مراحل انتخاب سرور استوک یا دست دوم

سرور استوک یا دست دوم

سرور استوک یا دست دوم

این روزها اگر به فروشگاه‌های فیزیکی یا آنلاین مراجعه کنید با بخش عرضه سرور های استوک ارزان قیمت یا دست دوم روبرو می‌شوید. اما به چه سروری سرور دست دوم می‌گوییم و چرا این سرورها ارزان‌تر از سرورهای اصلی هستند؟ در ادامه ضمن پاسخ به این سوالات، مهم‌ترین نکات خرید این سرورها را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با سرور دست‌دوم ، یوزد یا استوک

سرورهایی که در حد نو هستند و جعبه آن‌ها باز شده یا از آن‌ها استفاده شده را سرور دست دوم یا استوک می‌نامند که به آن‌ها یوزد هم گفته می‌شود. به‌طور مثال، برخی از شرکت‌ها یک سرور را چند روز استفاده می‌کنند و بعد متوجه می‌شوند که محصول جواب‌گوی نیاز آن‌ها نیست، در این حالت، تصمیم می‌گیرند، آن‌را با قیمت کمتری به فروش برسانند. اگر نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین داشته باشید، متوجه می‌شوید که تمامی آن‌ها هنگام عرضه سرور دست دوم، مدت زمانی را به‌نام فرصت تست در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا محصول را استفاده کنند و اگر راضی نبودند، محصول خریداری شده را به فروشگاه عودت دهند.

هنگامی که کاربر یا شرکتی سروری را خریداری می‌کند، در زمان کوتاهی از تصمیم خود مبنی بر خرید منصرف می‌شود و حاضر می‌شود با دریافت مبلغ کمتری، سرور را به فروشگاه بازگرداند. در این حالت، فروشگاه‌، سرور را به عنوان محصول استوک برای فروش در ویترین سایت قرار می‌دهد. در ادامه، این سرورها به شکل سرورهای در حد نو با قیمت کمتری در بازار کشورهای دیگر به فروش می‌رسند و در نهایت به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسند. تقریبا در بیشتر موارد این سرورها فاقد گارانتی هستند و تضمینی مبنی بر سالم بودن آن‌ها وجود ندارد و فروشنده تنها سرور را به مشتری می‌فروشد. در برخی موارد سرورها بدون جعبه، دفترچه راهنما، کابل‌های شبکه یا ریل‌گارهایی هستند که برای نصب در رک سرور همراه با محصول اصلی است. در این حالت، مشتری خود باید ملزومات مورد نیاز را تهیه کند. تنها مزیت سرورهای دست‌دوم قیمت پایین آن‌ها نسبت به نمونه نو است.

آیا باید سرور استوک خریداری کنیم؟

گاهی اوقات، سروری که قصد خرید آن را داریم، بیش از اندازه گران است و از طرفی امکان تهیه سرورهای با توان عملیاتی کمتر وجود ندارد. در چنین شرایطی، تهیه سرور استوک مشکلی ندارد، البته به شرطی که به برخی نکات مهم هنگام خرید محصول دقت کنید.

اگر قصد خرید یک سرور مدیریتی را دارید یا شکل ظاهری اهمیت زیادی ندارد، ایده بدی نیست که سرور دست دومی را با قیمت مناسب خریداری کنید. در ارتباط با سرورهای مدیریت نشده، جزییات فنی زیادی وجود دارد که باید به آن دقت کنید. بنابراین، باید از راهنمایی‌های کارشناسان در این زمینه استفاده کنید. در ادامه چند معیار مهم انتخاب این سرورها را بررسی می‌کنیم.

سرور استوک یا دست دوم

سرور استوک یا دست دوم

معیارهای سرور دست دوم مناسب چیست؟

انتخاب سرورهایی که قبلا کار کرده‌اند به تجربه و توجه کافی نیاز دارد. ما در این جا مهم‌ترنی نکاتی که باید به آن دقت کنید را بررسی می‌کنیم.

  • باتری: یکی از مولفه‌های مهمی که باید به آن دقت کنید، باتری رید کنترلر است. معمولاً باتری‌های رید، عمر مفیدی محدودی دارند و اگر سرور بیش از دو یا سه سال کار کرده باشد، باتری آن باید تعویض شود. با توجه به این که قیمت این باتری در برخی از نمونه‌ها زیاد است، باید به این مسئله دقت کنید.
  • طول عمر سرور: مدت زمان کارکرد سرور مسئله مهمی است که باید به آن دقت کنید. این مسئله ارتباط مستقیمی با عمر مفید منابع تغذیه سرور دارند. با توجه به این‌که منابع تغذیه سرور زیربار فشار کاری سنگینی هستند، باید به عمر مفید آن دقت کنید. این مسئله به ویژه در ارتباط با سرورهایی که تک منبع تغذیه هستند، حائز اهمیت است. ممکن است، سروری را خریداری کنید و چند ماه بعد ناگهان خاموش شود.
  • مدل سرور: تا حد امکان سعی کنید مدل دست‌دوم، اما جدیدی خریداری کنید که از قابلیت‌های روز پشتیبانی کند. تهیه سروری که قدیمی است، ارزش چندانی ندارد. بهتر است به فکر خرید محصول دست دومی باشید که نمونه نو آن در بازار وجود دارد. در این حالت، مشکلی از بابت پیدا کردن قطعات یدکی سرور نخواهید داشت.
  • کارکرد سرور: به فکر سروری با کارکرد کم باشید. سرورها به مرور زمان که کار می‌کنند دچار فرسایش شده و مولفه‌های داخلی آن‌ها خراب می‌شوند. علاوه بر این، احتمال سوختن یا خرابی آن‌ها وجود دارد. به طور مثال، رایزر سرور یکی از قطعات مهمی است که باید اطمینان حاصل کنید که سالم است. سرورهایی که زیاد کار کرده‌اند، تغییر رنگ پیدا کرده‌اند، کثیف‌ هستند یا پورت‌های آن‌ها گرد و غبار گرفته‌اند، ارزش خرید ندارند.
  • تست و امتحان سرور: قبل از پرداخت هزینه، سرور را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که تمامی بخش‌های سرور به درستی کار می‌کنند.
  • گارانتی: در صورت امکان سرور با ضمانت یا گارانتی خرید کنید. برخی از سرورهای دست‌دوم با گارانتی به فروش می‌رسند و ممکن است یک یا دو سال از عمر گارانتی آن‌ها باقی مانده باشد. همچنین، برخی از فروشندگان و فروشگاه‌های معتبر، سرورهای دست دوم را همراه با گارانتی شرکتی ارائه می‌دهند. در این حالت، مطمئن هستید در مدت زمان گارانتی، اگر سرور با مشکل روبرو شد، فروشنده خدمات پس از فروش خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد.

    سرور استوک یا دست دوم

    سرور استوک یا دست دوم

  • هزینه سرور: تا حد امکان به فکر سروری با قیمت کمتر باشید. با توجه به این‌که در حال تهیه سرور دست دومی هستید، نباید قیمت خیلی زیادی برای خرید آن پرداخت کنید.
  • توجه به فن سرور: در هنگام خرید، فن‌ها را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که همگی بدون مشکل کار می‌کنند. با توجه به گرمای زیادی که سرورها تولید می‌کنند، فن‌های معیوب توانایی دفع گرما را ندارند.
  • لایسنس سرور: لایسنس مورد مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. به طور مثال، فروشنده ممکن است به شما اعلام دارد که ابزار مدیریتی همراه سرور دارای لایسنس است و پول آن را از شما دریافت کند. اما بعدا متوجه می‌شوید که زمان زیادی از اعتبار لایسنس باقی نمانده است. این مسئله درست مثل بیمه ماشین است که باید مدت زمان آن را بررسی کنید.
  • اطمینان از سلامت هارد: اگر سرور همراه با هارد دیسک‌ها به فروش می‌رسد، باید وضعیت هارد دیسک‌ها را به دقت بررسی کنید. هارد دیسک‌ها قطعات مکانیکی هستند. به این معنا که عمر مفید آن‌ها به مدت زمانی که کار کرده‌اند بستگی دارد. این مسئله اهمیت بیشتری نسبت به نکاتی دارد که به آن‌ها اشاره کردیم. بسته به نوع معماری رید پیکربندی شده روی سرور، اگر یک هارد دیسک به دلیل مستهلک شدن خراب شود، ممکن است برای همیشه با اطلاعاتی که روی سرور قرار دارند خداحافظی کنید. به همین دلیل، ضروری است که هارد دیسک‌ها و کابل‌های اتصال‌دهنده هارد دیسک را به دقت بررسی کنید.
  • فروشگاه باسابقه و معتبر: از فروشگاه معتبر خریداری کنید. متاسفانه، همه فروشگاه‌های آنلاینی که محصولات فناوری اطلاعات مثل سرور را به فروش می‌رسانند، قابل اعتماد نیستند. تنها از فروشگاه‌های شناخته شده و قدیمی خریداری کنید. این فروشگاه‌ها حاضر نیستند برای کسب سود از طریق فروش یک سرور معیوب به اعتبار خود خدشه وارد کنند.

آیا شما تجربه استفاده از این سرورها را دارید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *