دفترچه یادداشت داشت که در بسیاری از آنها اطلاعاتی بسیار عجیب و گاها به رمز وجود داشت، فون براون هرگز توضیحی درمورد این درسه دفترچه نداد.
فون براون دارای هوشی بالاتر از حد نابغه بود، او دارای ۹۲۸ طرح هوایی و ۲۰۰ طرح موشکی است، آمریکا را به فضا فرستاد و شاتل را طراحی کرد،نیمی از وسائل مورد استفاده در خلا از طرح های اوست و قسمت سونار اتصال فضایی و داکینگ ایستگاه فضایی نیز از طراح های اوست.
در آن زمان بسیاری از کشورها خواستار مجازات او مانند دیگر افراد آلمان نازی در دادگاه نورنبرگ شدند اما دولت امریکا این اجازه را نداد.
فون براون یکی از اعضای اس اس (سازمان جاسوسی و کشنده ی نازی ها)بود دوست او آلبرت کورتان که هواپیمای مسراشمیت و یونکرس ملقب به قصاب را طراحی کرد خودکشی کرد و خود او نیز در فکر همین کار بود که درنهایت پشیمان شد.
فون براون در آمریکا هرگز در حد رسانه ای در عموم حاضر نشد و تا آخرین روز زندگیش به همراه خانواده در هاله ماند، تا اینکه در سال ۱۹۷۷ فوت شد، همسر او هم در همین سال فوت شد.
همسر او بعداز مرگ او گفت: ورنر خود را وقف موشک ها کرد،او نیز میتوانست خودکشی کند اما ان کار را نکرد،زیرا همیشه به من میگفت بشر به این ماشین ها نیاز دارد چراکه نمیتواند تا ابد اینجا(زمین) بماند.

اما یکی از جالب ترین طرح های فون براون با همکاری الکساندر لیپیش شکل گرفت، این دو قصد داشتند وسیله ای را به فضا ارسال کنند که بتواند با جذب نور خورشید انرژِی بسیار زیادی را در نقطه ای بسیار کوچک در سطح زمین تابش کند، با وجود ایده تئوریک این طرح و اینکه فون براون توانایی طراحی و ساخت چنین چیزی را داشت هرگز اقدامی برای ساخت این وسیله نشد.

فون براون همین طور در حال طراحی موشکی جدید بود که بتواند با سرعتی بسیار زیاد و قابلیت تعقیب بمب افکن های آمریکا و انگلیس آنها را منهدم کند، طرحی که بعدها اولین موشک های زمین به هوای ضد هواپیما را ساخت.

در کل از فون براون بیشتر به عنوان شخصی مخترع و طراح نام برده میشود و نمیتوان خدمات او به بشر را در زمینه های فضایی نادیده گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *