مذاکره یاسخنرانی تاثیرگذاروموفق

۷ نکته طلایی برای اینکه سخنرانی بی‌نظیری داشته باشید

سخنرانی

چگونه برای یک سخنرانی تاثیرگذار آماده شویم؟

اکنون می خواهیم در این مورد صحبت کنم که هر زمانی در مواجهه با مخاطبان، چگونه باید خود را برای یک سخنرانی موفق آماده کنیم؟

بنده اطمینان دارم شما در طول زندگی خود مذاکرات و سخنرانیهای بسیاری انجام داده و قبل از اجرا هم، برای آماده شدن خیلی زیاد تمرین کرده اید!

اقداماتی که معمولا در این خصوص صورت می گیرد شامل:

تدبر در مذاکره، بررسی متن سخنرانی، تجزیه و تحلیل افراد و مخاطبانتان ، تمرین سخنرانی و مشاهده ویدیو هایی برای کسب اطلاعات و تجزیه بیشتر در این موارد است.

در اینجا می خواهیم در مورد مجموعه ای از مهارتها که از شما سخنران بهتری می سازد، اطلاع رسانی نماییم.

 

صحبت کردن شامل مجموعه ای از مهارت های خاص است که وقتی به خوبی ارتقاء می یابند، این اطمینان خاطر را به شما می دهند که می توانید در هر موقعیتی سخن بگویید، چه برای آن موقعیت خاص از قبل آمادگی داشته باشید چه نه!

برخی از این مهارت ها عبارتند از:

محتوای صحبت خود را انتخاب کنید

منظور من کل سخنرانی شما نیست. منظورم تصمیم گیری در این خصوص است که تمرکز سخنرانی شما بر روی چه مباحث و مطالبی باید باشد؟

به عنوان مثال، اگر لازم است گزارشی از یک پروژه را ارائه کنید، آیا در بدو امر قصد دارید در مورد پیشرفت کار صحبت کنید یا یک دلیل قانع کننده بتراشید که چرا اجرای آن به تاخیر افتاده است؟ در شرایط بداهه که از قبل آمادگی وجو د ندارد، ابتدا باید در مورد اصل سخنرانی تصمیم گیری کنید. به عنوان مثال:

به جای اینکه در خصوص کاهش بودجه بحث و مناظره کنید باید نظرتان را در مورد آخرین تغییرات کسر بودجه اعلام و راهکارهای مواجهه سریع با این مسئله را ارائه کنید.

تمام افکار و ایده هایتان را کنار هم بگذارید.

پیرو مثال هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، این مرحله شامل تفکر در مورد ۲ نکته است که از موضوع اصلی سخنرانی شما پشتیبانی می کند به عنوان مثال، موضوع اصلی و نکته اساسی در صحبت شما می تواند این باشد:

من با کاهش بودجه موافق نیستم و بعد از گفتن این جمله، به سرعت به دو دلیلی فکر کنید که قویا می تواند موضع اصلی شما را تقویت کند.

اگر خود را برای یک سخنرانی یا مذاکره آتی، آماده می نمایید سعی کنید خلاصه ای از مطالب سخنرانی یا مذاکره را تهیه نمایید.

این امر به شما اطمینان خواهد داد که به خوبی در جریان کار هستید.

موفقیت شما در موقعیت های بداهه و از قبل تعیین نشده، به میزان سرعت عمل ذهنی شما در تجزیه و تحلیل موضوع، بستگی دارد: توجه به آنچه که می خواهید بیان کنید و اندیشیدن در خصوص دو مطلبی که به موضع اصلی شما اعتبار می بخشند، به کاربردن مثال های احتمالی در جهت تحکیم سخنرانی ها و در نهایت، جمع بندی همه مطالب عنوان شده.

لطفاً به شکلی تمرین کنید که انگار مسابقه می دهید!

اطمینان حاصل کنید؛ برنامه تمرین صدای شما و ژست ها و حرکاتی که از خود بروز می دهید مشابه موقعیت های واقعی شما در زندگی تان است. شما نباید در اتاقی که پر از آدمهایی است که به حرف های تان گوش می کنند، مِن و مِن کنید یا لم بدهید. باید به این بیاندیشد که حرکاتی که از خود در می آورید چگونه اند و چه تاثیری می گذارند؟ بنابراین کاری اساسی در طول تمرین خود انجام دهید.

یاد بگیرید در حین تمرین با صدای بلند و ژستی راحت صحبت کنید تا به همین شیوه بتوانید در طی سخنرانی واقعی هم، اجرائی با اعتماد به نفس داشته باشید.

بسیاری از خط مشی های دیگر هم هستند که می توانند در فرایند آماده شدن برای سخنرانی به کار روند.

آیا شما باید متن سخنرانی خود را یادداشت کنید و آن را ازبَر کنید و از نقطه نظرهای مختلف، پیرامون آن صحبت نمایید؟ ساختار ایده آل یک سخنرانی چگونه باید باشد؟ زمان مفید اینکار چگونه تعیین می شود؟ تبدیل شدن به یک سخنران با اعتماد به نفس، زمان می برد و نیازمند تلاش برای تسلط بر همه این چیزها و چگونه به کار بستن همه اینها در کنار هم به شیوه ای کاملا عملی است. تمرین باعث می شود یک اجرای خوب به سبک سخنرانی های ارزشمند TED داشته باشید.

تِد (TED)، مخفف Technology, Entertainment, Design یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، سالیانه برگزار می‌شود. سخنرانان حرفه ای TED برای داشتن یک اجرای معرکه، حتی تا ۲۰۰ بار هم تمرین می کنند.

برای داشتن یک سخنرانی موفق به نکات زیر توجه داشته باشید:

یاد بگیرید چگونه متن سخنرانی را بنویسید.

چگونه سریع و کارآمد، افکار خود را سازمان دهی کنید.

اجرای خود را برنامه ریزی نمایید / به شیوه ای صحبت کنید که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.

یاد بگیرید چگونه از موضوعی بر موضوعی دیگر تمرکز کنید.

تمرین در شرایط مسابقه را آنقدر ادامه دهید تا احساس کنید اعتماد به نفس لازم را به دست آورده اید.

سخنرانی های بهترین سخنرانان تاریخ را ببینید و از آنها درس بیاموزید.

بسیاری از افرادی که مذاکره وسخنرانی جزء شغل آنهاست ویا مدیران روابط عمومی هستند نیاز به ارتباط گسترده با اکثر اقشار و افراد جامعه دارند حتماً انجام سخنرانی موفق و تاثیرگذار برایشان اهمیت بسیاری دارد بنابراین پیشنهاد می گردد تا از سایت دکترمحیی استفاده حداکثری را ببرند و یااگر زیاد اهل مطالعه وتمرین نیستند در کلاسها و دوره های آموزشی در این زمینه شرکت کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *