عوارض قرص ال دی

درمان جوش صورت

قرص

عوارض قرص ال دی در دوران شیردهی

این قرصها به جای هر دو هورمون پروژسترون و استروژن، فقط حاوی هورمون شبه پروژسترون هستند. میزان اثر قرصهایی که فقط پروژستین دارند اندکی کمتر از قرصهای خوراکی ترکیبی است. این نوع قرص، اگر بدرستی و بطور مستمر مصرف شود ۵/۹۹ درصد و اگر بطور معمول خورده شود تا ۹۵ درصد از حاملگی(طی ۶ ماه اول پس از زایمان) جلوگیری می کند.

زنان شیرده می توانند از قرصهایی که فقط پروژستین دارند استفاده کنند زیرا برخلاف قرصهای ترکیبی، بر کمیت و کیفیت شیر مادر اثر ندارد. در واقع، اگر شیردادن به طور انحصاری و مستمر و حتی در طول شب انجام گیرد، خود بتنهایی قادر است زن را تا مدتی از حاملگی مجدد محافظت کند. در غِیر اینصورت استفاده از قرصهای مینی پیل در طول مدت شیردادن، احتمال حامله شدن مادر را از میان می برد.

عوارض قرصهای دوران شیردهی:

اختلال قاعدگی بصورت لکه بینی، قطع قاعدگی و یا خونریزی طولانی است. معمولا مقدار خونریزی کم است.

نحوه مصرف:

بسته های این قرص ۲۸ تایی است. هر روز در ساعت معین (بهتر از همه، شبها بعد از شام) یک قرص خورده می شود. با تمام شدن هر بسته، از شب بعد، بدون فاصله، خوردن قرص های بسته بعد آغاز می گردد. در ۶ ماه اول بعد از زایمان، حتی اگر عادت ماهانه برقرار شود، خوردن قرصها ادامه می یابد. لازم است ۶ هفته پس از زایمان اولین قرص مصرف شود ولی اگر زیر ۶ هفته قاعدگی رخ داد از اولین روز خونریزی، اولین قرص مصرف شده و هر شب ادامه یابد.

عوارض قرص ال دی روی جنین

زمانی می توان به قطعیت اعلام کرد که باردارید که آزمایش خون بتا دهید. اگر آزمایش منفی بود برای تاخی در عادت ماهانه تان باید به پزشک مراجعه کنید. اما اگر مثبت بود باید سونوگرافی دهید تا وضعیت حاملگی تان مشخص شود. همچنین بهتر است از همین حالا مصرف قرص های جلوگیری را قطع کنید.

همچنین باید توجه داشته باشید که در دوران حاملگی نباید قرصی به صورت خودسرانه مصرف شود، مگر این که پزشک متخصص بنا به شرایطی قرص تجویز کند. این قرص ها تاثیری روی جنین نمی گذارند و برای همین توصیه به سقط نمی شود. به طور کلی این قرص ها عارضه مهمی برای جنین به وجود نمی آورند.

عوارض قرص ال دی برای مردان

قرص‌های ضد‌بارداری چون حاوی هورمون استروژن هستند علایم زنانه در مردان ایجاد می‌کنند یعنی باعث بزرگ شدن سینه و کاهش رشد موهای ناحیه صورت، تغییر نحوه ذخیره چربی در بدن و تحلیل عضلات می‌شوند.

استفاده از این داروها برای مردان توصیه نمی‌شود و درصد بسیار کمی از افراد مخصوصا کسانی که دو جنسه هستند و تمایل دارند اندامشان زنانه‌تر شود به این سمت گرایش پیدا می‌کنند.

مصرف کوتاه مدت این نوع داروها عارضه‌ای نشان نمی‌دهد ولی مصرف طولانی مدت باعث تظاهر علایم زنانگی در مردان خواهد شد. اگر به آقایی به هر دلیل توصیه شده داروی ضد‌بارداری مصرف کند توصیه می‌کنم دست از مصرف بکشد و ابتدا با متخصص در این رابطه صحبت کند زیرا این نوع داروها حتی بر میل جنسی و قدرت باروری مردان هم اثر منفی می‌گذارد.

اگر مردان این قرص ها را مصرف کنند چه فواید و چه ضررهایی دارد. اصلا این قرص در بدن مردان چه می کند؟

بجز اثرات تحریکی پروژسترون بر مرکز تنفس در بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ریوی که مدتی مد نظر قرار داشت حداقل بنده موردی برای مصرف قرص ال دی در آقایان نمی شناسم. مصرف هورمون های زنانه و مردانه در افراد تراجنسیتی (که هویت جنسی آنها با جنسیت ظاهری همخوانی ندارد) امری مستثنی است که بحث مفصل خود را می طلبد.

موارد منع مصرف قرص ال دی

این دارو در صورت وجود یا سابقه بیماری‌های ترومبوآمبولیک، بیماری‌های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالابودن مادرزادی چربی‌های خون، سرطان پستان شناخته شده یا قابل پیش‌بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و یا سایر سرطان‌های وابسته به هورمون، خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یاغیرعادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود. همچنین خانم‌های بالای سن ۳۵ سال که سیگاری هستند، بهتر است از روش دیگری استفاده نمایند.

مسمومیت با قرص ال دی

 

عوارض مصرف قرص ال دی بر دستگاه گوارش و سیستم انعقاد خون

قرص ضدبارداری خوراکی LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمو‌ن‌ها عوارضی بر بدن بر جای می‌گذارند. همچنین هنگام عمل جراحی، امکان ترومبوآمبولیسم پس از جراحی وجود دارد و بهتر است مصرف دارو چند هفته پیش از جراحی قطع شود.

عوارض گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و افزایش وزن به علت احتباس آب در بافت‌های بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است.

نکته : اگر قرص‌ها پس از شام و یا قبل از خواب مصرف گردند تا حدودی می‌توان از بروز این گونه علائم پیشگیری نمود.

مصرف قرص LD بر روی سیستم انعقاد خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش فاکتورهای انعقادی می‌شود. بنابراین احتمال خطر ابتلا به سکته‌های مغزی در افرادی که از این نوع قرص استفاده می‌کنند، بالا می‌رود. بروز سکته‌های مغزی بر اثر مصرف قرص LD زمانی رخ می‌دهد که فرد پس از خوردن قرص، مایعات زیادی ننوشد.

عوارض جانبی قرص LD بر اعصاب و فشار

با تاثیر هورمون استروژن بر روی سیستم عصبی فرد، احتمال وقوع سردرد در افراد بیشتر شده و تعداد حملات میگرن نیز افزایش می‌یابد.

همچنین مصرف این قرص موجب بروز سردردهای تنشی می شود.

افزایش فشارخون نیز از دیگر عوارض قرص LD است که به نوعی هم زمینه ساز شروع پرفشاری خون است و هم در افرادی که فشار خون دارند موجب افزایش آن می‌شود.

عوارض جانبی دیگر

استروژن موجود در قرص های LD احتمال بروز عفونت های واژینال را افزایش می دهد و اختلال در دوره های خونریزی قاعدگی را به دنبال دارد.

از دیگر عوارض مربوط به قرص LD افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم است.همچنین مصرف این قرص باعث بزرگ شدن سینه ها می شود.
البته در بعضی از افراد ریزش مو، از بین رفتن شفافیت پوست و وجود آکنه نیز مشاهده شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *