لاک پشت دریایی

 

یکی از معدود گونه های زنده که زمانی با دایناسورها پرسه میزندند لاک پشت دریایی نام دارد.ولی با وجود این سابقه طولانی اکنون هر هفت گونه ای که وجود دارد در خطر انقراض هستند.این لاک پشت ها را می توان در اقیانوس های جهان البته بجز مناطق قطبی یافت.

لاک پشت های دریایی بر خلاف لاک پشت های خشکی،نمی توانند سر و پاهای خود را در پوسته قایم کنند ،که این باعث آسیب پذیر تر شدن آنها در مواجه با خطر می شود.

رنگ آنها بین زرد، مایل به سبز و سیاه و سفید بسته به گونه دیگر متفاوت است.

لاک پشت های دریایی دندان ندارند، اما دهانشان با انواع غذایی که به طور معمول می خورند تطبیق پیدا کرده است. لاک پشت سبز دریایی گیاهخوار است و علف های دریایی را می خورد، در حالی که لاک پشت های دیگر از خرچنگ، صدف، چتر دریایی، خیار دریایی و …تغذیه می کنند.

لاک پشت های دریایی به آهستگی بر روی زمین راه می روند چراکه باله هایشان برای شنا کردن تطبیق پیدا کرده نه برای راه رفتن. آنها شناگران بسیار قابلی هستند و می توانند مسافت زیادی را با شنا طی کنند. لاک پشت پشت چرمی می تواند مسافت ۱۹۰۰۰ کیلومتری بین اندونزی و اورگان آمریکا را شنا کند.

لاک پشت های دریایی دندان ندارند، اما دهانشان با انواع غذایی که به طور معمول می خورند تطبیق پیدا کرده است. لاک پشت سبز دریایی گیاهخوار است و علف های دریایی را می خورد، در حالی که لاک پشت های دیگر از جلبک ها،خرچنگ،میگو،حلزونه ها،نرم تنان و…..تغدیه می کنند.

لاکپشت‌های دریایی معمولاً در دریا معلق هستند و برای همین از یک سیستم تنفسی بی هوازی سود می‌برند که می‌توانند با حبس نفس خود برای مدت زیادی در زیر آب بمانند.همچنین انان می‌توانند ریه خود را به سرعت از اکسیژن پر و خالی کنند.

لاک پشت ریدلی کمپ کوچکترین گونه لاک پشت دریایی است.

لاک پشت های دریایی آب شور می نوشند و نمک اضافی را از طریق غددی در چشمانشان دفع می کنند که این طور به نظر می رسد درحال گریه کردن هستند.

 لاک پشت های جوان پشت صاف  در سطح آب می خوابند.

تخم گذاری

لاک پشت های دریایی تخم هایشان را به شکل خوشه هایی به نام کلاچ می گذارند. دمای شن و ماسه، جنسیت لاک پشت را تعیین می کند. بر طبق آمارسازمان حامیان حیات وحش، اگر دمای شن و ماسه کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد باشد، بیشتر تخم ها جنسیت نر پیدا می کنند اما اگر دما بالاتر ازسی درجه سانتی گراد باشد، تخم ها بیشتر جنسیت ماده خواهند داشت.

یک کلاچ ممکن است حاوی ۷۰ -۱۹۰ تخم باشد. چاله ای وسط مادر حفر شده و کلاچ درآن گذاشته می شود. هنگامی که تخم ها در حفره قرار گرفت، مادر آنها را با شن و ماسه می پوشاند و به دریا برمی گردد.

به محض این که نوزادان از تخم بیرون می آیند، شروع به بیرون آمدن از سوراخ می کنند. این فرآیند می تواند تا یک هفته طول بکشد. پس از این که لاک پشت ها آزاد شدند با عجله به سمت دریا می روند و ممکن است هرگز مادر یا پدرشان را در طول عمرشان که بسته به نوع گونه می تواند ۳۰ تا ۱۰۰ سال باشد، نبینند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *