علت روشن نشدن فر گازی

 

فر گاز

فر گاز

علل روشن نشدن فر گاز

در این مطلب تصمیم داریم درباره روشن نشدن فر گازی مطالبی را بیان کنیم. با توجه به اینکه خیلی از افراد با این مشکل روبرو می‌شوند. ما در این مقاله در مورد روشن نشدن فر گاز نکاتی را بیان خواهیم کرد.

اگر فر گازی شما روشن نمی‌شود، باید نخست به دنبال دلایل این مشکل باشید. اگر بتوانید به درستی عیب‌یابی کنید، در این صورت تعمیر روشن نشدن فر برای شما راحت تر می‌شود.

 

مهم ترین عللی که مانع از روشن شدن فر می شوند به شرح زیر می باشد:

– امکان دارد گاز به مشعل ها نرسد و ورودی گاز مسدود شده باشد.

– فشار گاز خانه کم شده باشد.

– خراب شدن فندک نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند.

– ترموستات هم در صورت خرابی مانع از روشن شدن اجاق گاز خواهد شد.

 

بررسی کارکرد ترموستات

یکی از دلایل روشن نشدن فر اجاق گاز اشکال در ترموستات میباشد:

ترموستات یکی از قطعات خاص در فر می باشد. این قطعه در فر در نقش کنترل دمای دستگاه می باشد.

 

در صورت افزایش بیش از حد دمای فر، ترموستات به طور خودکار دستگاه را خاموش می کند. از این رو تا وقتی که دمای دستگاه به وضعیت اولیه بر نگردد، ترموستات مانع از روشن شدن دستگاه خواهد شد.

 

در این هنگام بهتر است قدری به فر اجازه بدهید تا دمای آن به حالت اولیه باز گردد. در صورت روشن نشدن فر، باید ترموستات را از نظر خرابی چک کنید. برای این کار می توانید از مولتی متر کمک بگیرید.

 

خراب شدن فندک

فندک یا همان جرقه‌زن باعث می‌شود تا جریان گاز وارد محفظه مشعل شود، همینطور همزمان جرقه می‌زند تا احتراق صورت گیرد، در صورتی که فندک یا جرقه‌زن از کار بیفتد فر روشن نمی‌شود.

 

برای رفع این مشکل، ایمنی را رعایت کنید. برق را قطع کنید و برای احتیاط بیشتر، گاز را هم قطع کنید.

 

با کمک پیچ گوشتی، فندک را باز کنید؛ آنگاه با کمک اهم‌متر، عملکرد آن را تست کنید؛ اگر اهم‌متر، مقاومت بالایی را نمایش دهد، فندک خراب است؛ با تعویض فندک می‌توانید مشکل روشن نشدن فر گازی را رفع کنید.

 

مشکل در فیوزهای فر اجاق گاز

چنانچه اجاق گاز شما دارای فیوزهای داخلی است، امکان دارد سیم کشی یا وجود مشکل در این قطعه سبب به وجود آمدن دمش در فیوز شود. فیوز دمیده شده نشان دهنده قطع شدن اتصال یا خراب شدن یک قطعه است و باید مشکل هرچه زودتر رفع شود.

 

بیشتر فرهایی که از فیوز استفاده می کنند، دارای مدارهایی هستند که به وسیله فیوز خاصی تحت تأثیر قرار می گیرند. چنانچه فیوز اجاق گاز شما خراب شده است، باید پیش از عوض کردن فیوز، دیگر قطعات اجاق گاز و سیم کشی مربوطه را بررسی کنید تا دلیل آن مشخص شود. در ضمن درجه فیوزها را نباید تغییر دهید.

 

وجود مشکل در قسمت پخت

قسمت پخت عنصر حرارتی است که در قسمت پایین اجاق وجود دارد. بیشتر اجاق های برقی نیز از عنصر پخت و نیز از عنصر سوخاری در چرخه پخت استفاده می کنند و عنصر پخت ۹۰ درصد از حرارت را انجام می دهد. چنانچه عنصر پخت کار نمی کند، امکان دارد اجاق گاز گرم نشود.

 

برای تعیین عیب عنصر پخت، نخست باید یک بررسی چشمی انجام دهید. چنانچه عنصر از نظر ظاهری صدمه دیده باشد و یا جدا شده باشد، باید با یک عنصر پخت جدید عوض شود. چنانچه عنصر پخت طبیعی به نظر می رسد، فر را به مدت یک دقیقه در وضعیت پخت روشن کنید و آنگاه آن را خاموش کنید. عنصر را از نظر نشانه های گرمایش بررسی کنید و در صورتی که دیدید هنوز سرد است، ممکن است این قطعه عیب پیدا کرده باشد و نیاز به تعمیر یا عوض کردن به وسیله تعمیرکار می باشد.

 

شیوه آزمایش عنصر پخت اجاق گاز با مولتی متر مثل تست کردن عنصر گرمایشی می باشد و نیاز است تا همان دستورالعمل ها را انجام دهید.

برهم خوردن تنظیمات تایمر دستگاه

بعضی وقتها، منشا و دلیل روشن نشدن فر گاز را باید در تنظیم نبودن تایمر دستگاه جستجو کرد. ایجاد هماهنگی بین اجزا و قطعات گوناگون فر گاز، از مهم ترین وظایف تایمر محسوب می شود. کارکرد نادرست این قطعه، اجرا نشدن درست فرمان ها در فر را به همراه دارد. در نتیجه، شعله فر تشکیل نشده و گاز خاموش می ماند. با بررسی و ارزیابی تنظیمات تایمر، می توان نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.

 

پرتاب جرقه الکترود

بعضی وقتها با وجود بررسی و ارزیابی دقیق دستگاه، مشکل روشن نشدن فر گاز همچنان باقی خواهد ماند. در این شرایط مطمئن شدن از درست انجام شدن فرآیند پرتاب جرقه الکترود به مشعل ها و ورودی گاز، می‌تواند در برطرف شدن این مشکل کمک زیادی کرد. در شرایط طبیعی، موقع روشن شدن اجاق گاز، جرقه زن هم روشن می شود.

 

در اثر گرم شدن جرقه زن، دریچه گاز باز و جریان گاز توسط مشعل به بخش جرقه زن منتقل می شود. در ادامه این فرآیند جرقه زن اقدام به روشن کردن گاز و گرم کردن فر می کند. در صورت گرم نشدن گاز به حد کافی به وسیله جرقه زن، فر روشن نشده و بوی گاز در محیط استشمام می شود.

 

گرفتگی پیلوت

مسدود شدن و گرفتگی پیلوت را هم می توان از دیگر دلایل روشن نشدن فر گاز به حساب آورد. غالبا روغن موجود در مواد غذایی و تجمع آلودگی ها، به مرور باعث مسدود شدن پیلوت می شوند. جداسازی قطعات و تمیز کردن پیلوت از کارهای موثر در جهت برطرف شدن این مشکل محسوب می شود. اگر بعد از نظافت پیلوت مشکل موجود هنوز وجود داشت، باید پیلوت را عوض کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *