لحظه‌ای که سیاهچاله، ستاره را می‌بلعد

تصویر بلعید شدن یک ستاره. عکس ناسا

تصویر بلعید شدن یک ستاره. عکس ناسا

سرنوشت شومی در انتظار ستاره‌هایی است که به یک سیاهچاله نزدیک می‌شوند؛ چراکه سیاهچاله ستاره بخت‌برگشته را در کام خود می‌بلعد.

این پدیده که در اصطلاح ستاره‌شناسی به «اختلال جزر و مدی ستاره‌ای» موسوم است هنگام وقوع، پرتوهای عظیم انرژی از خود آزاد می‌کند.

با آنکه دانش نظری دربار‌ه این پدیده وجود داشت، اما ستاره‌شناسان تازه موفق به مشاهده و ضبط این پدیده شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت اسپیس دیلی، به تازگی تیمی از ستاره‌شناسان ناسا موفق به ثبت زمانی شده‌اند که گرد و غبارها اطراف یک سیاهچاله شعله‌های ناشی از اختلال جزر و مد ستاره‌ای را به خود جذب و آنها را منعکس می‌کنند. در واقع دانشمندان نخستین انعکاس از بلیعدن یک ستاره توسط سیاهچاله را رصد کرده‌اند.

سیورت وان ولزن، محقق ارشد این گروه می‌گوید: «این نخستین‌باری است که ما به‌طور واضح نور منعکس شده از شعله‌های ناشی از چندین اختلال در جزر و مد ستاره‌ای را مشاهده کردیم.»

به گزارش وب‌سایت میک‌ دات کام، پس از یک اختلال جزر و مد ستاره‌ای، شعله‌های سرکش و بسیار بزرگ اشعه‌های کیهانی، گرد و غبار فضای نزدیک اطرافش را نابود می‌کند. این شعله‌‌ها هر چه از مرکز دورتر می‌شوند قدرتشان کمتر می‌شود. به همین‌ علت گرد و غبارهایی که با مرکز سیاهچاله فاصله زیادی دارند با شعله‌ها گرم می‌شوند اما نابود نمی‌شوند.

همین گرد و غبارهای گرم شده پرتوهای فروسرخ(مادون قرمز) از خود ساطع می‌کنند که توسط تلسکوپ‌های بسیار قوی قابل رصد کردن است.

اطلاعات به‌دست آمده از این پدیده به دانشمندان کمک می‌کند که میزان انرژی تولید شده توسط یک اختلال جزر و مد ستاره‌ای را تخمین بزنند.

یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی به نام واروژان گورجین، می‌گوید که این یافته‌های تازه نشان می‌دهد که غبار فضایی در آنجا (اطراف سیاهچاله) وجود دارد و ما می‌توانیم میزان انرژی تولید شده در زمان نابود شدن یک ستاره را اندازه بگیریم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *