لپ‌تاپ جدید مایکروسافت حریف مک‌بوک می‌شود؟

مایکروسافت

مایکروسافت

در حالی که همه منتظر سرفیس پرو ۵ و سرفیس بوک ۲ بودند شرکت مایکروسافت در اقدامی غافلگیر کننده یک لپ‌تاپ جدید با نام سرفیس عرضه کرد. محصولی که با وجود استفاده از ویندوز ۱۰ اس قیمت بسیار بالایی برای یک لپ‌تاپ آموزشی دارد.

این لپ‌تاپ داری نمایشگر ۱۳.۵ اینچی با نسبت تصویر دو به سه است. این نمایشگر از فناوری پیکسل‌سنس بهره می‌برد تا تجربه‌ بهترین را در نمایش محتوا برای کاربرانش رقم بزند. مایکروسافت اعلام کرده که ضخامت این لپ‌تاپ ۱۴.۵ میلی متر و وزن آن نیز ۱.۲۵ کیلوگرم است.

صفحه نمایش این لپ‌تاپ از قلم های شرکت مایکرو سافت پشتیبانی می کند البته استفاده از قلم در یک لپ‌تاپ که قابلیت چرحش صفحه آن محدود است چندان کار ساده ای نیست. شرکت مایکرو سافت ادعا می کند با یکبار شارژ این محصول تا ۱۴.۵ ساعت می‌تواند فعال باشد.

برای افزایش سرعت در این لپ‌تاپ از حافظه اس اس دی استفاده شده است که تا یک ترابایت هم قابلیت افزایش دارد.

در این لپ‌تاپ از شیار های مرسوم بلندگو بر روی بدنه خبری نیست و صدا از زیر کیبورد پخش می شود.

مایکروسافت برای ساخت کیبورد این دستگاه از جنس الکانترا استفاده کرده است. این ماده می‌تواند صوت را از خود عبور داده و در نتیجه بلندگو زیر کیبورد قرار گرفته است.

سرفیس لپ‌تاپ بصورت پیش فرض همراه با ویندوز ۱۰ اس و مجموعه‌ی آفیس عرضه می‌شود، اما کاربران می‌توانند در صورت تمایل سیستم عامل این لپ‌تاپ را به نسخه‌ی ویندوز ۱۰ پرو بروزرسانی کنند.

ویندوز ۱۰ اس به‌عنوان جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز با تمرکز بر نیازهای حوزه‌ی آموزش، مدارس و مؤسسات آموزشی طراحی شده است. تفاوت اصلی میان ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ اس به نحوه‌ی مدیریت نرم‌افزار در این دو نسخه از سیستم‌عامل ویندوز مربوط است. در ویندوز ۱۰ اس، کاربر به استفاده از نرم‌افزارها و بازی‌های عرضه‌شده در ویندوز استور محدود خواهد بود.

در ویندوز ۱۰ اس مایکروسافت اج به عنوان مرورگر پیش‌فرض قرار گرفته است و مایکروسافت برای تغییر مرورگر پیش‌فرض در این سیستم‌عامل، کاربران را محدود می‌کند. مایکروسافت حتی در مرورگر اج نیز محدودیت‌هایی اعمال کرده است. موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگرهای اج و اینترنت اکسپلورر در سیستم‌ عامل ویندوز ۱۰ اس قابل تغییر نیست.

استفاده از ویندوز ۱۰ اس از نظر برخی کارشناسان نقطه ضعف این لپ‌تاپ است چرا که مایکروسافت این ویندوز را برای کاربردهای آموزشی و برای لپ‌تاپ های ارزان قیمت زیر ۳۰۰ دلاری توسعه داده حال آنکه لپ‌تاپ سرفیس قیمتش از حدود هزار دلار شروع می شود. البته در این محصول امکان ارتقا به نسخه‌ ۱۰ پرو با پرداخت ۵۰ دلار وجود دارد.

حافظه رم این لپ‌تاپ از ۴ تا ۱۶ گیگ بایت قابل تغییر است و از جدید ترین سری پردازنده های آی ۷ و آی ۵ اینتل در آن استفاده شده است با این همه سرعت این پردازنده ها چندان بالا نیست. این دستگاه برای پردازنده گرافیک هم از پردزانده مجزا استفاده نمی کند بلکه از پردازنده اچ دی ۶۲۰ اینتل بهره می برد. این نکته هم یکی دیگر از نقاط ضعف این دستگاه عنوان می شود. چرا که بسیاری از لپ‌تاپ های موجود در بازار با قیمت حدود هزار دلار دارای پردازنده گرافیکی جداگانه و قوی هستند.

البته برخی تحلیگران این محصول را رقیب مک بوک یا مک بوک پرو ۱۳ اینچی می‌دانند. ضخامت ۱۴.۵ میلیمتری، وزن ۱.۲۵ کیلوگرمی و عمر باتری ۱۴.۵ ساعتی این دستگاه را به رقیب سرسخت مک‌بوک‌ پرو ۱۳ اینچی بدل کرده است .

وزن مک بوک پرو ۱۳ اینچی اپل حدود ۱.۳۷ کیلوگرم است که تنها ۱۰۰ گرم ازلپ‌تاپ سرفیس سنگین تر است. وزن مک بوک حدود ۹۲۰ گرم است که حدود ۳۰۰ گرم از سرفیس سبک‌تر است.

لپ‌تاپ سرفیس از نمایشگر ۱۳.۵ اینچ لمسی با رزولوشن ۲۲۵۶ در ۱۵۰۴ پیکسل و تراکم ۲۰۱ پیکسل بر اینچ استفاده می کند حال آنکه مک‌بوک پرو دارای نمایشگر ۱۳.۳ اینچی ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسلی با تراکم ۲۲۷ پیکسل بر اینچ است این یعنی مک بوک پرو در صفحه نمایش کمی کوچکتر اما دارای دقت تصویر بیشتری است.

مک‌بوک هم دارای نمایشگر ۱۲ اینچی ۲۳۰۵ در ۱۴۴۰ پیکسلی غیر لمسی با تراکم ۲۲۶ پیکسل بر اینچ است.

با وجود اینکه لپ‌تاپ سرفیس بازار مک بوک پرو و مک بوک را هدف قرار داده اما نکته مهم هماهنگی نرم افزار با سخت افزار است. بسیاری از کاربران بر این عقیده هستند که هماهنگی سخت افزار با نرم افزار در محصولات اپل بهتر از محصولات ویندوزی است. حال به این عامل باید این پارامتر را هم اضافه کرد که ویندوز ۱۰ اس (که در لپ‌تاپ سرفیس استفاده شده ) قابلیت های کمتری نسبت به ویندوز ۱۰ پرو دارد. البته مک‌بوک پرو نهایتا از سی پی یو آ ی ۵ استفاده می کند در حالی که سرفیس از نمونه آی هفت هم بهره می برد. سری مک بوک هم از سی پی یو سری کور ام اینتل استفاده می کنند که ضعیف تر از سری آی اینتل است. پس از نظر سخت افزاری و پردازش اطلاعات مک بوک و مک بوک پرو روی کاغذ از سرفیس ضعیف تر هستند.

هم اکنون در بازار آمریکا قیمت پایه مک بوک پرو ۱۵۰۰ ، مک بوک ۱۳۰۰ و سرفیس ۱۰۰۰ دلار است. در این رقابت شاید از نظر قیمت سرفیس برنده باشد اما نکته مهم آنجاست که شاید بسیاری از کاربران اگر سیستم عامل ویندوز را انتخاب کنند به دنبال لپ‌تاپ دیگری به غیر سرفیس بروند چرا که با قیمت سرفیس می توانند محصولات بسیار بهتری از نظر سخت افزاری در بازار پیدا کنند. آن ها هم که نرم افزار مک را برگزیده اند چندان به ضعیف تر بودن سخت افزار مک بوک ها به سرفیس توجهی نخواهند کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *