عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش اول

سیاره مریخ زمانی دارای چندین اقیانوس بوده است اما همه آنها روی هم تقریبا برابر با ۱/۵ درصد از کل آب روی زمین می‌ شدند


حقایقی درباره مریخ

دره‌ها بر سطح مریخ تقریبا پنج برابر عمیق‌تر ، چهار برابر طولانی‌ تر و ۲۰ برابر پهن‌ تر از دره گراند کانیون در آریزونا هستند.


حقایقی درباره مریخ

طبق تخمین دانشمندان در گذشته مریخ معادل ۲ برابر حجم اقیانوس اطلس یا نصف حجم تمام آب‌ اقیانوس‌های کره زمین آب داشته است (قطر مریخ نزدیک به یک‌ دوم قطر زمین است)


حقایقی درباره مریخ

سازمان فضایی آمریکا  (ناسا) به تازگی عکسی از دره‌های مریخ منتشر کرده که در آن ها برف دیده می‌شود اما این برف‌ها از جنس دی‌اکسید کربن هستند و با برف‌هایی زمینی کاملا متفاوتند.


حقایقی درباره مریخ

در مریخ برف می‌بارد

اگر روزی پای بشر به مریخ برسد ، باید خود را برای طوفان‌ های برفی شبانه آماده کنند ، طوفان‌ های برفی که براساس داده‌های مترولوژیکی به دست آمده از سیاره مریخ ، در طول شب‌ ایجاد می‌شوند. شبیه‌سازی‌هایی که در گذشته انجام شده‌ بودند نشان داده‌اند که مریخ در گذشته‌های دور و در دوران پر‌آبی‌اش طوفان‌های برفی زیادی را تجربه کرده‌ است و فرودگر فونیکس نیز در سال ۲۰۰۸ شاهد بارش خفیف برف در این سیاره بود. با این همه شواهد زیادی وجود دارند که می‌توانند ثابت کنند در مریخ هنوز طوفان‌های شدید برفی رخ می‌دهند.

به گفته محققان دانشگاه پی‌یر و ماری کوری در پاریس، این اولین‌ باری است که شواهدی مبنی بر وجود طوفان‌های برفی یا فوران‌های ریزذرات یخی در این سیاره به دست آمده‌ است. محققان با تجزیه و تحلیل داده‌ها درباره ابرهای یخی مریخی که طی دهه‌های گذشته توسط دو مدارگرد مریخی و فرودگر فونیکس به زمین ارسال شده‌اند موفق به کشف این طوفان‌های برفی شده‌اند.


حقایقی درباره مریخ

ربات کنجکاوی ناسا در مریخ از تپه‌های شن رونده این سیاره عکسبرداری کرده‌است ،‌ عکس هایی که حاوی نشانه‌های از تاریخ اتمسفر مریخ و ریزموج‌های عجیب روی شن‌های مریخی است.


حقایقی درباره مریخ

شاید ساده‌ترین توضیح برای قرمز رنگ بودن سطح مریخ وجود ماده سطحی یا سنگپوش آن که دارای مقادیر زیادی اکسید آهن است و تنها دلیل سرخی آن زنگ آهن موجود در این سیاره باشد


حقایقی درباره مریخ

مریخ نورد کنجکاوی ناسا به طور رسمی پنج سال است که به کاوش در مریخ می‌پردازد و امروز پنجمین سال حضور این کاوشگر در سیاره سرخ است


حقایقی درباره مریخ

مریخ شرایط آب و هوایی بسیار نامساعدی برای زندگی دارد ولی میکروبهایی در سطح زمین وجود دارند که به سادگی میتوانند با شرایط مریخ سازگار شوند و در آن شرایط زنده مانده و تولید مثل کنند.


حقایقی درباره مریخ

کاوشگر کنجکاو درمریخ موفق به کشف حفره‌هایی شده است که احتمالا قبلا درآنها آب وجودداشته است. محققان به این نتیجه رسیدندکه مریخ درگذشته امکانات بیشتری برای وجود حیات موجودات زنده داشته است


کاوشگر کنجکاوی ۹۰۰ کیلوگرمی سال ۲۰۱۲ بر روی سطح #مریخ فرود آمده و از آن زمان تا به حال بیش از ۱۶۰ کیلومتر در سطح این سیاره جابجا شده است. کشف آب در مریخ مهمترین اکتشاف این مریخ نورد است


این عکس را مریخ نورد اسپیریت یک ساعت قبل از طلوع آفتاب مریخ گرفته است. « آن نقطه کمرنگ در وسط تصویر “ما” هستیم – همه ی ما »


 

پیشنهاد می گردد سایر بخش های این نوشته را نیز مطالعه فرمایید

عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش اول

عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش دوم

عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش سوم

عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش چهارم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *